29 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

29 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Vietnam Döğüş devam ediyor ominik olayları patlak sonra bir süre ikinci Vietnam, verdikten plâna atılan geride bıraktığımız hafta içinde yeniden günün konusu oluver- miştir. Bunun başlıca nedeni, altı günlük bir aradan sonra, Amerikan ve Güney Vietnam uçaklarının geçen haf- ta Kuzey Vietnamı yeniden bombala- maya başlamalarıdır. Washington'daki yetkililerin yaptık ları resmi açıklamalara bakılırsa, bu altı günlük ara, bombalanacak hedef- lerin yeniden tesbiti için o verilmişti. Fakat aynı yetkililer, gazetecilerin ku- laklarına, bu aranın asıl amacının ko- münistlere barış görüşmeleri için bir fırsat vermek olduğunu fırıldamaktan da geri kalmamışlardır. Bazı kaynak- lardan alınan haberlere bakılırsa, Bir- leşik Amerika bu allı günlük ara için- de Hindistan ve Kanadanın aracılığıy- la Hanoi ile bir görüşme imkânı da a- ramıştır. Fakat bu araştırma hiçbir olumlu sonuç vermemiş olmalı ki, bombardımanlar geçen hafta yeniden başlamıştır. Kantarın topu kaçınca A erim uçakları, altı günlük ara- dan sonra giriştikleri yeni bombar- dımanda, savaşın başlamasından bu- yana ilk defa olmak üzere 20. enlemin yukarısına kadar çıkmışlardır. Mosko- vadan gelen haberler, bu kadar aşırı gidişin, şimdiye kadar işin içine karış- maktan dikkatle kaçınan Sovyetler Bir- liğini bile kızdırdığını göstermektedir. Nitekim Pravda gazetesinin geçen nal- lanın son gününde yayınladığı bir baş- yazı, önümüzdeki günlerde Sovyet po- litikasında Ur sertleşme beklemek ge- rektiğini açıkça ortaya koymaktadır. Bu başyazıda bildirildiğine göre, amerikan saldırısı sosyalist blok içinde hareket birliğinin yeniden sağlanması gereğini ortaya çıkarmış bulunmakta- dır. Sovyetler Birliği ve Sovyet ko- münist partisi bu birliği güçlendirmek için ellerinden gelen herşeyi yapmaya hazırdırlar. Bu amaçla. Sovyetler Bir- liği. 18 Nisanda yayınladığı bildiriye uygun olarak. Kuzey Vietnama yapı- lan yardımı arttırmaya hazırlanmak- tadır. Hatırlanacağı gibi. 18 Nisanda yayınlanan bildirdi. Birleşik Ameri- AKİS 29 MAYIS 1965 Lyndon Johnson Yanlış hesaplar kanın Kuzey Vietnama yaptığı saldırı şiddetlendiği takdirde Sovyet hüküme- tinin Vietnama yardım için gerekli bü- tün tedbirleri alacağı söyleniyordu. Pravdanın bu başyazısından sonra, batılı başkentlerde, Sovyetler Birliği- nin Vietnama gönüllü yollayacağı ko- nusundaki söylentiler yeniden kuvvet- lenmiş bulunuyor. Öteyandan, Londra- rla yayınlanan Sunday Express gazete- si de, Hong Kongdan aldığı haberlere dayanarak. Komünist Çinin önemli; sa- yıda kuvvetle aralarında , füzeler de bulunan savaş malzemesini Komünist Çin - Kuzey Vietnam sınırına yığdığı- nı bildirmektedir. Gazeteye göre, iki haftadanberi askeri birliklerin gidiş - gelişleri o dereceye varmıştır ki, Pekin ile Kanton arasındaki demiryolu sivil trafiğe kapatılmıştır. Yine iki hafta- dır Güney Çindeki öteki demiryolları da sivil trafiğe kapalıdır. Sunday Express gazetesi, Güneydo- gu Asyadaki diplomatik çevrelerin Ko- münist Çin birliklerinin bu yer değiş- tirmesini iki nedene bağladıklarım bil- dirmektedir. Birincisi, Mao Çe-tung Vietnama müdahaleye karar vermiştir. İkinci olarak, gene Mao Çe-tung ame- rikalıların Çini bombalamaya hazur- landıklarına inanmaktadır. Nedeni ne olursa olsun, Komünist Çin bir sere işin içine girince değil yalnız Asyada, bütün dünyada kanın gövdeyi götüre- ceğinden şüphe edilmemelidir. * Akılsız başın cezası ısa sürede doğruyu eğriden ayırıp gerçekçi bir politikaya dönmezse. Başkan Johnson Vietnamda politik başarısızlıklarının en önemlisine uğ- rayacaktır- Son olaylar en küçük bir tereddüde yer vermeyecek biçimde gös t ermiştir ki, hiçbir işe yaramayan bom bardıman politikasında ısrar etmek dünyayı uçurumun kenarına itmekten başka birşey değildir. . Bu bombardı- manlar, içinden yıkılmış olan Güney Vietnamı kurtarmaya yetecek nitelikte değildir. Güney Vietnam halkı Ameri- kanın kendi sırtlarından giriştiği bu savaşın anlamını kavramaktan çok uzak, günlük geçim derdi içindedir. Saygondaki yöneticiler, halkın deste ğini kazanamamışlardır. Daha geçen hafta patlak veren yeni bir darbe de- nemesi, Amerikanın patronajı olmasa Güney Vietnam ordusunun da şimdiye kadar çoktan bölüneceğini açıkça or- taya koymuş bulunmaktadır. Bütün bunlara bakılınca, Birleşik Amerikanın Asyadakl komünist yayıl- masını durdurmak için çok yanlış bir ülke seçtiğinden şüphe edilemez. Fa- kat Başkan Johnson bu yanlışını kabul etmedikçe de. Hanoi ile Pekin elbette ki kendileri için çok elverişli olan mü- cadeleyi sürdürüp gidecekler, koca Bir- leşik Ameriakyı güçlükten güçlüğe ite- ceklerdir. Johnson bu duruma akıl er- dirip işi her ne pahasına olursa olsun görüşme masası başına aktarırsa ne âlâ, yoksa bütün dünyanın başına ge- lecekler vardır. Lâtin Amerika Can derdindeki koyunlar Ti Amerika ülkeleri, kuzeydeki büyük komşularının gölgesinde ya- karlar. Ondokuzuncu yüzyılın başların- da ilân ettiği Monroe doktrininden buyana, bu büyük komşu, bütün Lâtin Amerikayı kendine sömürge alanı ola- rak seçmiştir. Bölgedeki bütün ekono- mik kaynaklar amerikan sermayesinin 23