29 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

29 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK YU R TI TI A Yı: 12 Sayı: 571 MECMUASI O L U P B 29 Mayıs 1965 Cilt: XXXII İ TEN L E R Millet Beş yıl sonra, ir ibtilâlin üzerinden bu hafta beş yıl geçmiş Ki nl Beş yılın so- nunda, rejim ından oturmuş, iki askeri darbe ebbüsünü yenerek o faslı kesin şekilde (okapamış, ikinci serbest seçimini yapmaya hazırlanan bir memleket vardır. Hangi politikacı, seçim yatırımı diye ne söylerse söyle- sin, gerçek şudur ki Türkiyeyi bugün- den yarına hiç bir tehlike beklememek- tedir:' Anayasa dışına çıkmış bir ıdare- nin elinden alınmış olan memleket bir yeni ve daha ileri anayasanın nisamı içine sokulmuştur. Bu durum, geride kalan beş yıllık madalyonun başarılı tarafıdır. Türkiye, demokratik reji-, inin tartışıldığı bir ülke olmaktan çık- mıştır. Türkiyeyi oOkendi Görülmemiş 4 27 Mayısı anma töreninde halk "Maziyi unutma" Kalkınması uğrunda hak ve hürriyet- lerinden mahrum edebileceğini sanan iktidar tarumar edildikten sonra aynı tarz hevesin bir başka sahibi daha tasfiye edilmiş ve bugün artık en aşırı uçlar bile ("Parlamentoya şu kadar 'temsilci sokarak fikirlerini savunma" dan bahseder olmuşlardır. Türkiyeye ancak seçim yoluyla hakim olunabile- ceği fikri bir temel prensip olarak or- tamımıza hâkim olmuştur. Ama bu memleketin henüz halle- demediği bir başka nokta vardır ve 27 Mayısın beşinci yıldönümünde o ko- nu umumi efkârın büyük meselesidir. Fikir tartışmalarına beş yıl içinde a- lışılamamıştır. İki büyük damga her öne çıkana kolaylıkla vurulmaktadır: Komünist ve Emperyalist Uşağı. Bu damgalar lüzumsuz ve suni bir tozko- poran fırına yaratmakta, zihinleri bulandırmaktadır. Bu yüzden konular dejenere olmakta ve iki ucun en Kül- hanbeyleri karılara, kızlara ve ana- lara kadar dil uzatmayı daha kolay bulmaktadırlar. Bunlar, kendi çevre- leri içinde gürültüler koparmakta, bil- hassa aşırı uçlara has taktiklerle bazı küçük kuvvetleri büyük gibi gös- terip onlara kendi sapıklıklarının amp lifikatöriüğü rolünü (ooynatmaktadır- lar . Ancak, İhtilâlin beşinci yılında gö- rülen bir iyileşme alâmeti bu uçların yavaş yavaş itibarlarını ybetmekte oldukları ve üzerlerindeki cilanın si- linme yolunu tutmuş o bulunduğudur. "Yeniliğin cazibesi" bilhasa aşın so- E. kri: pik ve O ucun gibi hep aynı şeyleri bikiniler sonra sermayeyi tüke- tince ya bir megalomanyak, ya da bir AKİS, 29 MAYIS 1965