29 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

29 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

M Konserler Türk Ordusunda müzik yon meydanındaki Ordu Sine- ması, geride bıraktığımız hafta i- çinde, Derdim uzda ilk defa vukubu- lan bir olaya sahne oldu: Silâhlı Kuv- vetler mensuplarından kurulu küçük bir orkestranın konseri!. Konser, Askeri Mızıka Okulu tarafından ie zenlenmişti, İlk bölümde, Üsteğ Ural Çimli yönetimindeki okul yi dosu marşlar, uvertür ve fanteziler çaldıktan sonra, Teğmen Erdoğan Okyay yönetimindeki küçük orkestra Vivaldi, Bartok ve Mozart'tan parça- lar çaldı. Başta Genel Kurmay Baş- kanı Cevdet Sunay olmak üzere seç- kin bir topluluk konseri büyük bir il- gi ile izledi. Olayın en önemli tarafı, yepyeni bir (o hamlenin ilk adımı ve müjdecisi olmasıydı. Askeri bandolarımız, üç büyük şeh- rin dışında, bütün yurdun tek müzik topluluklarıdır ve otörenler o dışında yaptıkları konserlerle çevrenin müzik ihtiyacını karşılamada yardımcı ol- maktadırlar. Bu bandolardan daha olumlu sonuçlar alabilmenin tek şar- tı, onlara daha iyi eleman yetiştire- cek olan ei her bakımdan takviyesidir. Bunu çok iyi anlıyan il- gililer, ana kaynak olan Askeri Mızı- ka Okulunun genişletilmesi için ge- rekli plânları yapmış bulunmaktadır- lar. Ama her şeyin temeli eğitim ve öğrenimdir. 27 Mayıs (oDevriminden sonra yapılan ordu tensikatında, top- lu olarak en isabetsiz karar, bando su- baylarının da emekliye sevkleri ol- muştur. oKadrolarda tıkanıklık diye bir şey m Zira gerçek ih- tiyaç mevcudun çok üzerindeydi. Bu hareketten sonra, iL arasında çok iyi bir yeri olan Cumhurbaşkanlı- gı Armoni Mızıkası budanarak, dol- durulması çok güç boşluklar içinde bırakıldığı gibi. Mızıka Okulu da öğ- retim üyesi bakımından zor durumda kalmıştır. Durumu dikkate alan ilgi- liler çok isabetli bir kararla, askerli- gini yapmakta olan Konservatuvar ve Gazi Eğitim Enstitüsü müzikçileri- nin okulda hizmet yapmalarını sağ- lamışlardır. Çoğu aktif müzikçi olan u elemanları bu yönde de hizmete sevketmekle Askeri Mızıka Okulu ye- ni ve çok faydalı bir hareketin ön- 34 cüsü olmaktadır. Halen küçük bir çe- kirdek olan bu davranış, ilerde gelişe- cek Ordu orkestraları, Ordu tiyatro- ları, Ordu dans ve çalgı gruplarının ilk müjdecisidir. Müzik ve savaş Moral ve moral eğitimi, bugünkü modem orduların en büyük silâh- larından biridir. - Dünya tarihinde şimdiye kadar en büyük savaş meka- nizmasını İkinci Dünya Harbi ile kur- muş bulunan Amerika, bu kadar çe- şitli yerlerde savaşan Oo askerlerinin hep ayni tazelikte kalan savaş gücü- nü büyük çapta moral takviyeye borç- edildigi takdirde, sanatları ile bütün ordumuza moral bakımından büyük etki ve fayda sağlıyabilirler. Ordu bir- liklerimiz yurdun en hücra köşelerin- de bile uygarlığın ve çağımız yaşan- tsının bir projektörü gibidir. Orala- ra gelecek ordu sanat toplulukları ay- ni zamanda halkımıza da yararlı o- lacaktır. Ordumuz sanat geleneği bakımın- dan da geniş bir geçmişe sahiptir. Türk ülkelerinin bağımsızlık sembolü, sancak yanında obir çeşit davuldu. üzik hükümranlık derecesinin ölçü- sü sayılıyor, ona göre "növbet" vuru- luyordu. o Vaktiyle mehter takımları- mız çağının en iyi kuruluştan idi. Çe- şitli ülkeler buna benzer takımlar ya- pabilmek için yarışmışlardır. Yurdu- muzda bugün milli törenlerin nabzı. Bando Mızıka Okulu Orduda ludur. En tanınmış sanatçıları dahi cephe cephe, hatta siper siper dola- şarak, bazen ateş hattında onlara sa- natları ile güç vermişlerdir. Ordumuz- da bir oOMoral Şubesi vardır, fakat güzel sanatlar yönünden yeterli şe- kilde örgütlenmemiştir. Tanınmış bir müzikçimiz bir süre önce ilgili daire- ye geniş bir rapor vererek, yapılması gereken işleri işaretlemiştir: Her yıl askerliğini yapmakta olan en çok o- tuz-kırk sanatçı, ateş gücü bakımın- dan, Türk Ordusunun büyük kitlesi yanında sayıca büyük bir önem taşı- maz. Ama bu sanatçılar, iyi organize sanat çalışması askeri bandoların ahengi ile birlikte çarpmaktadır. Bu sebeplerden dolayı, askerliğini yapmakta olan sanatçıları bir merkez- de toplayıp o çalıştırmak ve gruplar halinde - icabında takviye de alarak - bütün birlikleri dolaştırmak, onlardan rası nın temeli atılmış olacaktır. £ Ordu- muzun girişeceği bu yeni hamlede ide- alist türk sanatçılarından beklenen, bütün güçleri ile buna yardımcı ol- maktır. AKİS, 29 MAYIS 1965