29 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

29 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER küfürbaz olarak belirdiğidir. Öteki ta- rafa gelince onun tehlikeli bir tem- poyla aşınma yolunu an kendi iç- lerindeki (o kimseler rafından dahi ifade edilmektedir. Pl doğrusu is- tenilirse (o bunlardan birinin hikmet sebebi ötekinden ibarettir. Şimdi Türkiye için sıhhatli istika- meti bulmak ve tutmak devri açılmış- tır. Beş yıl az bir zaman parçasıdır, fakat bu beş yılda alman merhale kı- yas edilmeyecek kadar büyük olmuş- tur. Bu, istikbal için güven veren bir faktördür. le gelmişlerdi. Son günlerin en ilgi çekici basın top lamasını yapan Hayri Baran sağına İş- letme Müdürünü, soluna Muhasebe Müdürünü almıştı. Gazeteciler ise. du- varlarında şirketin tankerlerinin resmi ve maketleri asılı salonun ortasındaki koltuklarda ve Baranın tam karşısında bulunuyorlardı. Hayri Baran konuşmasını yazılı olarak hazırlamıştı. e Bunu sakin bir sesle okudu. 90 milyon lira değerinde bir ticaret filosunun yarı hissesine sa- hip bulunan 56 yaşındaki Hayri Baran bilançosunu açıklamak kararını o sı- ralarda aldı. Bir takım üzüntüleri var- dı.Özel Teşebbüs hücuma uğruyordu, Özel Teşebbüs kendisini iyi savunamı- yordu. Hayri Baran olarak da kendi- sine karşı ithamlar yapılmıştı. Fakat Baran bunları sineye çekmemiş, na- muslu her iş adamının yapması gerek- tiği gibi, ispat hakkım da tanıyarak mahkemeye gitmişti. (Buna rağmen içinde bir eziklik vardı. Gecesini gün- düzüne katarak çalışıyordu. En büyük zevki işinde başarılı olmaktı- Mesaisi- nin karşılığı olarak bütün ömrü bo- ÖzelTeşebbüs Nihayet bir ses (Kapaktaki Armatör) ginesli bir İstanbul sabahında, Fın- dıklıdaki Denizcilik Limited Sirke- tinin, ufak toplantı salonunu dolduran 20 kadar İstanbul gazetecisi, daha top- lantının başında çok ilgi çekici bir konuyla karşı karşıya olduklarını an- ladılar. Gazeteciler, Denizcilik Limited Şirketine, şirketin ortaklarından Hay- ri Baranın "Vergi Açıklanması" konu- sundaki basın toplantısı münasebetiy- 6 Hayri Baranın ilk tankeri Barbaros İlk adım umumi efkâra sadece Vergi Açıklan- ması konusundaki görüşünü söylemi- yor, lehte olan bu görüşün bir icabı o- larak da şirketinin bir yıllık durumu- nu umumi efkârın gözleri önüne seri- yordu. Ertesi gün bu basın toplantısı ak- tüalitenin en dikkate şayan bir hadi- sesi olarak hemen bütün büyük gaze- telerde iri manşetler ve resimlerle yer aldı. Karar saati vE şirketler bilançolarını Ni- san ayında verirler. Hayri Baran bu yunca kendisine ve sonra çocuklarına yetecek parayı kazanmıştı. Şeker has- tasıydı. Onun için perhizdi. Akşamla- rı içebildiği iki kadeh viski siyle Bo- gaziçinde, Yeniköydeki yalısı tek lük- süydü. Zaman zaman, haksız bulduğu hücumlar karşısında lanet olsun diye- ceği geliyor, her şeyden vazgeçmek is- tiyor, "bunca didiş, sonra bunu söyle- sinler" diye düşünüyordu. Ama amerikalıların tabiriyle bir "self made man — kendi kendisini ye- tiştirmiş adam" olduğu için mücade- lecilik tarafı daima galip geliyor, sa- AKİS , 29 MAYIS 1965