25 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

25 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

ya Malatya caddelerinde Jeep üzerinde İnönü Halk için halkla beraber tıklım tıklım doluydu, Alanın bu halini gören bir gazeteci dayanamayıp, Şöyle dedi: Herhalde ınadı...” şehirde kimse kal- İnönü, eşi ve beraberindekiler bir kamyonetle şehre doğru yola Gi Konvoyun boyu o kadar uzundu KI, en arkadaki otomobiller. Genel Başkanın vola çıkışından ancak bir süre sonra hareket sdebildiler. Yolun kenarına di- zilsa malatyalılar. CHP'nin seçim <ampanyasını açmak için gelen İnönü- vü çiçek yağınuruna tuluyorlardı, Ha- vaalanından şehre ancak 1 saat 15 da- kikada gelinebildi, Malatyalı! pamız, hoş geldin!" diyerek j te atılıyorlar, sonra da bir ağızdan “İsmet Paşa çok yaşa!” diye tempo tutuyorlardı. CHP İl Merkezinin önü ana-baba günüydü. Civardaki evlerin balkon ve pencerelerinden sarkan ka- dınlar, konvoya karanfil yağdırıyorlar dı, İnönü ve beraberindekilerin İl Mer kezinge girmeleri bir hayli güç oldu; Va- tandaşların sevgi gösterilerinden polis yatdımıyla kurtulan İnönü, İl Merke- zine girdikten sonra penceTeye çıkarak, kısa bir konuşma yaptı ve saat 14'te başlayacak mitingâz uzun uzun konu- sacağını vaadetti, Hükümet Meydanında yarın saat- ten fazla süren miting, tek kelimeyle muhteşem oldu, Alanı dolduran onbin- ierce malatyalı, CHP Genej Başkanı- rı bağırlarına bastılar, Sik sik alkış- > Eylül 1965 larla kesilen konuşması bittikten son- ra vatandaşlar İnönüyü kürsüden in- dirmediler, dertlerini ve dileklerini dile getirdiler. En büyük arzuları Malatya ya bir Üniversite yapılmasıydı. İnönü, eşi Ve beraberindekiler ge- ceyi Malatyada geçirdikten sonra, er- tesi sabah saat 7'de tekrar Malatyaya dönmek üzere, Elâzığa hareket cttiler. Pahalılık Bir savunma örneği aliye Bakanlığı tarafından, geride bıraktığımız hafta Cumartesi günü gazete bürolarına dağıtılan 3,5 sayfa- lık matbu açıklamayı inceleyenler, bu- nun bir açıklamadan ziyade klâsik bir “suç atma” niteliği taşıdığı hükmüne vardılar Günlerdir beklenen “açıkla mada, Maliye Bakanı İhsan Gürsan, Devlet Plânlama Teşkilâtının o haf- tanın başlarında basına aksetmiş olan raporunda belirtilen enflâsyon - tehli- kesini yuvarlak sözlerle (geçiştiriyör. fiyat artışlarının varlığını kabul et- mekle beraber, bunun günahını, geçen yılki ekonomik durgunluk sırasında hai tnan tedbirlerin sırtına sarıyordu. çok açiklık isteyen bir konuda, a hati bir önceki hükümete yüklemek gibi, klâsik savunma yoluna giğilmişti, IV. Koalisyon Hükümeti daha res- men ilân edilmeden Maliye Bakanlı- ğında teftişlere başlayan ve memurla- YURTTA OLUP BİTENL, z ra kendini “Ben yeni Bakanınızım” diye tanıtan İhsan Gürsan, herhalde, ileride kulaklarının çınlatılması için sına göre toptan eşya fiyatları genel endeksinin bir önceki yıllara nazaran 1962'de yüzde 65, 1963'de ise yüzde 5 oranında arttığını itiraf ediyor ve göy le bir inci savuruyordu: “Fiyatlardaki her yükselmeyi bir istikrarsızlık kari- nesi sayarak derhal şümullü ve mü- balâğalı tedbirler Otatbikine tevessül eylemenin ekonomide sebepsiz yere bir dengesizlik yaratabileceğini de unut- mamak gerekir.” Tehlik, çanları Matbu açıklamanın basına dağıtılma- sından birkaç gün önez, birgün, Plânlame Teşkilâtı Müsteşarı Memduh Aytürün telefonu uzun uzun çaldı. A- hizeyi kaldıran Aytür, karşısında Ma- iye Bakanını buldu, AP'li Maliye Ba- kanı İhsan Gürsan, kısa bir sohbet fas lndan sonra hemen konuya geçti: Devlet Plânlama Teşkilâtının, ekono- mimizin genel durumuyla ilgili olarak geçen ay Hükümete verdiği rapor bası- na nasıl intikal etmişti? Plânlama Teşkilâtı Başbakanlığa bağlı bir mü- esseseydi. Nasıl olurdu da uzmanlar, Hükümet yetkililerinin demeçleriyle çelişen demeçler Verebilirlerdi? Memduh Aytürün Bakana cevabı şu oldu: “- Beyflendi, basına açızlanan bir rapor yok, Gazeteci arkadaşlar sordu- lar, bende fiyatların gösterdiği geliş- melerin endişe verici olduğunu söyle- dim. Bunun için tedbir alınmalıdır, de- dim, Tedbirlerin neler olabileceğini bir raporla Hükümete bildirdik, dedim. Hepsi bundan ibaret, Gazetecilere söy lediklerimi şimdi de size tekrarladım.” Dostça.bir hava içinde geçen bu telefon konuşmasın sonra Maliye Bakanı, Plânlamanın Hükümete ver- diği raporu yorumlayan uzmanları yalanlarcasına, bir açıklama hazırla- mâya koyuldu, O gün kendisini tele- fonda arayan gazetecilere se, bir açıklama yapılacağını Söyledi. Ba- kanlıkta, ender rastlanan bir telâş hü küm sürüyordu, Gürsan : Müsteşarla görüşüyor, Genel Müdürleri devamlı 0- larak toplantıya çağırıyordu. Öyle bir açıklama yapılmalıydı ki, hem Plânla- menlere- güven vezsin,