25 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

25 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

LZ Bir seçimde mitingler hiç bir zaman neticeyi belli etmez, Hele 1960'dan önce, partilerin bunları bir yarış konusu yaptıkları devrede İsmet Paşa, Menderes her yerde büyük kalabalıklar toplarlardı. 1957'de yukar- daki resme bakanlar ve İzmirin âdeta yerinden oynadığını görenler seçimi pek âlâ C.H.P'nin kazanaca- ğwa hükmedebilirlerdi, Halbuki, kazanan D.P. oldu, gil mazide yaşıyor gibi davranmak Celâl Baya- rın ve Menderesin D.P.'sini bir bahar sabahı 27 Mayısla burunburuna getirmiştir, O aday listelerinde kudretlerini hudutsuz sayan iki D.P, Büyüğü neler yapmadılar! Rad- yoda bu listeler okunurken sıra Edirneye gel- diğinde ilk sürpriz Dr. Mükerrem Sarolun adını işitmek oldu. Menderes, ideal arkadaşını İstan- buldan almiş, Edirneye vermişti. Ama radyo bir isim daha okudu: Nureddin Manyas. Kendi kendime “Ben bu ismi tanıyorum” diye düşün- düm. Önce çıkaramadım. Nureddin Manvas.. Nureddin Manyas.. Aaa, Nureddin Manyas bi- zim hapishane arkadaşlarımızdandı. Fakat 10. Koğuşta değildi. Bir “fikir sucu” filân yoktu. Lâstik karaborsacılığından sanıktı. Duruşma- sının iyi gitmediği hapishanede söyleniyordu. Sonra, 10 bin lira kefaletle tahliye edilmişti. Şimdi, bu durumuyla D.P.'nin Edirne listesinin kıymetleri arasına girmişti. Böylece teşrii do- kunulmazlık kazanıyordu. Pek şaştım. Tabii, aradan sekiz yıl geçince ve amblemi gene bir kırat olan bir başka parti 1957'nin Nureddin Marpvası durumundaki bir takım sanıkları, kro- mitçileri - mromitçileri, üzerlerine teşrii doku- nulmazlık zırhını giydirmek için senatörler, mil- letvekilleri listesine almaya cesaret edince da- ha da fazla şaşacaktım ya.. Celâl Bayar ve Adnan Menderes bu liste- leri yaparken kendi teşkilâtlarına meydan oku- 206 - mayı ihmal etmediler. 1950'de bağımsız olarak seçime katılan Konyalı bir arzuhalci, bir D.P. adayının noksan kalması üzerine son dakikada, boş yer doldurmak için D.P. listesine alınmış, o furyada milletvekili seçilmişti. Adı, Murat Âli Ülgendi. Eski arzuhalci pek sadık bir silâhşör çıkmıştı. Ama, Konyada herkes Murat Âli Ül- geni biliyordu. Onun için D.P, Büyükleri 1954 te kendisini ,halkı tarafından tanınmayan bir ile, Afyona almışlardı. Ancak 1957'de artık Af- yon da D.P.'nin bu mümtaz simasını tanıyordu. Nitekim Ülgen Afyonda yoklamaya girdi ve tabii kazanamadı. Sen misin, onu kazandırma- yan? Menderes yoklamayı kazanan bir Afyon- İuhun adını hışımla çizdi ve yerine Murat Âli Ülgenin adını yazdı. Buna rağmen D.P. Afyonda seçimleri ka- zandı, Bundan sonra, Menderes, “Odunu aday göstersem onu milletvekili seçtiririm” derken mübalâğa ediyor sayılabilir miydi? O listelerde D.P. Büyükleri bir ölçü kul- ianmışlar ve bunu, kendi Genel İdare Kurulla- rında açıktan söylemişler. Ben bunu, daha o tarihlerde bir bilgi sahibi kimseden duydum. Ölçü şuydu: Yumuşakbaşlılar Meclise, lâf din- lemeyenler dışarı! Bunun neticesi olarak bazı yer değiştirmeler yapıldı. Nusret Kirişçioğlu Zonguldaktan Sakaryaya, Bahadır Dülger Er- zurumdan Gaziantepe, Nurullah Tolon tehlike- li Adanadan sağlam Bursaya, Muhiddin Özke-