25 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

25 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER onları da dâvet etmeliyiz.” Demirel geziyi plânlıyanlardan, sön Karadeniz geğisindeki bazı olayların tekrarlanmamasını da istedi. Bunler, halk oyunda tepki uyandıran ve “dey- yusu ekber” gibi küfürlerle donatılmış dövizlerle yapılan karşılamalar ile ga- Zetecilerin dövtlmesi olaylarıdır. Hava da muhalif eze bu gezisinde paradan yana hiç bir kıskançlık gösterilmemesi Ve herşeyin en parlak Şekilde yürümesi için -AP'nin bu seçimlerde eline geç- tiği söylenen astronomik meblâğdan- dol bol harcama yapılması kararlaştı- rılmıştı. Bunun sonucu olârak AP'li- ier, Demirelin çeşitli yerlere özel uçak- ia götürülmesi hususunda Türk Ha- va Yolları ile anlaşma yapmışlardı. Fakat harekete bir gün kala aldıkları bir haber, organizatörleri şaşkına Çe- vwirdi: Erzurum (OHavaalanı 17 Eylül Cuma günü, inişe müsait olmadığı ge- Tekçesiyle kapatılmıştı. Öküz altında buzağı aramak alışkanlığındaki AP'li- ler. bu haber karşısında, ““Tamam, Sa- ote ediliyoruz” diye tepki gösterdiler. Derhal Ulaştırma Bakanına müracaat ettiler: THY Genel Müdürü hemen Ankaraya geldi, Bakanlıkta AP'lileyn de katıldığı bir toplantı yapıldı ve gö- rüldü ki karar, bir pilotun emniyet gerekçesi ile verdiği bir teknik rapor üzerine alınmıştır, Erzuruma acele di- rektif verildi ve inişi engelliyen pürüz- lerin halledilmesinden sonra havaa- lanı trafiğe tekrar açıldı. AP'liler derin bir “oh” çektiler, Ancak bu işte şanssızlık AP'llerin peşini bırakmadı, Bu sefer de Erzu- rumda bir aksilik çıkmıştı Miting meydanları için çekilen kurada, şeh- rin bu çeşit toplantılara en uygun yeti olan Hükümet meydanı, Pazar gü- nü öğleden sonra için AP'ye deği CHP'yş isabet etmişti, Durumu değiş- tipebilmek için gösterilen çabalar da sonüç vermedi ve mitingin daha kü- çük bir yer olan Gürcükapısında yâ- pılmasina rıza gösterilmek Zorunda kalındı. Bu arada Erzurum AP Atı, Demirel için yapılacak mitingin hiç olmazsa Menderese yapılan karşılama- lar kadar parlak olmasını sağlamak için uğraşıyordu. Bunun için 40 bin UWraya yekın para harcandı, -50'ye ya- kın araba tutuldu, civar köy, kasaba Ve: şehirlerden karşılayıcı (getirilmek üzere seferber olundu. Son aksilik, Pazar sabahı ortaya çıktı AP Erzurum mayi Hami ze kan, Pazar sabah, zuruma gelen malini kaldığı ör. nek Palastan bir ara nüşte şöyle dedi: “*— Yahu, dolu yağmaya başladı!” Halbuki o anlarda Demirelin uça- ğının Ankaradan rzuruma hareket etmesi gerekiyordu, Meteorolojiden alı nan haberler ise hiç de içaçıcı değil- di. Erzurum ile Ankara arasında, uçu- şu imkânsız kılan hava şartları ve fir tına hüküm sürmekteydi. Nihayet u- çâk bir saatlik bir gecikme ile hareket etti, Yalnız normal yoldan gidilmiye- cek, çok daha güneyden, Kayseri, Ma- latya, Elâzığ üzerinden çizilen bir ro- ta izlenecekti Bu rotaya rağmen yol- culuk zor geçti, Demirel benmi ile birlikte yine uçağın en arkisına -Men deresin yaptığı gibi- oturmuştu. Yol- ayrıldı ve dö- - AKİS muştu. Kamyonlar, minibüsler ve tak siler, kıratlı bayrağı çekmişler, karşı- layıcıları doldurmuşlar ve 1960 öncesi günlerini hatırlatan bir tablo ile yola koyulmuşlardı. Açık kamyonların ar- kasını dolduran “AP'li vatandaşlar” bir bakımdan çok ilginçtiler, Köyler- den getirildikleri anlaşılan bu vatan- daşların büyük çoğunluğunun yaşi 11-12'yi geçmiyordu, Daha sonra Ha- vaalanında arabalardan çıkarak etra- fa yayılan ve 2000 kişi kadar olan bu topluluğun yaş ortalaması alınsa, her- halde 13 veya buna yakın bir rakam- la karşılaşılacaktı (o Karşılayıcılardan Hüsnü Gül, AKİS muhabirinin soru- su Üzerine, Havaalanına annesinden izin almadan geldiğini açıkladı Yaşı ; ti : i | i ğ A.P.'nin alâmeti fârikası: “Kır at” Huysuz ve soysuz çıktı » culukta hâkim olan unsur korku ği. Uçak sallandıkça ve karanlık bulutlara gömüldükçe renkler atıyor, yürekler tit- riyordu, Demirel bir ara arkadaşları- nın arasında dolaşarak ve espri yapa- Tak moral takviye etmek istedi Fakat kendi renginin osarılığını da gizliye- mediği için bunda pek büyük bir ba- şarı sağlıyamadı, Ortalama yaş: 13! emirel ve arkadaşları uçakta, sağ kurtularak evliya pâyesine eriş- mekle ghret yolculuğuna çıkmak ihti- malleri arasında sallanıp titrerle'rken Erzurumda 180 kadar araba, konvoy halinde, şehre 13 kilometr, uzaklıkta- ki NATO havaalanının yolunu tut- 9 olan Hayati Ongan ise aynı soruya şu cevabı verdi: *“-— Ben anamdan izin aldım.” Bir gün önce AP'liler, karşılama sı- rasında “sürprizleri olacağını? söyle- mişler ve ima yollu, Havaalanına birka; tane besili kırat götürüleceğini ifade etmişlerdi, AKİS muhabiri, Havaala- nında Demirelin uçağını obeklerken, merakla bu kıratları araştırdı (ONeti- cede kır renkli ve at cinsinden bir hay- van buldu ama, bu bir paytona koşul- muş, mütevazi bir beygirdi, Daha sonra AP'liler aynı şeyl Karstaki miltingte de yapacaklar ve açik bir arabaya ko- şulmuş bir kır araba beygirini Demi- relin karşısına getireceklerdi. 25 Eylül 1965