25 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

25 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Bu kalabalık bir seçimde hiç bir mâna taşımaz, Zira kimlerin nereye oy atacağını göstermez, nereye Oy atacakları belli &imselerin nerede toplandığını gösterir. Fakat âdet, buna bakıp seçim tahmini yapmak olduğu için yanılan da daima fazla clur, Resim, Egede bir C.H.P, mitingini göstermektedir. ben, İsmet Paşanın görüşeceğini bildirdim. R'leri yuvarlayan sesiyle “Buyuğsun” dedi. İs- met Paşa ahizeyi aldı. Şöyle söyledi : “-—- Fatin Rüştü beyfendi! Sesimi alıyor musunuz? Haber aldığımıza göre radyolar oy verme muamelesi dahi bitmeden, bugün saat ikiden itibaren bir takım tasnif neticeleri vere- ceklermiş. Böyle bir hareket suçtur, zira İkti- dar hesabına propaganda mahiyetindedir. Siz- den bu suçun işlenmesine mani olmanızı talep ediyorum ismet Paşa, Fatin Rüştü Zorlunun ne de- diğini anlamam için ahizeyi tekrar bana uzattı. Fatin Rüştü Zorlu : “-— Paşam, bunu nereden cıkarıyorsunuz ? Kanunun hangi maddesine göre suçtur?” dedi. Zorlunun sözünü İsmet Paşaya tekrarla- dım. “-— Suçtur.. Suçtur.. Seçim Kanununun 134, maddesine göre suçtur. Bu suçun işlenme- sine mani olmanızı istiyorum. Aksi halde so- rumlu olacaksınız” dedi. Benim anladığım, Zorlunun bir cevap vere- cek hali yoktu. Ne “Evet” diyebilirdi, ne “Ha- yır”. Karar, Menderese aitti. Bir şeyler geve- ledi, telefonu kapadık. Zorlu İsmet Paşanın bu müracaatı üzerine, Başbakanlıktaki odasında bulunan Adnan Men- derese gitmiş. Menderes “İlân edin” demiş. Radyolar, saat 14.30'dan itibaren bir takım ke- sin D.P. zaferlerini vermeye başladılar, Bunun üzerine Partide İsmet Paşaya, Seçim Kuruluma bir müracaat imza ettirdiler. C.H.P. durumu bu kurula aksettiriyordu. Seçim Kurulu hareketi suç buldu ve durdurulması için karar aldı, Fa- kat Bayar ve Menderesin aklınca, atı alan Üs- küdarı geçmişti. Bilhassa İstanbulda tereddüt içinde bulunan azınlıklar öğleden sonra oyla- rını, bu yayından cesaret alarak, gerçekten de arzuladıkları D.P. lehinde kullandılar. Fakat at, aslında, hiç bir yeri geçmemişti. At, içinde boğulacağı batağa bır adım daha saplanmıştı. 1957 secimleri ilk resmi mâlüliyetini alıyordu. Sonradan bütün bu suclar D.P.'vi iktidarı asla birakmamaya itecektir. Daha doğrusu, birak- mamaya teşebbüse.. Seçimler sükünet içinde yapıldı. Ankarada saat 17'de sandıklar kapandı ve tasnif başladı. Tasnif ve ilân edilen neticelerdir ki halkı yer yer galeyana sevketti. İsmet Paşa hep parti- deydi. Biz, kayınvaldem ve Özden, arabayla Ankarayı dolaştık, sandıkbaşlarını gezdik. ilk neticelere baktık. Hemen her yerde CHP. ilerdeydi. Kayınvaldemi eve bıraktık, Biz Öz- denle Partiye geldik. Partinin dört bir taraftan aldığı haberler de tasnifin C.H.P. lehinde git- tiği yolundaydı. Süratle, bir zafer havası biha- da esti. Fakat radyo, bu havaya hic uymayan ha- berler, neticeler veriyordu. Onun yaydığı, D.P. nin iktidarda kaldığıvdı. Bu, Ankarada derin bir infial yaratmakta gecikmedi. iktidar gene 211