8 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

8 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Cumhurbaşkanı Sunay Ankaradan ayrılıyor Ver elini Amerika! dınlatılmış geniş ve iyi döşeli şeref salonunda bir devir ve teslim ko- nuşması cereyan o ediyordu. Koyu renk elbiseler giymiş, seyrek ak saçlı, gözlüklü bir zat, yanıbaşında durmakta olan bir başka yaşlıca za- ta, " —Türkiyeyi şu andan itibaren siz idare edeceksiniz. Güzel idare e- din!" dedi Cevap, kısa ve Kesi "— Müsterih olun Günlerden Dai İki kişiden biri Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay. diğeri Cumhuriyet Senatosu Başka- nı İbrahim Şevki Atasagundu Bu konuşmadan bir süre sonra. Cumhurbaşkanı Sunay, Tahran üze- rinden gelen Bocing-707 tipi bir yol- cu uçağı ile Amerikaya hareket et- ti. Başkan Johnson'un davetlisi ola- rak 12 günlük bir ziyaret için Türki- yeden ayrılan Sunay, Esen boğa ha- va alanında düzenlenen ve protokol- de "A tipi" olarak tanımlanan bir törenle uğurlandı. Cumhuriyet Se- natosu ve Millet Meclisi Başkanları ile Başbakan Demirci, Bakanlar, Kuvvet Komutanları, kordiploma- tik ve siyasi partilerden gelmiş temsilciler ile gazeteciler törende hazır bulundular. Hava alanına er- ken gelen Sunay ve eşi, doğruca şe- ref salonuna alınarak, uçağın kalka- cağı vakte kadar burada dinlendiler ve uğurlayıcılarla sohbet ettiler.. Bir ara Sunay, karşı duvara dikkatle 12 baktıktan sonra, sol kolunu hafifçe öne uzatıp, — 9.55." dedi. Bunun üzerine, hemen yanıba- şında bulunan Dışişleri Bakanı İh- san, Sabri Çağlayangilin, ayır efendim, 54" dediği duyuldu. Aynı, anda, Başbakan Süleyman Demirci 56" diye söylendi. yapıları zaman üstüne bir tar- tışmaydı. Ama, rakamlar yıllara ait değildi. Sunay sadece kol saatini ayarlamak istemişti. Tören kısa, fakat hadiseli geçti. Bazı subaylar, İstiklâl o Marşının söylendiği sırada resim çekmek iste- yen bir gazete fotoğrafçısına engel olmak isteyince, gazetecilerle aynı subaylar arasında sert tartışmalar oldu. Tartışmalar Merkez Komuta- nı Tümgeneral Sabri Koçağın polis müdürlerinden birisine yaptığı bir ikazla daha da üst kademelere sıç- radı ve özellikle törende bulunan yabancı misyon temsilcilerinin bu olayları dikkat ve hayretle izledik- leri görüldü. Ziyaret ve ticaret umhurbaşkanı Sunay ve berabe- rindekileri Ameri kaya götürecek olan uçak saat 10,20'de havalandı. Uçakta, Sunaydan başka, Amerika- nın resmi davetlisi olarak Bayan Sunay, Dışişleri Bakanı İhsan Sabri Çağlayangil ve eşi, Cumhurbaşkan- lığı Genel Sekreteri Cihat Alpan, Ge- AKİS nel Kurmay Lojistik Dairesi Başka- nı Korgeneral Muhsin Batur, Cum- hurbaşkanının doktorluğunu yapan oğlu Atillâ Sunay, Cumhurbaşkan- lığı Başyaveri ğı Genel Sekreter Yardımcısı Ilter Türkmen, Dışişleri Bakanlığı Batı Dairesi Genel Müdürü Melih Akbil ve Dışişleri Bakanlığı Protokol Ge- nel Müdürü Şefik Fenmen bulunu- yordu. Bunun yanında, ABD tara- fından resmi davetli olarak kabul edilmeyen ve masrafları Türk Hü- kümeti tarafından karşılanan oniki kişi de aynı uçakta yer alıyorlardı. Bunlar üç milletvekili ile dört gaze- teci ve bazı kimselerden ibaretti. Aslında bu son oniki kişinin de ge- ziye katılmaları daha önce kararlaş- tırılmış ve durum ilgili amerikan makamlarına bildirilmişti ama, onla- rın, ancak oniki kişilik bir heyeti mi- safir edebileceklerini bildirmeleri ü- zerine, bunların masrafını Türk Hü- kümeti yüklenmişti. -Her halde bi- zim Hükümet amerikan hükümetin- den de zengin olduğu için... Uçak İstanbula indiğinde, gaze- teciler, Cumhurbaşkanı Sunayı- ra- hat bırakmadılar ve muhtelif soru- lar sordular. Bunlardan, ikili gö- rüşmelerle ilgili bir soruya Sunayın verdiği cevap şöyley — İkili anlaşır alara ilgili gö- rüşmeler devam ediyor. Boşluklar varsa, doldurulacaktır." Bu, "boşluk doldurma" sözü ü- zerine gazeteciler ogülümsemekten kendilerini alamadılar. Çünkü bu işin asıl uzmanı, o anda Ankaraday- dı ve kimbilir hangi "türlü - çeşitli" işlerle uğraşıyordu. gün, Türkiye saatiyle 18.30 da New York hava alanına inen türk heyeti, burada, ABD Cumhur- başkanı adına protokol şefi Syming- ton ve eşi tarafından karşılandı. Kısa bir dinlenmeden sonra Phila- delphia'ya geçildi ve heyeti burada karşılayan da şehrin belediye başka- nı oldu. Esas karşılama töreni, ertesi gün, yani 3 Nisan Pazartesi günü yapıldı. Washington'a gelen Sunay ve beraberindekiler, hava alanından helikopterle alınarak Beyaz Saray Cumhurbaşkanlığı Parkına getirildi- ler. Burada Sunayı Başkan Johnson ve eşi ile diğer ilgili zevat karşıladı. Kısa. bir askeri törenden sonra her iki devlet başkam birer konuşma 8 Nisan 1967