22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

SOSYAL Dernekler Cehaletle savaş Tertemiz giyinmiş, kolalı gömlek- li adam ayağa kalkıp da kürsü- ye doğru yürüyünce, büyük salonu dolduran kalabalık âdeta şaşkın- lıkla dalgalandı. e Büyüklü-küçüklü, kadınlı- a toplulukta o herkes u da mı?" der gibi hayretle bir- birine akyldi Ama adam, başı dik, kürsüye doğru yürüdü, büyük bir gurur ve zevk içinde, okuma- yazma kursunu (bitirdiğine dair kendisine verilen belgeyi aldı. Olay, geride bıraktığımız hafta içinde Ankarada, Tahran caddesin- deki Teğmen Kalmaz İlkokulunun toplantı salonunda geçti. e Dikkati çeken adam, Üniversiteli Kadınlar Derneği Ankara Şubesinin Teğmen Kalmaz İlkokulunda açtığı okuma yazma kursunu bitiren 46 öğrenci- den biriydi. İyi bir işi vardı. Ha- yatta islediği birçok şeyi elde etmişti, fakat okur-yazar olmama- nın acısı, kendisini rahat bırakmı- yordu "— İlkönce, bilmediğimi sakla- ma duygusuyla savaştım ve kursa yazıldım. Kısa metod sayesinde, bir- kaç hafta içinde okur-yazar oldum. Şimdi dünyanın en mutlu insanı- yım. İşimde bundan sonra daha da başarılı olacağıma inanıyorum" di- ye konuştu. Teğmen Kalmaz İlkokulu o gün âdeta bayram yerine dönmüştü. Belgeye hak kazananların aileleri, eşleri, çocukları ve hattâ bazıları- nın torunları, bu büyük olayı renk renk çiçeklerle kutlamaya gelmiş- lerdi. 46 öğrenciden 16'sı erkek, ço- gunluğu kadındı; birkaç tane de çocuk vardı. Herkes şık, mutlu ve neşeliydi.. Bir çocuk elindeki, kurdelâ ile sarılmış şeker kutusunu Üniversite- li Kadınlar Derneği Ankara Şubesi "Yetişkinleri (o Okutma ve Eğitme Kolu" üyelerinden bir gönüllü öğ- retmene uzatırken çok utangaç, fa- kat içten bir sesle: "— Annemin gazete okuyamama- sı en büyük ıstırabımdı. Size çok teşekkür ederim" dedi. Gönüllü öğretmen, kendisine u- zanan eli sıkarken, gerçekten, bü- tün yorgunluğunu unutmuştu. He- men yanıbaşındaki AKİS muhabi- rine döndü ve heyecanla, 20 HAYAT — O kadar çabuk öğreniyorlar, öğrenmekten öyle mutlu oluyorlar ki, neden bunu yurt çapında yapa- mıyoruz, neden bu şekilde örgütle- nemiyoruz diye daha fazla üzüntü duyuyorum" diye konuştu. Sistemli bir çalışma Üniversiteli Kadınlar Derneği, 19-21 Nisan 1966'da UNESCO Türkiye Milli Komisyonu ile işbirliği halinde düzenlediği (o "Yetişkin (o kadınların eğitim ve okur-yazarlığa teşvik yol- renmek ister. Her yetişkin insan, okur-yazar olmamadan ötürü utanç ve ıstırap duyar. Ama, bir okuma- yazma kursuna başlarken, kaydolu- nanların yarısı bile, genellikle, bu kursları bitiremezler. Çünkü klâsik metod uzundur, bıktırıcıdır, vakti ve imkânı sınırlı yetişkini bezdir- mektedir. Öğrenci, kısa süre içinde birden, okumaya karşı da hevesi ve cesareti artmış- tır." Hüsnü Cilâv konuşurken, bu 1s- tırabı ve mutluluğu çok yakından tatmış olan, 36 yaşındaki, üç çocuk- > Nazmiye Sakan ve diğer öğren- iler, konuşmacıyı hararetle alkışlı ciddiyetle ele almış ve sistemli bir vörler Üniversiteli Kadınlar Derneği çalışıyor pm İsimsiz kahramanlar çalışmaya (girmiştir. (o Gönüllüler, ilkönce, ilgili Bakanlıklarla temasa geçmiş ve Ankara Halk Eğitim Mer- kezinde açılan kurslara devim ede- rek, yeni bir metodla kolay öğretme yolunu öğrenmişler, sonra da An- karada, Kale dibindeki Necatibey İlkokulunda bu metodu deneyerek olağanüstü bir sonuç almışlar, 32 derste okuma-yazmayı Öğretmek su- retiyle, 26 öğrenciye belge verilme- sini sağlamışlardır. Necatibey İlkokulunda yeni me- todu anlatan ve M. Fourret ile bu yeni metodun türk Fikabeğini, hazır- layan Hüsnü Cilâv şöy : — Herkes okuyup ee Öğ- Necatibey İilkokulunda açılan kurs gerçekten rekor kırmıştır. 5 Nisanda başlıyan kurs, araya pek çok tatil günü girdiği halde, 14 Ha- ziranda bitmiş ve bu kursa giden bütün öğrenciler, belgelerini aldık- ları gibi, B kursuna- da kaydolun muşlardır. Kurslar, A, B ve C ders- haneleri şeklinde (o düzenlenmiştir. A dershanesinde okuma-yazma, B'de ilkokul 2 ve 3. sınıfa hazırlık, C'de ise ilkokul 4 ve 5. sınıf hazır- lıkları yapılarak, ilkokul bitirme sı- navlarına yetiştirilmektedir. Üniver- siteli Kadınlar Derneği Ankara Şu- besi, Necatibey İlkokulu, Ankara Maarif Koleji ve Teğmen Kakmaz 22 Temmuz 1967