22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TARİH Bolşevik İhtilâli IX Kerenski Başbakan Yeni Hükümette, değişikliklerin sonunda, Harbiye Bakanlığına Kerenskinin getirilmesi genç avu- katın iktidar yolunda yeni bir adı- mını teşkil etti. Başbakan ILvof ö- nemli meselenin Orduyu tekrar di- siplin altına almak olduğunu görü- yordu. Kerenskiye Harbiye Bakan- lığını vermek için hayli tereddüt et- ti. Başkomutan General Alekseyef ile uzun uzun istişarede pul Görüldü ki tek çare ve tek ümit, ye- ni rejimin bu yıldızındadır. Nihayet Başbakan, Kerenskiye şöyle dedi: — Göreviniz bu bakanlığı kabul etmektir. Reddedemezsiniz." Kerenski, Harbiye Bakanı sıfa- tıyla OOrdulara ilk günlük emrini gönderdi: "— Süngülerinizin ucunda barışı, hakkı, gerçeği ve adaleti taşıyacak- SINIZ.." Kerenskiye "Baş iknacı" adı ta- kıldı ve yeni Harbiye Bakam der- hal cephelere gitti. İlk ziyaret ma- halli, deniz erleriyle ve onların kur- dukları komitelerle (o uğraşmaktan bıkmış olan Amiral Kolçağın isti- fasını vermiş bulunduğu Karadeniz oldu. Bakanın ileri sürdüğü sebep- ler, söylediği mantık Amirali kara- rından vazgeçirdi. Fakat Kolçak üç hafta daha dayanabilecek ve üç haf- tanın sonunda adamlarını toplaya- rak onların önünde kılıcını denize atacaktır. Kerenskinin bütün gezisi aynı hava içinde geçti. Dolaştığı yerlerde heyecan fırtınaları uyandırıyor, fa- kat bunlar, parladıkları kadar ça- buk sönüyorlardı. Harbiye Bakanı hemen her birliğin karşısına çıkıp ona hitap ediyordu. Disiplinsiz bir kii şöyle dedi: — . Sizler isyan etmiş esirler mi- siniz? Genç avukat uzun konuşuyor, renkli cümleler buluyor, hisleri tah- rik ediyor, fakat tesiri geçici olu- yordu. 22 Temmuz 1967 Ordudaki disiplinsizlik bolşevik- lerin tesiriyle Petrograd Sovyetinin yayınladığı I numaralı prikazla baş- lamıştı. 8 numaralı emir ile bunun zararlarının hafifletilmesi yoluna gidildi. Bunda deniliyordu ki: "Subaylar disiplin sağlama gö- revlerine tekrar sahip kılınmışlar- dır. Bunda, cephelerdeki harekât sı- rasında itaatsizlik gösterenlere kar- şı zor kullanmak o yetkisi de var- dır.." Emirname, bolşeviklerin tesiri al- tındaki bazı komutanların protesto- suna yol açtı. General Gurko istifa- sını verdi. Hükümet bu istifayı ka- bul etmedi. Aksine, Generali göre- vinden aldı, sonra onu Piyer-ve-Pole hapsetti. Hükümet hâlâ burjuvazinin hâ- kimiyeti (altındaydı. o Sosyalistler Kerenski gibi kuvvetli (o adamlara sahiptiler ama çoğunluk ellerinde değildi. Bu çoğunluk, sosyalistleri cephelerde bir yaz taarruzu fikrine yatırdı. Kerenski Genel Kurmayı gizlice haberdar etti. Bu arada Baş- komutan ihtiyar, beyaz pala bıyıklı HİKÂYENİN Çarların İdaresindeki ortodoks General Alekseyefi değiştirdi. Yeri- ne Brusilofu getirdi. Ona güveni daha fazlaydı. Kerenski de, rus omilletindeki barış arzusunu anlamıyordu. Başka mesele: Toprak dağıtımı Teninin, köylüleri de İhtilâle da- hil etmek tezine rağmen 1917'nin yaz başında bunlar ayrı bir sovyet halindedirler. Köylüler 150 bin nü- fus başına | delege seçerek temsil- cilerini Petrograda (o göndermişler- dir ve bir Panrusya Kongresi halin- de toplanmışlardır. Tarım Bakanı Çemof -ki "Mu- jiklerin Bakanı" diye anılmaktadır- kendi halinde, okul öğretmeni ti- pi bir adamdır. Toprak hadise- leri devam etmektedir. Fakat köy- e İhtilâlin gerisindedirler ve da- a ziyade köylerde İhtilâlci Sosva- listler, hâkimdirler. Menşevikler şe- hir proletaryasını obolşeviklerin e- linden almanın gayreti içinde bu- lunduklarından köylerde facia faal değillerdir. Buna mukabil bolşevik- ler köylülere el atmaktadırlar. Köylülerin sovyeti (o Halkevinde toplandı. Orada Çernof, kendi plân- larını kabul ettirmede fazla bir müş- kilât ri Sovyeti sükünete da- ve etti. urucu Meclise kadar toprak üzerinde herhangi bir alım- satımı yasaklıyordu. Bu alım-sa- tımlar (spekülasyona yol açmıştı. Sonra, ekilmiş topraklarda yaşa- yan köylü ler, ektikleri bu toprağın ÖZETİ Rusya, her bakımdan, bir İhtilâl ortamına doğru hızla kaymaktadır. Sarayla Sokak arasın- daki ayrılık ve düşmanlık, Çar LI. Nikola zamanında had saf- haya gelmiştir. İdareciler, acz ve çaresizlik içinde, baskı yolu- na giderler. Bu, başta aydınlar, işçiler ve askerler olmak üzere, halktaki sinirliliği daha da artırır. Grevler grevleri kovalamak- tadır. Polis, halka ve işçilere ateş açar. Askerler, işçileri ve halkı tutmaktadırlar. Gizli ve açık kuruluşlar, marksist fikirlerle dur- madan beslenmektedir. Aydınlar ya hapiste ya sürgündedirler. İhtilâlin liderleri sayılan Lenin, Plekhanof, Stalin, Troçki Rusya ik dışındadırlar. Rusya talihsiz bir harbin içinde edir. Ekonom kriz, halkı bezdirmiştir. 8 Mart 1917'de Petrogradda ihtilâl pat- lak verir. Halk, silâh depolarım yağmalar, Sarayı basar. Bazı ida- recilerle yüksek subaylar ve bu arada Sahte Papaz Rasputin öldürülürler. Çar II. Nikola tahttan feragat eder ve hapsedilir. Bir Geçici Hükümet kurulur. Bu şurada ortada iki slogan dolaş- maktadır: "Harbe devam!" ve "Harbe son!" Lenin, harbe sü- ratle son verilmesini istemektedir. Meşrutiyetçilerle Cumhuriyet- çiler anlaşmazlığı başgösterir. İşçi Sovyeti kurulur. Kerenskinin yıldızı parlamaktadır. arp sonucu ekonomik kriz, almanların “mühürlü vagon"uyla Rusyaya dönen Leninin şansını artırr. Zi- ra halk, harpten İyice bezmiştir, barış istemektedir. işlerler. bolşevikler bu temayı Lenin ve Bolşevikler aleyhine yürütülen kampanya, Lenini "Rusyanın | numaralı adamı" durumuna yük- seltir. Şimdi mesele, Kerenski iktidarına son vermektir Hikâye devam etmektedir.