22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Muhalefet lideri ile görüşmeden ön- ce aynı gün yaptıkları başka bir gö- rüşme, Türk Hükümetinin karşı- karşıya bulunduğu meseleyi açığa çıkarmaktadır. İngilterenin, Dışiş- lerine yardımcı Devlet Bakanı Fred Mulley, Demirel ve Çağlayangilin, İ- nönüden önce temas ettikleri poli- tik şahsiyettir. Mulley'in Ankaraya, İngilterenin bırakmağa niyetli ol- duğu Kıbrıstaki (o üsleri Türkiyeye teklif ve buna arşı bir enosise Türk Hükümetim razı etmek için, yani Kıbrıs meselesini çözmek için geldiği, sızan haberler arasındadır. Daha Mulley Londradan ayrılma- dan, ingiliz basını, bu yönde yorum ve haberler yayınlamağa başlamış- tır. Bu arada Amerikanın, şu günler- de, Kıbrıs meselesini darbeci yunan hükümeti ile Demirel Hükümeti a- rasında bir çözüm yoluna koymak istediği de bilinmektedir. Kıbrısta- ki ingiliz üsleri karşılığında, Türki - yeyi, Kibrisin Yunanistana ilhakına razı etmek, öyle görünmektedir ve Amerika ile NATO ' nun, Kıbrıs m selesinin oçözümü için Dal ulm son formüldür. Bu arada, darbeci yunan yönetiminin Kıbrısta bir dar- be yapması ihtimalinden Ve üzerin- de anlaşmaya varılan formülün, bu darbenin bulutları arkasında, yu- nan ve türk halkoylarını bir oldu- bitti -görünüşte zafer- ile de karşı karşıya bırakarak, o gerçekleştirile- ceğinden söz edilmektedir,. Ancak, bu formülün bir zayıf ta- rafı, Türkiye için tatminkâr olma- masıdır. Türk halkoyunu tatmin et- miyecek bir formülü hiç bir türk hükümetinin kabul edeceği sanılma. malıdır!. Nitekim, Başbakan Demi- rdin, bu konuda Muhalefet lideriy- le görüşmesi de bunu göstermek- tedir. Hükümet Yetki mi, yetersizlik mi? A.P. İktidarıyla olduğu gibi, bizzat Başbakan Süleyman Demirelle de yıldızı pek barışmayan MP Ge- nel Başkanı Osman Bölükbaşı, uzun ve kemikli ellerini öfkeyle sallaya- — Ulan gardaşım, bu adamlar sandık - sepet derken öyle bir tufan kopacak ki, Nuh bile kendisini kur- taramıyacak" dedi. Bu konuşmanın geçtiği yerin he- men yanıbaşındaki salonda da bu 6 Kulağa Küpe Muhteşem işler Hani, o Plânmn uygulanması için Hükümete yetkiler ve- ren "Yetki Kanunu” Meclis- te görüşülüyor ya... Hani, bu kanunla bir de, Başbakanlığa bağlı "Yatırımlar ve ihracatı geliştirme ve teşvik bürosu” kurulması isteniliyor ya.. e Şefik İnan diyor ki: — Bert bu kanunda her şey beni elimde temayülünü görüyorum. Ya ö- teki Bakanlıklar ne olacak?" Canını, bu da soru mu yâ- ni? Nasıl olsa, plâna televiz yon da dahil. Merak eden va- tandaş, çevirir televizyonunun düğmesini, katıla katıla seyre- der, AP iktidarının “Mürejffeh Türkiye'sini! sırada şiddetli tartışmalar oluyor, CHP Çanakkale milletvekili Şefik nan, "— İktidâr yeni ihsanlar dağıt- maya hazırlanıyor. Nereye gidiyo- ruz?" diye sorarken, bağımsız mil- letvekili Ahmet Tahtakılıç, Şefik İnan Anlamayana davul zurna az AKİS " — Bütün Bakınlıkları lâğvede- lim. Devleti Başbakan yönetsin" di- yordu. Bu arada bir başka konuşmacı, TİP milletvekili Sadun Aren, AP İk- tidarını "zihin perişanlığı içinde bu- lunmakla suçluyor, CHP Grupu a dına konuşan Afyon milletvekili Murat Öner ise, şu teşhisi koyuyor- du: — Devlet gücüyle toplayabile- cekimi paralan, teşviktir diye, ver- gi indirimidir diye, vergi iadesidir diye darmadağın etmek, bizi, bu- günkü dünya düzeninin azgelişmiş ülkelerin kalkınmalarına imkân ver- meyen etkileri altında tutmaktan başka bir işe yaramıyacaktır!" u konuşmalar, haftanın başın- daki Paza günü, Millet Meclisi salonlarında cereyan etti. Hüküme- tin getirdiği "İkinci beş yıllık kal- kınma plânının uygulamasına dair kanun tasarısı", kısa adıyla "Yetki Kanunu", o gün Genel Kurulda gö- rüşülmeye başlanmıştı. o Maddeler üzerinde söz alan -muhalefet millet- vekilleri, tasarıyı şiddetle yerdiler. o kadar ki, AP'nin dümen suyunda itmeyi kendi geleceği için daha kârlı bulan GP'nin ufarak sözcüsü Coşkun Kırca bile, tasarıda tenkit edilebilecek yerler bulunduğunu söylemek zorunda kaldı. Gittikçe bozulan ekonomik şart- ların AB İktidar sorumluları üzerin- de ia baskı ve şaşkınlık için: de, dahi . kendilerini iktidara getiren ME çevrelerini mem- nun edebilmek amacı/la hazırlandı- ğında şüphe olmayan ve Anayasa- ya aykırılığı bizzat Anayasayı ya- panlar tarafından ileri sürülen bu tasarı, Genel Kurula gelinceye ka- dar hayli badireler atlattı. Bir mil- letvekilinin deyimiyle "Teknik bir kurul tarafından değil de, Başba- kanlık Özel Kaleminde hazırlandığı intibaını veren" tasarı, 'önce AP'li- ler tarafından beğenilmedi. Nite- kim, üyelerinin çoğunluğunu AP'li- lerin teşkil ettiği Bütçe ve Plân Ko- misyonu, tasarıda pek çok hata bul- du ve hiç değilse açık çelişkileri or- tadan kaldırmağa çalıştı. Kar helvası Buna rağmen, AP'liler endişe için- deydiler. Tasarıda Anayasaya ay- kırı pek çok husus mn bildikleri için, metni Anayasa misyonunda tam 30 saat didik didik ettiler. Ne var ki, Komisyonun bu tutumu da yasa ve tüzüklere aykı- rıydı. CHP Muş milletvekili Nermin 22 Temmuz 1967