22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

TARİH AKİS Nümayişler yaz ortasında genişliğini gittikçe arttırdı. kısım üyeler, haklarında tevkif e- mirleri çıkarılan bolşeviklerin, Le- nin dahil, teslim olmalarını, kendi- lerini adalet önünde temize çıkar- malarını istiyorlardı. Buna muka- bil, tevkif edilecek olan Stalin, Zi- noviyef gibi üyeler bunun aksini sa- vunuyorlardı. Ordoçnikidze Sovyetin liderlerinden Leninin hayatının ga- ranti edilmesini istedi. Sovyet bu- na pek yanaşmadı. Lenin "Şu anda Rusyada adalet garantisi yoktur" diyerek saklanmada' devam ediyor- du. Kızkardeşi ve eşi tevkif olundu- lar. Troçki, Lunaçarski, Krilenko, Rikof da polisin elinden kurtulama- dılar. Bolşevikler tekrar hapishane- lerdeydiler. Ayaklanmanın ölüleri iki tarzda toprağa verildi. Mağlüp tarafın ölü- leri, tıpkı 1905'de olduğu gibi, gizli gömüldüler. Buna mukabil kazak- lar "görev kurbanları" için büyük tören tertiplediler. Tören 20 Tem- muzda yapıldı ve ILvof istifasını 20 Temmuzda verdi. 36 yaşındaki Ke- renski hükümetim o gün kurdu. Rusyanın en genç Başbakanıydı. 34 Canlı, hareketli ve azimliydi. Bolşe- vikleri bertaraf ettiği kanısını taşı- yordu. Cephede bozgun tamdı ve al- manlar mukabil taarruza geçmişler- di Bir çok önemli yer düşman eline düşmüştü. Birlikler her tarafta ka- çıyordu ve rus ordusu o perişandı. Buna mukabil daha pek çok kuvvet Hükümettten yanaydı. Kerenski, Hükümetini sosyalist bir çoğunlukla kurdu. Fakat bu ge- ne bir koalisyon hükümetiydi ve li- beral burjuvazi buna katılıyordu. İntikal devri devam ediyordu. Ke- renski Başbakanlıkla birlikte Harbi- ye ve Bahriye Bakanlıklarını da üze- rine almıştı. — Bir, ihtilâli kurtarma hükü- meti kuruyorum., Memleketi demir- den bir elle idare edeceğim" dedi. Kerenski ilk iş olarak, her ta- rafta sükünetin sağlanmasını görü- yordu. Kurucu Meclis daha sonra, demokratik bir tarzda, toprak me- selesi, sanayi meselesi, milliyetler- meselesi, barış meselesi gibi mese- lelere hal çarelerini bulabilirdi. Tabii genç Başbakan yanılıyor- Bunların bir kısmı bolşeviklerin de kontrolün- den çıkmıştı. Lenin, zaman olgunlaşmadan bir sokak hareketinin aleyhindeydi. Bunun, asıl harekete za- rar vereceğini biliyordu. Nitekim Kerenski bunlardan faydalandı ve bolşevikleri (okanundışı ilân etti. du. Sükünet "demir el"e değil, bu meselelerin halledilmesine bağlıydı. Bolşevikler bütün bunların çözüm yollarım herkesin anlayabileceği a- çıklıkla ve sadelikle, hiç bir sorum duygusu (o taşımaksızın o söylerler- ken Kerenski Başbakanlığı Mari Sa- rayından Kışlık Saraya nakletti ve kendisi geçip, eski imparatorun ça- lışma odasına yerleşti Gelecek Yazı Askeri darbe teşebbüsü ve Leninin ihtilâl emri 22 Temmuz 1967