22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TARİH Haziran ve Temmuz karışıklıkları sırasında bir asker dikkati çekmeye başlıyordu: General Kornilof, Kornilof Ordu tarafından tutulmaktay- dı, fakat ihtirası bilinen bir komutandı. Resimde, otomobilde görül- mektedir. Komilof, sağdakidir. sahibi kim olursa olsun mahsulden hak kazanıyorlardı. Nihayet, devam- lı bir Tarım Komitesi kuruluyordu. Çernofun bu projesine bolşevik- ler cepheden hücum ettiler. İddiala- rı, projenin büyük toprak sahiple- rini yatıştırmak amacını taşıdığıy- dı. Kendi programları ise gayet ba- sitti: Bütün toprakların çalışan köy- lüler arasında derhal ve eşit olarak taksimi! Bu demagojik slogan -zira komünistler sonradan, hiç kimseye toprağın 'zerresine sahip olmak hakkını tanımayacaklar, ancak u- zun yıllar geçince bir damlacık top- rağın sahipliğine göz yumacaklar- dır- Halkevinde o tarihte fazla bir tesir yapmadı. Propaganda o konu- da yavaş yavaş yürüyecektir. 3 Haziranda Halkevinde bekle- nilmedik ve heyecan uyandıran bir hadise" cereyan etti. Lenin ansızın Köylü Sovyetine geldi, toplantı sa- lonuna girdi L bö yle hallerde kendine has tavırlara sahiptir , ve düşman topluluklara hitapta ustadır. İkna etmek için fikirleri söylemek lâzım değil midir? Lenin her yerde fikir- lerini söyleme becerikliliğini SER miştir. Köylü Sovyetinde e aynı şeyi yaptı. Derhal söz verilmesini istedi, gündeme hiç aldırış etmek- sizin ne kadar isterse o kadar konu- 28 şabilme hakkını ileri sürdü, vakti dolduğunda divanın müdahalesine rağmen bir kaç defa, devam müsaa- desini genel kuruldan aldı. Kürsü- de bir aşağı bir yukarı dolaşıyor, görüşlerini açık açık ve cazip tarz- da anlatıyordu. Tam bir aktör edası içindeydi. Sosyalist İhtilâlcileri ve menşe- vikleri, iktidarı (oburjuvalara verip şehir ve köy proletaryasını onların diktası altına sokmaya çalışmakla suçladı. Bolşeviklerin ise mujikleri bütün bi destekleyecekleri- ni bildirdi. i Kurucu Mecli- si bilemeden. pmilara derhal el koymaya ve bunun için gerekli teş- kilâtlanmaya gitmeye davet etti. Sözlerini bitirdikten, yani tahri- kini yaptıktan sonra da geldiği gibi çıktı, gitti. Hiç bir tartışmaya giriş- medi. Lenin, tek başına Ana Muhalefet durumuna geçmiş olduğu için ken- disini daha fazla hareket serbesti- sine sahip buluyor ve var gücüyle Rusyanın bütün kuvvetlerini ayak- landırmaya çalışıyordu. Tarımda Çernof, Çalışmada menşevik Skobe- lef bolşeviklerin başlıca hedefleriy- i. Lenin, memlekette ekonomisi grevler ve karışıklıklarla ne kadar bozulursa komünistlerin idareye o kadar kolaylıkla el koyacaklarını AKİS biliyordu. Bunları elinden geldiği kadar kışkırtıyordu. Bolşeviklerin yarattığı bu hava- ya menşevikler ve Sosyalist İhtilâl- çiler kendilerini kaptırmaktan geri kalmadılar. "Emekçi haklarının sa- vunmasında onlarla yarışa çıktı- lar. Çalışma Bakanı Skobelef, kapi- talist sanayicilerin nefret ettikleri bir adamdı. Yani menşevik Bakan bolşevikler (o tarafından fazla ılımlı olmakla suçlanırken kapitalist sa- nayiciler de kendisini "komünist" buluyorlardı. Skobelef güç ekono- mik duruma bir çare olarak Servet Vergisi teklif ettiğinde iş adamları kıyameti kopardılar. Sovyetin Yö- netim Kurulu daha da ileri gitti. Bolşevikler omemleketin ekonomik hayatının Devletin idaresine veril- mesini, Devlete tröstlerin tekelinin ve iş mükellefiyetini arzuladığı gibi uygulaması haklanın tanınmasını teklif ettiğinde bunu kabul etti. Bu "aşırı tasarruf" zaten nazik durum- daki koalisyonu parçalamak tehli- yarattı. İş âleminin temsilci- i olan Orta Sağdan Ticaret ve Sa- a Bakanı Konovalof istifasını verdi İlk açık çatışma Haziranın ortasında bütün büyük bolşevikler Rusyaya dönmüşler- di. Bir kısmı Müttefiklerin müsaa- desiyle, diğerleri almanların kurşun mühürlü vagonları içinde.. Troçki Amerikadan gelmişti. o Kanadalılar kendisini bir ara tutuklayıp bir esir kampına atmışlar, -alman esirlerin kampına-, sonra bırakmışlardı. Ak man esirler Troçkiyi rıhtıma kadar uğurlamışlar, bulunan bir orkestra Enternasyonali çalmıştı. Petrograd- da bolşevikler Troçkiyi hararetle karşılamışlar, (oSovyetin (o Yönetim Kurulu fazla yüzvermemişti. Troçki derhal, partisinin propaganda or- ganlannda yer almış ve çengelini Kronştada atmıştı. Kronştatta bah- riyeliler, Geçidi ükümete aldırış etmeyen bir nevi kızıl Cumhuriyet kurmuşlardı. Kendi başlarına buy- ruktular. Troçki onları İhtilâl için kanalize etmeye koyuldu. Bahriyeli- ler bu kuvvetli şahsiyet sahibi ada mı, sevimli görünmek için bir gay- ret yapmamasına rağmen sevdiler. İsviçredeki Fritz Platten'in gay- retiyle ikinci bir kurşun mühürlü vagon, alman topraklarından geçe- rek yeni "veba mikropları"nı Rus- 22 Temmuz 1967