22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS Komitesini de Leninin ihanetinden haberdar etmişti. Komitenin bir ü- yesi Lenine ve Zinoviyefe saklan- malarını tavsiye etti. o Sverdlof ak- şam vakti Leninin evine uğradı, bol- şevik lideri ve eşini alıp Viborg ma hallesindeki bir işçinin evine götür- dü. Lenin ailenin düzenini bozma- mak için yere serilmiş çarşaflatın üzerine yattı, kitapları da başının altına yastık yaptı. Leninin ihanetinin delileri Er- molenko adındaki Ukraynalı, şüp- heli bir subay tarafından sağlanmış- tı. Ermolenko eski bir Ohkrana aja- nıydı. Onun için Kerenski, dosyanın e emin olmadıkça bu- un açığa vurulmasını istemiyordu: Tfşaat ters bir tesir yapabilirdi. An- cak, gazetelerin dolaşıldığı öğrenil- diğinde Sovyet bir müdahale yap- mak mecburiyetini hissetti. Gazete- lere, dosyanın yayınlanması yasak edildi ve bunun tebligatı yapıldı. Fakat Canlı Söz e taşıyan küçük bir gazete unutu 18 Temmuz sabahı Canlı Söz el- den ele dolaşıyordu. Daha saat 7'de, büyük bir infial içinde olan junker- ler Pravdayı basmışlar ve gazeteyi tahrip etmişlerdi. Kızgınlığın ikinci hedefini Kşesinskayanin sarayı teş- kil etti. Nümayişçiler Bolşevik Par- tinin merkezinin de altım üstüne getirdiler. Lenin hemen her tarafta, bilhassa sağcı çevrelerde telin edi- liyordu. Buna mukabil bolşevikler ve on- ların teshindeki kütleler de yavaş yavaş kendi o vaziyetlerini o aldılar. Geçici Hükümetin, hadiseden fayda- lanarak bolşevik yuvalarını dağıta- cağı endişesi osolculara hâkimdi. Kronştattaki ve Baltıktaki denizci- ler bir merkez komitesi kurmuşlar- dı. Komitenin bir köylü çocuğu olan başkanı Dibenko komiteyi fevkalâ- de toplantıya çağırdı. Bildirdiğine göre Bahriye Bakanlığının iki gizli emri ele PeG İŞL. Bu emirlerden birincisinde dört torpitonun © Pet- rograda sönderilerek Kronstad bah- riyelilerinin gemilerinden inip şeh- re girmelerinin önlenmesi istemli- yı İkincisinde ise, Helsinkiyi izinsiz terkedecek harp gemilerinin derhal batırılması bildiriliyordu. Di- benkoya bu emirleri, onlar karşısın- da infial duyan miral Verderevski bizzat vermişti. Amiral, Dibenkoya Si demişti: — a ,emirleri ben asla yerine getirm Potemkinin sarayı 30 bin işçi ta- 22 Temmuz 1967 TARİH Temmuz 1917, Petrograd nümayişleri. Halk bir defa daha sokaktadır ve bolşevikler bir yanda, Geçici Hükümet taraftarları öteki tarafta, vuruşulmaktadır. Bolşevikler bu sefer tepeden tırnağa silâhlıdırlar ve milis teşkilâtı Partiye sıkı sıkıya bağlıdır. Parti beyannamelerle isçileri ve askerleri idare etmektedir. rafından sarılmıştır. Hattâ silâhlı bazı işçiler içeri bile girmişlerdir ve temsilcileri tehdit etmektedirler. Sovyetin İcra Komitesi, toplantısını bu hava inde yaptı. Leninle birlik te bir alman ajanı olmakla suçlanan Zinoviyef Ya katıldı ve söz istedi. "— Yoldaşlar, alçakça bir hadise vuku bulmuştur. Basında yayınlan- mış bir iftira her şeyden habersiz proleter tabakaları alttan alta feci şekilde kaynatmaktadır. e Partimin Merkez komitesi sizden, derhal bir tahkikat komisyonu kurarak lideri- mizin temize çıkarılmasını talep et- mektedir." Bolşevikler, kendi iftira ei rınm bu defa kendilerine çevrilmi olması karşısında tedirgindiler. Sovyet, fazla bir heves göster meden, fakat teklifi red de edeme- yeceğinden böyle bir o komisyonu kurmayı kabul etti. Dosya, Adalet Bakanlığından istenilip tetkik edile- cekti. Hareketi tasvip görmeyen Ba- kan Pereversef istifasını verdi. Bu, bardağı taşıran damla oldu. Bu su- retle Ivof Kabinesindeki münhalle rin sayısı altıya yükseliyordu. Kerenski hadiseleri, Molodeçno- da haber aldı. Kıtaların arasında, General Denikinle beraberdi. Baş- bakan kendisinden acele Petrograda dönmesini istedi. Başkente en ya- kın istasyonda Kerenskiyi Dışişleri Bakam Tereçenko bekliyordu. Şöy- le dedi: "— Ivof iktidarı bırakmak kara- rını verdi. Duruma siz hâkimsiniz." Bolşevikler tevkif ediliyor petrogradda nümayişler o gün de devam etmektedir. İşçiler Potem- kinin sarayından çıkanların etrafı- nı sarmakta, onlara hakaretler yağ- dırmaktadırlar. Buna karşılık Hü- kümet de cephelerden, sadık kazak birliklerini tekrar şehre getirmiştir. Bu birlikler kısa bir süre içinde du- ruma hâkim oldular ve ayaklanma- yı bastırdılar. o Kerenskinin kararı bolşevikleri ve (o suçortaklannı ka- nundışı ilân etmek, hepsini tevkif edip fesada kesinlikle son vermek- ti. Bu düşünceyle Lenine, Karnene- fe, Zinoviyefe, Troçkiye, Kolontaya, Krilenkoya, Dibenkoya karşı tevkif emirleri çıkarıldı. | Amiral Verde- revski de hapsedildi. Lenin tekrar yer değiştirdi. Polis her tarafta onu arıyordu. Hadiseler (Bolşevik ( Partisinin kez komitesinde tartışmalara ve fikir ayrılıklarına yol açtı. Bir 33