22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS yaya boşaltmıştı: Lunaçarski, Akse Eski gelenler ve yeniler, tam bir takım halinde 16 Haziran 1917'de Petrograddaki eski İmparatorluk Askeri Okulunun geniş bir salonun- da Kerenskiye karşı ilk savaşlarını verdiler. Savaş e 1. Panrus İşçi e Asker Sovyetleri oKongresiydi. Salon kızıl bayraklarla donatılmış- tu. Delegelerin, sayısı 1050 idi. Eski sürgünler, eski mahkümlar, eski mülteciler hep oradaydılar. Yedik- leri cezaların miktarı biraraya gel- diğinde bir kaç yüzyılı dolduruyor- du. Şık elbiseleri içinde yn tulumlarıyla işçiler ve eskimiş ü formalarıyla Ke ekil dılar. Çoğunluk gene menşevikler- de, İhtilâlci “Sosyalistlerde, yani ılımlı ve demokratik ( sosyalistler- deydi. Lenin ile Kerenski Simbirsk- teki çocukluk yıllarından sonra ilk defa olarak orada karşılaştılar. Bir- birleriyle selâmlaşmıyorlardı. Plekhanof, hastalığına rağmen kalkıp gelmişti. Stalin, Molotof, Sukhanof, Uriçki, Lunaçarski, Breş- ko - Breşkovskaya, Çkeidze, Martof, Skobelef, Bogdanof, Krilenko, Ka- menef, Zinoviyef, Troçki, Sverdlor, komünizmin romantik devrinin bü- tün büyük isimleri, şimdi bir kısmı menşevik, bir kısmı bolşevik olarak kapışmada hazırdılar. - Kürsüde Posta Bakanı, menşe- viklerin en gözde adamı Tseretelli Koalisyon Hükümetinin methiyesi- ni yaptı ve bolşeviklerin ' "Bütün kudret Sovyetlere!" tezinin aleyhin- de konuştu. Dedi ki: "— Şu anda Rusyada "İktidarı bize verin, pe çekip gidin, biz sizin a alırız' diyen bir parti yok- Menşevik Martof, Irbd.. Sesi dinleyen salondan bir ses yükse dır!" Sesin sahibi -Lenindi- yerinden kalktı, kürsüye yaklaştı ve devam etti: > Pibette ki böyle bir parti var- "— Bu parti mevcuttur.." Delegeler gülmeye başladılar. Bu öylesine bir fantezi gözüyle görülü- yordu ki.. Lenin hiç aldırmadan ko- — İstediğiniz kadar gülünüz. Bakan - yoldaş Tseretelli, bizi sağ partinin yanma koymaya kalkışırsa cevabını da alır. Bize güven gösteri- niz, biz de size güvenimizi veririz. İktidarın fakir köylüler tarafından 22 Temmuz 1967 desteklenen ihtilâlci proletaryaya geçmesi demek, Rusyada ve bütün dünyada barış için ihtilâlci müca- delenin başlaması demektir. Bu mü- cadele, en emin mücadele tarzıdır., Böylece Rusyada ve bütün dünyada iktidar ve zafer ihtilâlci emekçilerin olacaktır. Kralların, toprak ağaları- nın, bankerlerin elinde bir istismar ve siddet âleti halinde kullanılmayı reddedin Lenin Büyük kapitalistleri tevkif etmek ve iktidara el koymak tekli- fini Kongreden geçilemeyeceğini bi- liyordu. Bolşevik delegelerin sayısı sadece 105 idi. Bunlara EL) 285 İhtilâlci Sosyalist ve 248 menşevik bulunuyordu. Fakat ihtilâlci ol listler de, menşevikler de Leninin ortaya attığı fikir tohumlarının ge- lişme imkânlarını küçümsemediler. Bundan dolayıdır ki zaman zaman Çemof, Dan, Kerenski, Skobelef kür- süye çıktılar ve bolşeviklere cevap verdiler. Dan şöyle dedi: TARİH — Bugün tamamile sosyalist bir hükümete de sahip olsak burjuva- zinin ihtilâlci demokrasi politika- sından başka bir politika güdenle- yiz." Çemof diyordu ki: — Rus ihtilâlinin böyle bin mnda bütün kudretin Sovyetlere geçmesi bu hareketi zayıflatacak ve onu bilhassa, kendisine hizmet ede- bilecek bir çok kuvvetten mahrum bırakacaktır.." Bunlara Lenin mukabele etti: "— İçinden çıkılmaz çelişmelere düşmüş bulunuyorsunuz. Başka halklara toprak ilhaklarının aley. hinde olunuz diyorsunuz, siz onun peşinde koşuyorsunuz. Başka halk- lara kendi bankerlerini alaşağı et- melerini söylüyorsunuz, siz kendi- nizinkileri alaşağı etmiyorsunuz. Sadece bolşevik iktidarıdır ki Rus- yaya barışı, emekçilere ekmeği, köy- lülere toprağı verebilir. ve memleke- ti felâketten kurtarır... Milyukof Dışişleri Bakanlığında burjuvazinin temsilcisi olarak oturu- yordu. Hayatı da bir burjuva hayatıydı. Müttefiklerle Boğazların Rus- yaya verilmesi hususunda anlaşmaya varmıştı. Resim kendisini evinde, karısıyla birlikte müzik yaparken göstermektedir. 29