22 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

22 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TARİH Kerenski hücumların en şiddetli- sini yaptı: — Sis bolşevikler mânâsız tek- liflerle geliyorsunuz: Tevkif etmek, öldürmek, mahvetmek.. Nesiniz, siz? ie Mi yoksa eski rejimin po- lisler Lenin, e. Tseretelli nezdin- Ce hatibin bu sözlerini protesto et- Fakat Harbiye Bakam yalanda başlayacak, Rusyaya prestijini iade edecek ve Ordu saflarını sıkılaştıra- cak taarruzunun peşindeydi. Bunun prensibini Kongreye kabul ettirtti: "—Cephedeki askeri harekât iki hafta içinde başlamalıdır." Bolşevikler Harbiye Bakanına "Napolyon bozması", "vampir" diye e mi hakaretler yağdırıyor- ardı. Kerenski, çoğunluğundan e- iin, cevap verdi: " —Benim, solumda düşmanım yoktur.." Lenin ayağa kalktı ve Kongreyi terketti. Çıkarken dostlarına şöyle diyordu: — Sağımda ne varsa, ben ona düşmanım.." Leninin gitmesiyle sağlanan sü- künet içinde Kongre, 300 kişilik bir daimi organ kurdu: İşçi ve asker Sovyetlerinin merkezi icra komitesi. Birbirlerini artık hiç görmeyecek iki kişi buna dahildi: Lenin ve Ke- renski Bolşevikler sabotaja başlıyorlar Lenini, Panrus Sovyetler Kongre- sinden ayrılmada başka bolşevik liderler takip ettiler. Bolşeviklerin sıraları bir anda boşaldı. Bu, öteki blokların ileri gelenlerini endişelen- dirmekte gecikmedi: Bütün bunlar nereye 'gidiyorlardı? Bolşevikler derhal bir hazırlığın içine girdiler: Kerenskinin bildirdi- ği taarruza karşı bir dev gösteri tertipleyeceklerdi. Lenin hazırlıkları bizzat yürütmek o görevini üzerine aldı. Gösteri 23 Haziran tarihi için e m göster- mek istedikleri şuydu: Kongre bi- zim aleyhimizde karar almıştır ama Sokak bizimle beraberdir. Gerçekten de bolşevikler kesif bir faaliyete giriştiler. (o Kışlalarda, fabrikalarda, atelyelerde, Kronştat ta Leninin ve Troçkinin adamları seferber oldular. Cephedeki taarruz başlamadan boğulmalıydı. e Birinci ve İkinci Makineli Tüfek Alayı, Moskova, Pavlovski alayları, Birin- ci Yedek Alay, Piyer-ve-Pol garnizo- 30 nu, Topçu Okulu Assubay Semaç- onun emrine verildi. Assubay Se- maçko "İhtilâlci mi KGinetler Başkomutanı" sıfatım Dedikodular gittikçe kesafet ka- zanıyordu. Lenin bir hükümet dar- besi planlamaktaydı. Emrindeki bir- likler Mari Sarayını saracaklar, Ba- kanları yakalayacaklar, gerekenleri- ni tevkif edeceklerdi. Tehlike karşısında Sovyetin pre- zidyumu gizli bir celse halinde top- landı ve bolşeviklerden gelip açık- lamada bulunmalarını istedi. Lenin bu işe Kamenefi memur etti. Karne- nef, sosyalist liderleri teskin ede- cekti. Kürsüye çıktı: — Nedir, niçin bu gürültü? İhti lâlin kanunları bize böyle bir göS- teri yapmak hakkım tanımaktadır..' Tseretelli son derece hiddetli bir tarzda cevap verdi: "— Bu bolşeviklik bizi, sonu kes- tirilmeyecek bir maceraya sürükle- mektedir. Mücadele tarzımızı değiş- tirmeliyiz. Her şeyden evvel bolşe- vikleri silâhtan tecrit etmek lâzım- ır.." Kamenef derhal meydan okudu: "— Nutuklarla yerinmeyiniz. Ba- kan-yoldaş ve geliniz, bizi İhtilâle karşı tertip hasırlıyorlar diye mah- emeye veriniz! Eğer Başkentte bir bolşevik geeiisinden, korkuyorsa- nız, bunu iptal ederi Tseretelli ukaife etmedi. Bol- şevikler salonu terkettiler. Yalnız kalan Prezidyum üyeleri bir taktik seçmek için müzakere yaptılar. Ni- hayet Bogdanof bir formül buldu. I Temmuzda bir dev gösteri tertiğidelim. Bolşevikleri de davet edelim ve onları orada, kuvwvetleri- mizin, arasında boğuverelim. Gide- lim, İhtilâlimizin şehitlerini ziyaret edelim.." Fikir uygun görüldü. Kararı ha- ber alan Lenin tereddüt etti, en son- da 23 Haziran gösterisini geri bi- raktı. Bolşevikler oyuna oyunla mu- kabele edeceklerdi. Praydanul erte- si günkü, gösteriyi haber verecek sütunları beyaz Olarak çıktı 30 Haziranı I Temmuza bağlayan gece, Kerenski cephedeydi. Bir te- penin üstünde, kamufle edilmiş bir gözetleme mahallindeydi. o Aşağıda, gözlerinin önünde savaş alam uza- nıyordu. Topçu iki saattir ateş et- mekteydi. Harbiye Bakanı sık sık saatine bakıyordu. o Taarruz vakti yaklaşıyordu. Erat, siperinden çık- maya razı olacak mıydı? Geceyarısı Kerenski siperlerden AKİS tüfek namlularının çıktığım, adam- ların düşman hatlarına doğru hare- kete geçtiklerini gördü. Ordu kımıl- damıştı. Harekât Avusturya - Alman Türk cephelerinde plânlanmış- Komnilof ve General Çeremisof Galiçyada Brusilofun 23 tümeniyle Galiç istikametinde, 70 kilometrelik bir hat üzerinde ilerliyorlardı. De- nikin almanları batıda bastırmıştı. Plekhanof, taarruzu şu demeçle destekliyordu:. " — Vatandaşlar! Bugün, bütün dünya demokrasisi için bir yeniden doğuştur. Rusya, Çarlığın sultasın- dan kurtulduktan sonra düşmanın sultasını da üzerinden atmak kara- rını vermiştir." Böyle bir gecenin sabahındadır ki Petrograd sokakları, güneş henüz doğarken kırmızı bayraklardan mü- teşekkil bir ormana döndü. Bogda- nof | Temmuz tarihini boşuna söy- lememişti. O gün toplanan halk cep- hede başlamış olan harekâtı destek- leyecek ,ona bağlılığım, onu tasvibi- ni söyleyecekti. Aynı zamanda Ge- çici Hükümete de güven beyan edi- lecek ve hissi heyecan ile harbin ge- tirdiği .ekonomik sıkıntılar yüzün- den bolşeviklerin eline geçmiş küt- lelere yeni yön verilecekti. Fakat hesap doğru yapılmamış- tı. Erkekli kadınlı, işçili askerli 500 bin kişilik kalabalık elele İhtilâl ö- lülerinin gömülmüş oldukları m dana yürümeye o başlay bolşeviklerin hazırladıkları dövizler bir anda ortaya çıktı. Bunlar, Le- ninin direktifleriydi: "Bütün kudret Sovyetlere", "Sarayların harbi" bit- sin", "Yuvalarımıza barış!', "On ka- pitalist Bakan kahrolsun", "Kahrol- Hükümet şaşkına dön- Kızıl Muhafızlar teşkil ediliyor I Temmuz akşamı güneş batarken, cepheden gelen haberleri almış, o günkü gösterinin başarısından do- layı ümitli ve şevkli Bolşevik Parti- sinin merkezinde büyük bir toplan- ti başladı. Toplantıya dört askeri ana cephedeki 48 ve gerideki 1? teş- kilâttan gelen 160 delege katılıyordu. Delegelere Lenin ve Stalin hitap et- tiler. Bu, bir konferanstı. Konferans tarihi bir karar aldı. Tamamile Par- tiye bağlı bir proleter milis teşkilâ- tı kurulacaktı: Kızıl Muhafızlar. Kı- zıl Muhafizların "Hürriyetin ve Çar- lığın kesinlikle yokedilmesinin tek 22 Temmuz 1967