23 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKİS önemle durulması gereken soru, Mı- sırda iplerin artık Nasırın elinde o- lup olmadığıdır. Mareşal Amrın bir arbe bahanesiyle tutuklanması ve onunla birlikte pek çok eski askerin de perde gerisine itilmesi, acaba gerçekten Nâsırın mı, yoksa Mısır ordusunda belirmeye başlayan yeni ve genç bir subaylar kümesinin işi midir? Afrika Beklenmeyen sonuçlar Dİ Kralı, "Aslanlar Asla- ' Haile Selâsiyenin büyük gay- rtleriyle Da dört yıl kadar ön- urula evletleri Teş- kilâtının, devlet baskanları kademe- sinde yapacağı beşinci toplantı, geç- tiğimiz haftanın başında Kongo baş- kenti Kinşasada çalışmalarına baş- ladığı zaman, gözlemcilerin hiçbiri, bu toplantıdan olumla bir sonuç a- lınacağını beklemiyo Öyle ya... Bir kere, bu Teşkilâtın şimdiye kadar yaptığı toplantıların hiçbirinde, ne 1964 Kahire, ne 1965 tarihi bir eser : Yeni, 1900 -1965 yılları içinde cere- yan etmiş e en önemli olay- ları, gizli mış yönleriyle, bütün refere le ve belge- lerle bu eserde bulacaksınız. 10 Ekimde çıkıyor. (AKİS: 373) 23 Eylül 1967 DÜNYADA OLUP BİTENLER General De Gaulle "Büyük Avrupa” rüyası Akra, ne de 1963 ve 1966 Adisababa toplantılarında Afrika ülkeleri ara- sındaki ayrılıklar giderilip bir gö- rüş birliğine varılabilmişti. İkincisi, son toplantıdan bu yana geçen bir yıl içinde bu 'ayrılıklar azalmak şöy- dursun, bunlara Nijerya iç sava- , Rodezya ve Güney Afrika Birli- &i karşısındaki çelişik tutumlar gi- bi daha yenileri de eklenmişti. U- çüncü olarak, ılımlı tanınan bazı devletlerle -ki bunlar Fildişi Kıyısı, Senegal, Madagaskar gibi, fransızca koyim devletlerdir- Mali, Gine, yir gibi devrimci bazı ülkelerin iiderleri, daha çok önceden, -kimi, bu toplantıların Afrika devletleri a- rasındaki görüş ayrılıklarını ortaya çıkarmaktan başka birşeye yarama- dığını ileri sürerek, kimi de, ba- şında Mobutunun bulunduğu Kongo gibi Batı kuklası bir devletin baş- kentine gidemiyeceklerini söyleye- rek-, bu toplantıya katılmayacakla- rım açıklamışlardır. Fakat ortalıkta görünen bütün bu engellere rağmen, geçtiğimiz hafta, çoğu belçikalı olan paralı beyaz askerlerin hâlâ at oy- nattıkları Bukavudan yalnızca 1500 kilometre uzakta bulunan Kinşasa- da toplanan beşinci Afrika zirvesi, şimdiye kadar toplanan bütün Afi- ka zirvelerinden daha olumlu sonuç- lara ulaşmayı başarıp, bütün dün- yanın dikkatini kendi üzerine çekti. Alınan kararlar Bu toplantıda alman kararların en başında, hiç şüphesiz, Somali ile Kenya arasında uzun yıllardır sürüp giden sınır anlaşmazlığının çözümü için atılan adım gelmektedir. Yedi yıllık bir bozuşma döneminden son- ra, bu iki ülke şimdi aralarında dip- lomatik ilişkiler kurmak karanın vermişlerdir. Bundan başka, zirve toplantısı bitmeden kısa bir süre önce, Nijerya iç savaşında arabulu- culuk yapmak için Kamerun, Kon- go, Gana, Liberya ve Nijer devlet başkanlarıyla Habeşistan İmparato- rundan kurulu altı kişilik bir heye- ti Lagosa göndermek karan alınmış- tır. Nihayet, Kongonun toprak bü- tünlüğünü tehdit eden paralı asker- lerle ilgili olarak alınan bir kararda da, Kongoya komşu ülkelerin, Kin- şasa yönetimine bu konuda ne gibi yardımlarda bulunabileceklerini in- celeyecek bir komite kurmaları ön- görülmektedir. Bütün bunların ya- nısıra, Konferansta Ortadoğu duru- mu da görüşülmüş ve İsrailin, işgal ettiği arap topraklarından hemen geri çekilmesi istenmiştir. Kinşaşa toplantısında alınan ka- rarların başarıyla yürütülüp yürü- tülemiyeceği, şimdi, gözlemcilerin üzerinde en çok durdukları sorudur. Fakat alınan kararlar yürütülse de yürütülmese de, bu toplantının, at- tık sonu geldiği sanılan Afrika Dev- letleri Teşkilâtına biç değilse gele- cek Eylülde ezayirde yapılması Lararlaştınları altına zirve toplan- tısına kadar dayanacak taze kan sağladığına hiç şüphe yoktur. ., 15