23 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

23 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS ARAŞTIRMA Yukardaki resimde Lenin, Mart 1919'da toplanan Komünist Enternasyonalin 1. Kongresinde görülmekte- dir. Büyük bir lider, büyük bir idareci, Lenin, ayni zamanda azmin, n sindeki tutumundan sözediyorlardı. Biri onu şu şekilde tanımlıyordu: "— Bilmiyorum; belki işçilerin, Avrupada, Lenin kadar zeki, başka adamları vardır. Fakat ben, bunun gibi, ilk bakışta sevebileceğim bir başka adamın mevcui olabileceğin. hiç mi hiç sanmıyoru Başka bir işçi ise "gülümseyerek ekledi: " Bu adam, bizden birisi. Ne istediğini bilen, karar osahibi bir adam Ötekiler hemen yapıştırdılar: — Plekhanov da bizimkilerden- dir!.." İşte o zaman şu cevabı duydum: " patronumuzdur. Oysa ki Lenin bi- zim arkadaşımızdır!" 23 Eylül 1967 — Plekhanov bizim efendimiz, Onu nasıl tanıyorlardı.. 1917 sonbaharında, Sormovlu bir işçi olan Dimitri Pavlova, Leninin en göze çarpan özelliğinin ne oldu- gunu sordum — Bense, sadeliğidir" dedi. Hemen ekledi: — O, gerçek kadar sadedir." Pavlov, bu sözleri, sanki üzerin- de uzun zamandır düşünüp olgunlaş- lırmış gibi bir edayla söylemişti; Bir kimsenin, yanında çalışan- larca sert ve insafszca tenkit edil- diği, bilinen birşeydir. Fakat, Le- ninin tecrübeli bir insan olan şofö- rü Guil, onun hakkında şöyle konu- şuyordu: — Lenin, hiç kimseye benzeme- yen bir insandır. Onun gibi bir ikin büyük bir halk adamı olduğunda hemen herkesin İttifak ettiği iradenin, dehanın da sembolü olarak gösterilmektedir. "ölümünde bile büyük" demekten çekinmemişlerdir. Düşmanları dahi ci insan daha tasavvur edemezsi- niz. Meselâ, bakın: Birgün Ma Mi- yasnitskaya sokağından O geçiriyor- dum. Sokak çok kalabalık, zor ilerliyorduk. Arabaya bir zarar gel" mesinden korkuyor, korna üstüne kora çalıyor ve gittikçe sinirleni- yordum. Lenin kapıyı açtı ve çiğ- nenmek pahasına sokağa indi, yan- daki kaldırımdan bana kadar yürü- yerdi ederim Guil, sinirlenme! Herkeş bi sakin ol.. dedi. Ben, eski bir şoförüm. Başka hiç- bir idarecinin böyle davranmıyaca- ğını çok iyi bilirim." Gene, Sormovlu bir işçi olan yu- muşak abiatlı bir eski tanıdığım, Çekada - İhtilâl Mahkemesi - çalış- manın güçlüğünden yalanıyordu. O- na şu cevabı vermiştim: 31