23 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

23 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

AKİS Vladimir İliç Lenin, 25 Mayıs 1919'da Moskovada halka hitabediyor. eline almıştır. Artık o, rus halkının kaderine hükmeden tek adamdır. resme bakıyorlarmış. Ayni vagonda yolculuk yapmakta olan ve kendi büyük sanatçılarından habersiz bu lunan almanlar, bu kitabın ne oldu - gunu sorunca, Lenin, zevkten âdeta dörtköşe olmuş halde, büyük bir gu- rurla Desnitskiye, " Ne tuhaf, değil mi! Bunlar, kendi sanatçılarını tanımıyorlar, fa- kat biz tanıyoruz!" demişti. “Sinyor Drin - drin" Ben, kendi çağdaşlarından bu de- rece üstün bir yere sahip olup da, ikbal, mevki ve tutkunun ca- zibesinden böylesine uzak durabi- len ve sade vatandaşlarla - özellik- le işçi ve köylülerle - bu kadar can- dan ilgilenen bir başka insan daha tasavvur edemiyorum. Onda, emekçilerin o sevgisini ve 30 bir kelimeyle yön değiştirmektedir. gönlünü kendisine çeken bir nevi mıknatıs vardı. İtalyanca bilmezdi. Fakat Şalyapini ve daha başka, dik- kate değer birçok rusu görmüş, ta- nımış olan Kaprili balıkçılar, anla- tamıyacağım bir sezişle, Lenine der- hal, bambaşka, özel bir ilgiyle bağ- lanmışlardı. Onda, insanın budala- lıklarını, beceriksizliklerini, o aklın cambazlıklarla dolu hilelerini mü- kemmel şekilde anlıyan ve saf in- sanların çocuksu O basitliklerinden zevklenmesini bilen bir büyük ada- mın büyüleyici, açık gülüşü vardı. İhtiyar balıkçı Giovanni Spada- ro, ondan sözederken, " —Namuslu bir adam ancak böyle a derdi. Birgün, masmavi ve şeffaf bir denizde, Sallana sallana, oltayla ba- lık avlamasını öğreniyordu. Balık- çılardan biri, kendisine, parmağında titreme duyar duymaz, oltayı der- İhtilâl başarılmış, Koca Rusya, onun ağzından çıkan Lenin dizginleri hal çekmesi eme balıkçı di- liyle anlatıyor — Cosi: din drin. Capisce?". Yani, "Böyle: rin drin. Anlıyor musun?" diyor Derken, bir balık yakalayıverdi. Bir çocuk taşkınlığı ve bir oyuncu heyecanı içinde, "— Tamam, tamam! Drin drin" diye bağırıyordu. Balıkçılar da çocuklar gibiydi- ler, katıla katıla gülüyorlardı. Le- nine hemen bir ad taktılar: "Sinyor Drin-drin" Lenin Kapriden ayrıldıktan son- ra balıkçılar bana her zaman onu sorarlardı: "— Sinyor Drin-drinden ne ha- ber? Çar onu yakalatmıyor mu?" 1907'de, Lenini ilk defa gören Londralı işçiler, onun "Rus Sosyal Demokrat işçi Partisi'nin kongre- 23 Eylül 1967