30 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

30 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

TİYATRO le girmektedirfer. Özel tiyatrolar- da görülen gelişme nitelik bakı- mmdan olduğu kadar nicelik bakı- mından da önemlidir. Küçük ve Meydan, Ankara Sanat, Başkent, Küçük Komedi Tiyatrolarından sonra, Devlet Tiyatrosundan ayrı- lan bir grup sanatçının perdesini açmaya hazırlandığı, Mithatpaşa Ti- yatrosu ile bunların sayısı 6ya çı- kıyor. Böylece Ankara, 6 Devlet sah- nesinin yanısıra, özel teşebbüsün son yedi yıl içinde kurmayı başardı- ğı, bu tiyatrolarla her gece perde- sini açan 12 tiyatroya sahip olmak- tadır. Meydan Sahneleri 1961'de kurulan ve Başkentin en kıdemli özel tiyatrosu olan Mey- dan Sahneleri, kurucusu Çetin Kör- oğlunun hafif, sanatçılarından Teo- man Özerle Tanju Turuncun olduk- ça ağır yaralarla kurtulabildikleri trafik kazasının üzüntüleri arasın- da yeni mevsime yenilikler getiren bir çalışma programıyla hazırlan- mak, imkânını bulmuştur. Bu yeni- liklerin başında, bizde ilk defa uy- gulanacak olan "Sandviç Tiyatrosu" gelmektedir. Öğle üzeri, saat 12.15'de başlıyacak olan temsiller, vakit bu- lamadıkları içip tiyatroya gideme- yenlere, yemek tatili sırasında sand- viçlerini yerken tiyatro seyretmek fırsatını vermiş olacaktır. Sandviç tiyatrosunun ilk oyunu: "Şvayk Ka- rakolda". Yılmaz Grudanın dönüşü -ve Gülsün Kamu gibi bazı yeni sanat- çıların katılmaları ile kadrosunu kuvvetlendirmiş olan Meydan Sah- nelerinin gece temsillerinde verece- ği Öbür oyunların ilki, Rene Obai- dia'nın "Sassafras dallarında TÜZ- gâr"ıdır. Haldun Dormenin sahneye koyduğu bu oyundan başka repertu- varda şu eserler bulunmaktadır: Willis (oOHail- K. Waterhouse'dan "Söyle, kimsin?", Freoeric Renaud'- dan "Gel, aşkla oynıyalım", Orhan Asenadan "Toroslardan öteye", Joe Orton'dan "Yağma", Bill Manhbff- dan "Baykuşla Pisipisi” ve Aldo Nı- colaj'dan "Akvaryu Ankara Sanat Tiyatrosu Yaz turnesi sırasında geçirdikleri o feci kazada sanat yaratıcısı A- saf Çiyiltepeyi kaybetmiş olan AST, yeni mevsime güçlü oyunlarla gir- mektedir. Rahmetli Çiyiltepenin ye- rine getirilen Güner Sümer, sahne çalışmalarını yürütmekte ve yeni mevsim repertuvarında şu eserler yer almaktadır: Maksim Gorkiden "Küçük O Burjuvalar" -ilk oyun-, Sabahattin Kudret Aksaldan "Kral Üşümesi", Armand Salacrou'dan "Durand Bulvarı", brezilyalı yazar Ariano Sassuna' dan "Köpeğin Va- siyeti", Orhan Kemalden "Eskici Dükkânı", Albert Camus'den "Doğ- rular", Fikret Otyamdan "Mayın" ve Samuel Beckett'den "Tiodot'yu Beklerken". Aysan Oğuzutku ile Ümran Uzman "Söyle, kimsin?" de Kim oldukları yalanda anlaşılacak 24 AKİS Küçük Komedi Maltepedeki Küçük Komedi Tiyat- rosunda da yenilikler var. Eylül ayı içinde Güney Anadolu bölgesin- de başarılı bir turne yapmış olan topluluk, İstanbul Şehir Tiyatro- sundan Neşe Yulaç, Devlet Tiyatro- sundan Yıldıral Akıncı ve Meydan Sahnesinden Işık Aras gibi geni; sanatçıların katılmasıyla kadrosunu tazeleştirmiş oluyor. Sanat çalışmalarını Attilâ Elde- min yönettiği Küçük Komedi Ti rosu, yeni mevsime, geçen yıl bü- yük bir ilgi görmüş olan "Nazırın Karısı" yazarı Branislav Nuşiç'in "Komonist Var" komedisiyle gir- meğe hazırlanıyor. Programın şim- diden ilân edilmiş öbür oyunları ise şunlardır: John Patrich'ten "İş- te ben geldim" ve Turgut Özakman- dan - Ziya a sahneye koya- cağı- "Kuşlu Soka Mithatpaşa Tiyattosu Bu yeni topluluk, Başkentin mer- kezi semtlerinden birinde, bü- yük bir apartmanın zemin katına yerleştirilmiş olan yeni tiyatro sa- lonunun bulunduğu ana cadde- nin adını almıştır. Mithatpaşa Ti- yatrosunu kuranlar, Devlet Tiyat- rosundan ayrılmış olan Beyhan ve Ekmel Hürol çifti ile Alp Özbay, sanatçı olarak da Hürolların yanı- sıra, Yalın ve Gülyüz Tolga çift:, Ertan Savaş, Günaydın Yaltırak, Osman Daloğlu, Alev Tolga, Osman Gidişoğlu, Serme t Serden geçti, O- ya öcalırdır. Sonuncular Başkent Tiyatrosunun eski oyuncularıdır. Mithatpaşa Tiyatrosu, ilk oyun olarak, Recep Bilginerin "İsyancı - lar"mı ilân etti. Bilindiği gibi, yeni topluluğu kuranların Devlet Tiyat- rosundan ayrılmalarına yol açan o- laylar Anadolu turnesiyle başlamış- tı. Tiyatro ansiklopedisi , Geçtiğimiz Ağustos ayında, İngil- terenin Oxford Üniversitesi, "The Oxford Companion to the Theatre" adlı tiyatro ansiklopedisinin üçüncü baskısını yayımladı. Bu baskının özelliği, -bundan önceki (baskılarla kıyas edilemiyecek kadar yeni mad- deleri ihtiva etmesi ve tamamen gözden geçirilmiş, aktüel bir duru- ma sokulmuş olmasıdır. Phyllis Hartnoll başkanlığında seksen uz- manın hazırladığı (o ansiklopedinin bizim bakımımızdan önemi, ansik- lopediye Bizans Tiyatrosu ve Türk Tiyatrosu maddelerinin ilk defa gir- miş olmasıdır. 30 Eylül 1967