30 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

30 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

ARAŞTIRMA burjuvazinin yetiştirdiği bu uzman- lar başka türlü çalıştırılamaz. Bü- tün bir sosyal zümreyi sopa ile ça- lışmağa zorlamak ise mümkün de- ğildir. Burjuva bilim adamları ve uzmanlar, kültürün gelişmesi için çalışmaya (o alışmışlardır. Bunu da burjuva rejimleri çerçevesi yaparlardı. Yani burjuvaziyi bü- ük maddi teşebbüslerle zenginleş- tirirlerken, proletaryaya çalışmala- rının ancak kırıntılarını o ayırır- lardı. Fakat buna rağmen, kültürü de geliştirirlerdi. Bu, onların işidir. Eğer bu bilim adamları, bu uzman- lar, işçi sınıfının, kültürü yalnızcı değerlendirmekle kalmadığını, onu halk kitlelerine maletmek istediğini de görürlerse, bize karşı davranış- ları derhal değişecektir. bunlar, moral bakımdan tatmin e- dilmiş olacaklar ve burjuvaziden sadece politik bakımdan uzaklaşmış olmayacaklar, ayni zamanda bize bağlanacaklardır. Onları kendi teş- kilâtımıza sokmamız gerekir. Onla- ra, küçük oyunlar politikasını uygu- lamamız hiçbir şekilde doğru değil- dir. Onlara mümkün olan en iyi ya- şama şartlarını sağlamalıyız. Bu, en akıllıca bir politika olur. Eğer dün, küçük burjuva partilerini tanımak- tan söz ediyor, bugün'ise bütün menşeviklerle ihtilâlci (o sosyalistleri tutuyorsak, amacımız gericiliği yok etmek, fakat burjuvazinin aydın gücünden yararlanmaktır. İhtilâle karşı ihtilâli böylece boğacağız!" Sevdiğim Lenin Bana düşen, değil, "i "politikacı Lenin"den insan Lenin'den bahset- AKİS mektir. Çünkü bana yakın olan, benim sevdiğim, bu "insan Lenin" dir. Ben, ondaki eşsiz iradeye ve hayalın çirkinliklerine, haksızlıkla- rna karşı duyduğu müthiş kine hayranımdır. Ben, onun, el attığı her şeye kattığı oheyecanlı ihtirası severdim. Ondaki insanüstü çalış- ma gücüne tutkundu İhtiras, onun tabiatının özellik- lerinden biriydi; fakat bu, kumarcı- nın kötü, kısır ihtirası değildi. Bu ihtiras, kendi inançlarına sarsılmaz güveni olan bir kimsenin, kemlisini bütün insanlığa bağlı hissedip, dün- yadaki kaosun içinde kendi üzeri- ne düşen görevi iyi bilen, oynaması gereken rolü cesaretle oOoynamak- tan çekinmeyen bir insanın ihtirası idi. Leninin ihtirası, bilim ve kül- Lenin Merkez Müzesi. Bu müze, İhtilâlden ondokuz yıl sonra, 1936 yılında açılmıştır. geçmiş mütevazi yaşayışlı bir insanın adına açılan bu müze, o gündenberi, milyonlarca insan tarafından gezilmektedir. Gorkinin, özellikle rus köylüsü, herhalde, Leninin hatırasına çok bağlı ve saygılıdır. 32 Leninle başlamıştır. Ömrü mücadeleyle dünyanın her yanından gelen "hatıralara bağlı olmamak"la suçladığı rus halkı ve Belki de onda hatıraya saygı, 30 Eylül 1967