30 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

30 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

ARAŞTIRMA AKİS Gorkinin anlattığı gibi, Lenin, hayatını rus halkının kurtuluşuna feda etmiş bir kimsedir. O, İhtilâli sade- ce hazırlamakla kalmamış, onu gerçekleştirmiş ve rus toplumlunu marksist 1927'de yapılmış olan yukardaki tablo, savaşma girmiştir. Lenini, 1 Mayıs esaslara göre yeniden ana 1920'de, Parasız Çalışma Çağrı kampanyasında, işçilerle birlikte çalışırken göstermektedir. Soldan dördüncü şahıs, İhtilâlin lideri Rus Tarihi denilen, o ağır yüklü a- rabaya koşulmuş atlardır. Bunun daha uzun süre de böyle kalacağı- nı sanıyorum Sahip olduğu itici hamlelere ve heyecana rağmen halk kütleleri, dı- şarıdan yönetilme ihtiyacı içinde bulunan bir güç olmaktan öteye gidememektedir. İhtilâlin politikacı o yöneticileri- nin, benim bu sözlerime şüpheyle bakacaklarını ve güleceklerini bil- miyor değilim. Fakat gene biliyo- rum ki, bunların en akıllıları ve en namusluları, bu davranışlarında sa- mimi değillerdir. Lenin ve ben 1918'de kendisine reva görülen al çakça suikasttan önce ben, Lenin- le Rusyada hiç karşılaşmamıştım. Hattâ onu, bu dönemde, uzaktan bi- le gördüğümü hatırlamıyorum. O- nu, kolunu iyice kullanamadığı, ya- 28 Vladimir İliç Lenindir. ralı boynunu güçlükle oynatabildiği bir sırada ziyarete gittim. Benim, olaydan duyduğum teessür ve öfke karşısında o, istemiye istem iye, SI- kıcı ve uzak bir konudan söz eder gibi, va sözleri söyledi: — Bu, kavgadır. Yapacak hiçbir şey yok. Herkes, kabiliyeti ölçüsün- de birşelilere kalkı IŞIr Buluşmamız çok döne olmuştu, fakat sevgili İliçin herşeyi (o gören küçük, keskin bakışlı gözleri beni, benim gibi bir “yolunu şaşırmış'ı açık bir acıma hissi içinde süzüyor- du. Ben bu bakışa alışkınım. Otuz yıl var ki, bana böyle bakarlar. E- minim ki bu bakış, beni mezarıma kadar izleyecektir. Bu sözlerimde herhangi bir böbürlenme ve mey- dan okuma bulunduğunu sanmanızı istemem. Demek istediğim şudur ki, yeni yolları, Amerikaları keşfeden- ler, benim gibi "yolunu şaşırmış" lardır. Ama ben, insanlara, saygı duyarak ve hattâ, terbiye icabı yak- laşmayı, onlar için açık olduğu hal- de benim için karanlık kalan bazı gerçekleri kabul eder görünerek sO- kulmaya tercih ederi Birkaç dakika sonra Lenin, ba- na, tutkuyla şu sözleri söylüyordu: " — Bizimle olmıyan, bize karşı demektir. Tarafsızlık, insanlar için bir fanteziden ibarettir. Vaktiyle böyle insanların var olduklarını kaz bul etsek bile, bugün bunlar yok- tur ve olamaz! Bunlara kimsenin ihtiyacı bulunmadığı da kaçınılmaz bir gerçektir. Bugün hepimiz, çok karışık bir gerçeğin girdabı içine sürüklenmiş bulunuyoruz. o Belki sen, benim, hayatı fazlasıyla basıt- leştirdiğimi düşünüyorsundur. Bel- 1 bu basitleştirme olayının kültü- ü tahrip ettiğini vw düşünmüş olabilirsin, değil m Sonra, o kendine özgü alaylı mı- rıltılarına başladı. Keskin bakışlar: daha da keskinleşmişti. Sesini al- çaltarak devam etti: — Pekâlâ, sence, ellerinde silâh- 30 Eylül 1967