30 Eylül 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

30 Eylül 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS ARAŞTIRMA Leninin iki ayrı yönünü tespit eden iki resim. Birinde alabildiğine içe, öbüründe Birinci resim o 1920'de Moskova Tiyatro Meydanında halka konuşurken göstermektedir. Her iki resimde de o, büyük bir mücadeleden başarıyla çıkmış bir liderin, yeni meselelerle yüklü — Millet dediğimiz zaman, bur- jJuvazi ile proletarya birlikte anla- şılır. Herhangi değersiz bir burju- vaziye var olma hakkını tanımak, hiçbir işe yaramaz." Affedersiniz ama" diye ce- vap verdi Lenin, "bu elk eriz, bugün mevcut olan gerçeğin ta ken- disidir. Siz, burjuvazi ile proletarya. nın farklılaşma sürecinden sözedi- yorsunuz. Oysa ki bunun nasıl yapı- labileceğini düşünmek gerekir." Sonra, Almanya örneğiyle, bu 30 Eylül 1967 farklılaşmanın ne derece güçlükle ve ne kadar yavaş olduğunu anlat- tı ve komünizmin şiddet kullanıla- rak kurulamayacağını hatırlattı, ay- dınların orduda, endüstride, işbirli- ği sistemi içinde önemli roller oy- nadığına dair şu sözleri söyledi Bu sözleri, İzvestiada çıkan kon- gre tutanaklarından aynen alıyo- rum-: "Kongre, bu sorunu büyük bir açıklıkla çözmek zorundadır. Biz komünizmi, ancak, burjuva tekniği alabildiğine dışa dönük. nu, Haziran 1921'de toplanan Üçüncü Enternasyonalde çalışırken; ikinci resim ise, 5 Mayıs hali içinde görülmektedir. ve bilgisi sayesinde halk yığınla- rına yararlı hale getirebiliriz. Bu- nun için burjuvazinin organizasyo- nunu alıp, onun bütün uzmanların- dan yararlanmak zorunluğu vardır. Burjuva uzmanlar olmaksızın üre- tim programımızı gerçekleştirme- miz mümkün değildir. e Yoldaşları- mız ve işçi komiserlerimiz onlarla işbirliği yapmalı, onlara, kaçamıya- cakları şartları hazırlamalıdırlar, Yani onlara, kapitalistlerden daha müreffeh, daha cazip çalışma im- kânları sağlamamız lâzımdır. Çünkü, 31