14 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

14 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

"AKAD'IN YAYI'NDA ÇELENK VE GÜRZAP Prometeus ateşi, kadı Danyal atom bombasını çalmıştı undan uzun, uzun yüzyıllar önce, toplara henüz yay ve bombalara ok denildiği günlerde İskende- run körfezi ineyindeki Kenan ülkesinde bir "atom bilgini" yaşamaktaydı. Tabii kimse kendisinin "atom bilgini" olduğunun farkında değildi. Herkes onu Koşar Usta diye biliyordu. Koşar Usta, ülkenin en mahir yay yapıcısıydı. Hele ilhamını tanrılardan, tanrıçalardan aldı mı, üstüne adam bulunmuyordu. itekim uzun, uzun yüzyıllar sonra atom bom- bası adı altında şöhret yapacak silâhı da kendisine,. şımarık av tanrıçası Anat ısmarlamıştı. Anat uzun sarı saçlı, sinema icat edildiğinde "Meşum Kadın" rolüne çıkacak hemcinslerinin neviinden, ihtiraşlı, mini - etekle dolaşmaktan hoşlanan bir kadındır. İs- tediği yay öyle bir yay olacaktı ki ondan çıkan ok- lar yıldırımlar o yağdıracak ve yeryüzündeki obütün canlıları yokedebilecekti. Anat bunu, insanları bo- yunduruk alanda tutan tanrılar düzenini devam et- tirebilmek için kullanacaktı. Köhne tanrılar düzeni artık sallanmaya başlamış ve yıkılmaya yüztutmuştu. Ölümlüler önceden, ölümsüz tanrıların her dediğine baş eğerken bir süredir küstahlaşmışlar, kanlarını dahi, üç tanrının dallarına oturduğu ağacın köklerini sulamak için vermez olmuşlardı. Tanrılardan Baai ihtiyarladığından, El de miskinleştiğinden odüzenin savunuculuğunu güzel bacaklı Anat üzerine almıştı. Koşar Usta istenilen yayı yapıp da av tanrıçası- na teslim etti mi, ölümlülerin hali gene duman ola- cak, tanrılar onlara tekrar, istediklerini yaptıracak- lar, onları köle halde tutacaklardı. 30 Gelin görün ki Kenan'da bir de kadı, Danyal ya- şamaktaydı. Danyal'ın karakteri için kullanılabilecek tâbir "fazla mazbut olmayan karakter"dir. Danyal'ın çocuğu yoktu ve bir erkek çocuk istiyordu. Bunu da en iyi, başkasının bir güzel karısından yapabileceği inancındaydı. Bu başkası, Koşar Usta idi. Koşar Usta av tanrıçası Anat'ın atom bombasını yapmak için şehirden uzaklaşmayacak mıydı? Karısı Dimitya ne- fis bir kadın değil miydi? Koşar Usta Dimitya'yı gi- der-ayak kadı Danyal'a emanet eder, kadı Danyal da ondan kahraman bir in yaparsa, bu sanki ema- nete hıyanet mi sayılırdı Çocuk doğar, fakat ana ölür. Bu sırada da, bü- tün bilginler gibi azıcık saf Koşar Usta, Anat'ın ya- yını yapar, yurduna döner. Yay Koşar Usta' nın omu- zunda, sırrı dilindedir. Kadı Danyal gibi bir tilki için o sırrı, biraz şarap içirerek almak işten değildir. Ne? Bir atom bombası mevcuttur ve bu, Danyal'ın Akad adını verdiği oğlunun olmayacak, eski düzenin savu- nucusu av tanrıçasının eline geçecektir, ha? Olur mu böyle şey?. ahkemede kararlarını daima büyük bir gerçek- çilikle, yani hep kuwvetliler lehine veren Danyal uzun, uzun yüzyıllar sonra yaşayacak halefleri, Rosenberg - ler kadar idealist değildir. Onun gayesi atom bom- basını oğlu Akad'a maletmek, böylelikle Akad'ın dün- yayı haraca kesmesini sağlamaktır. Danyal, yayı Koşar Usta'dan çalar. AKİS