13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

İÇ OLAYLAR PARLAMENTO Meclis tüzük peşinde Geçen | hafta salı öğleden sonra, Parlâmento tatildi. Koridorlar- da, salonlarda in-cin top oynuyor- du. Millet Meclisi eski Başkan ve- killerinden AP'li Mekki Keskin, be- raberinde iki alımlı ve güzel genç hanım olduğu halde, Millet Meclisi toplantı salonunda, biri yerleri te- mizleyen, ikisi de sıraların tozunu alan hademelerin şaşkın bakışları altında. Başkanlık kürsüsüna ku- rulmuş, boş sıralan kâh gülücük- ler yolluyor, kâh bakışlarıyla yıldı- rımlar yağdırıyordu. Sanki eski günler geri gelmişti, Mekki Keskin bir oturum yöneti - yordu. Alışkın hareketlerle, kürsü- nün altındaki elektronik komuta düğmeleriyle oynuyor, Başkanlık tokmağını şedit hareketlerle sallı- yordu. Bu garip pantomim bir süre de- vam etti. Keskin, sonra derin bir iç geçirdi, Başkanlık koltuğunu şefkat- le, hasretle okşıyarak kürsüden ay- rıldı, milletvekillerine mahsus boş sıralar arasından dolanarak, üzerin- de "Mekki Keskin" yazdı yerde ka- rar kıldı. Bu traji - komik cevelân, aslın- da, Mekki Keskin'in son haftalar politika grafiğindeki şans çizgisini yansıtmaktadır. Keskin, bir ara Başkan vekilliğinin yanma kadar gelmiş, fakat bir içtüzük cilvesi so- nucu, Başkanlık kürsüsü ile vuslatı, gelecek sonbahara bırakmak zorun- da kalmıştır. AP Grup Başkan vekili Sabit Os- man Ava, bu konuda, "— Eğer partimize. Başkanlık Divanına iki başkan vekiliyle katıl- ma imkânı tanınmış olsaydı, adayı- mız, Mekki bey olacaktı. Ama tüzük o kadar müphem ki, 'Gruplar, kuv- vetleri oranında Başkanlık Divanına katılırlar! derken, hangi görevlerin nasıl dağılacağını düzenlememiş. Bu yüzden ısrar etmedik ve bugün Grupta aldığımız kararla ikinci Başkan vekilliğinden vazgeçtik" de- di. İşte Keskin, bu belirsizlik sebe- vx İçtüzüğün azizliğine uğramış AP'nin Gruptararası uzlaşma 10 toplantılarında iki gün "İlle de iki Başkan vekilliği isteriz!" diye da- yatmasına rağmen, sonunda, müs- takbel koltuğunu GP'li Atıf Şohoğ- lu'na kaptırmıştır. Şohoğlu, Keskin'in durumuyla ilgili olarak şöyle dedi: FERRUH BOZBEYLİ Kolları sıvayan adam — Mekki Keskin, 'ya Nurettin Ok'un yerine Grupta aday seçili- rim, ya da, ikinci kontenjan bizde kalırsa, mutlaka Başkan vekili ada- yı olurum' diye düşünmüştür.." Millet Meclisi (Başkanı Ferruh Bozbeyli, konuyu somut bir olay o- larak. yorumlamak istememekte ve bir ei üzerinde durmakta- dır. Bozbey * er yı, her yasama yılının başında bu tip şeylerle uğraşmak. Başkanlık Divanının kuruluşu ko- nusunda Gruplararası anlaşma kur- mak zorunda kalınır. Aslında bu, İçtüzüğün yetersizliğindendir. Yeni Anayasa hükümlerini eski devirler- den kalma bir İçtüzükle bağdaştır- manın çetin a içindeyiz" dedi ve hemen ekled "- Yeni bir içtüzük gereklidir. Bunun için aktif olacak, hattâ za- man zaman müfalealarımı söyliye- ceğim Ters hesaplar GAP Grup Başkan vekili Nihat E- rim, "- 1961 Anayasasına uygun yeni bir içtüzüğün zaruretine inanıyo- ruz ve CHP olarak,'bu konuda ge- rekli çalışmalara katılırız" dedi. GP'li Coşkun Kırca, Atıf Şohoğ- lu, TİP'ten Adil Kurtel de, kelime farklarıyla, hemen hemen aynı şey- leri söylediler. AP Grup Başkan ve- kili Sabit Osman Avcı ise: "— Altı yıllık uygulama, İçtüzü- gün, yeni Anayasa karşısında bir- çok müphem noktalar ihtiva etti- ğini. Meclis çalışmalarını aksattığı- nı ortaya koymuştur" aş par- tisinin görüşünü belirt Gerçekten, me Millet Meclisi (o çalışmalarını odüzenleyen birçok maddesi bugün açıklığa ka- vuşmuş değildir. Örneğin, Meclis kararları için hayati önem taşıyan oylama meselelerinde hâlâ kesin bir tanıma varılmamıştır. Parti Grupla- rının, Başkanlık Divanında kuv- vetleri oranında temsil edileceği yo- lundaki Anayasa hükmü, önce her partinin * Divana katılmasının sağ- lanması, kuvvet oranlarının ise ikin- ci derecede mütalea edilmesi şek- lindeki yorumlara ( elverişlidir ve aynı gerekçeyle TİP, Anayasa Mah- kemesine başvurmuş bulunmakta- dır. Bunlar ve daha birçok husus, henüz karanlıktadır. Ferruh Boz- beyli tarafından Üniversite öğretim üyelerinden alınan görüşler de, ara- larındaki çelişmeler sebebiyle, me- selelere bir açıklık getirmemiştir. İşte, başta Erim olmak üzere, Muhalefet Grup yöneticileri, bu gibi açmazlara ışık tutacak bir yeni içtü- zük çalışmasında İktidarla aynı fi- kirde olduklarını söylemişlerdir. Oysa, iktidar partisinde hesaplar çok daha farklı bir hedefe yönel- miş bulunmaktadır. Sabit Osman AKİS