13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

sonunda 49 bin liraya satılmaktay- dı. Diğer markaların fiyat hareket- leri incelendiğinde de buna yakın sonuçlarla karşılaşılmaktadır. Vur üreticiye! Bu bilmecenin cevabı, Türk sana- yünde bir kanser haline gelen montajcılığın akıl ermez çalışma bi- çiminde gizlidir. Traktör firmaları- nın ilgilileri, meseleyi izah için, 1967 başında yapılan, rıhtım resmi, gümrük tarifeleri ve istihsal vergi- sindeki değişiklikleri öne sürmek- tedirler. Ama ortada bir gerçek vardır: o Vergilerde bir indirim ol- madığı halde, bur Bakan işe - niha- yet- el atınca, bütün markaların fiyatları üçer - beşer bin lira alı- vermiştir. Yani firmalar, bu fiyat- larla da satış yapmak imkânına sa- hiptirler. Bunun bir anlamı, indi- rimli fiyatlarla da kâr edebilecek- leridir. O halde, bu kadar zaman devam edegelen bu satışlar "fahiş kâr"la olmuş ve traktör alıcısı, Türk tarım üreticisinin sırtına bin- miştir. Eğer firmalar. Bakanlıkça açık- lanan fiyatlarla satış yaptıklarında kâr edemiyeceklerse, indirimi na- sıl kabul etmişlerdir? Yoksa onla- ra, indirimden uğrayacakları zara- rın bir başka yoldan ve Devlet ta- rafından ceplerine okonulacağı hu- susunda söz mü verilmiştir? Hayır. Aslında, bu konudaki pazarlık tamamen bitmiş değildir. Traktör firmalarının temsilcileri, (Sanayi Bakanlığı ve Ziraat Bankası ile gö- rüşmelere devam etmektedirler. Ba- zı traktör satış mağazalarına yeni fi- yatlar resmen bildirilmemiştir. Bir. traktör firmasının şöyle demiştir; — Valla, eğer banka muamele- leri bu fiyata dahil edilecekse, bir- iki aya kalmaz, fiyatlar 2 bin lira fırlar... ilgilisi TEOMAN EREL İSTANBUL Çiftlikler hakkında İstanbul. Valisi .Vefa Poyraz kesin bir ş İriyat konusunda henüz bir anlaşma olmamıştır ve bu hususun üzerinde , önemle durulmaktadır" Fiyatı bahsedilen yer, İstanbul Özel İdaresi tarafından satın alın- ması istenilen Bilezikçi Çiftliği idi. Vefa Poyraz konuşurken biraz üz- gündü de.. Çiftliğin alınmasına kar- -1 çıkanlar bunda Valinin tesirini imâ etmişler, bu imâlar itham şek- linde Basma da geçmişti. İstanbul Valisi şöyle dedi: "— Şahıslarımız fânidir. Ama yapılacak eserler, devamlı kalır. Tek ve büyük arzum, Bilezikçi Çiftliği ile ilgili teşebbüslerimizi o- lumlu bir sonuca vardırarak İstan- bul halkına, nesiller boyu yararla- nacakları müstesna bir milli park kazandırmaktır." Sonra, devam etti: — yanlış anlaşılmamdan dola- yı .çok üzüntülüyüm. Bu üzüntü- mün en önemli yanı ise, devletin a- ğır sorumluluklar yüklenmiş bir valisinin, bir parti ocak başkanına benzetilmiş olmasıdır. Basının ten- Fırtına koparacak önerge Bu sıralarda kendisine, Mecli- se verdiği bir önergeyi geri al- ması için en fazla ısrar edilen milletvekili, AP'nin İzmir mil- letvekili Settar İlksel'dir. İlksel iktidardan, Eyüpsultandaki oto- parkım "büyük ölüler"e mezarlık diye niçin, kimin tesiriyle verme- diğini sormaktadır. Bu konuda Mecliste açılacak bir tartışmanın, mevcut DP - AP, yahut Bayar - De mirel çekişmesini kızıştıracağını bilenler aracılık yapmaktadırlar. İlksel ısrar ederse İktidar belki de "Kendileri otomobil değildir de, ottun için otoparkı vermedik" demekle yetinecektir. Buna mukabil bu çatışmayı AKİS isteyenler, yahut cenazeler dolayı ayla çıkacak Ur olaya çanak tu- tanlar ise "aileler" üzerinde tesir- lerini davam ettirmeye çalışmak- tadırlar. Bunların telkinleri "İkti dar nasıl olsa boyun eğmeye mec- bur olacaktır. 24 kasımı bekle yiniz"dir. Kısaca Anıtlar Kurulu diye bilinen kurul, ilk toplantısını o tarihte yapacaktır. Ancak günde mine "otoparktan bozma mezar" konusunu alıp almayacağı €ç huldür. Herhalde İktidarın, e dığı gibi, eski DP'ye boyun eğme ye fazla niyeti yoktur. Belki de İlksel bundan dolayı "Öyleyse ki me boyun eğiyor?" mânasına ge len sorusunu sormuştur. İÇ OLAYLAR kitlerini daima bir uyarma olarak kabul ederim. Ama, Basının da ger- çeği yazması gerekmez mi?" efa Poyraz'ın belirttiği, bir kasaba büyüklüğündeki bu orman- lık sahanın her geçen gün yokolma yolunu tuttuğudur. Orman Fakül- tesi Profesörler Kurulu buranın sa- tınalınması için bir rapor vermişti ve teşebbüsler ondan sonra başla- mıŞtI. Ancak, olayın, üzerinde durulan bir başka tarafı, Bilezikçi Çiftliği- nin bundan sâdece 17 yıl evvel, En- ver Paşa'nın mirasçılarından topu topuna 170 bin lira ödenerek sa- tın alınmış obulunmasıdır. Şimdi Çiftliğin sahiplerinin Devletten ta- lep ettikleri para 15 milyon Uradır. Bunu isterken, bir de lütuf yaptık- larını belirtmektedirler: Arazide 30 milyon, liralık odun vardır! Halbuki o ağaçların odun diye satılması ne kabildir, ne de bahis konusudur Buna rağmen satıcılar, böyle bir mucip sebeple ve bu miktardaki taleple Valinin ve 11 kişilik İl Ge- nel Meclisi komisyonunun önüne çıkmışlardır. Satış muamelesine dikkat nazarlarının çevrilmesi bu özellikten gelmektedir. Eğer isteni- len para Ödenirse Bilezikçi Çiftliği 17 yılda yüz misline yakın değer artışı kazanmış sayılacaktır ki bel- ki bu, Amerika'da kızılderililerden satın alınan' meşhur Manhattan a- dasının değerindeki artışı bile geri- de bırakacak bir dünya rekoru ola- caktır. Valinin, fiyat konusu üzerinde önemle durulduğunu açıklaması, gösterilen dikkatin boşa gitmediği- ni ispatlamıştır. İLKSEL SETTAR 15