13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

MODERN HAYAT vâlar olmak üzere altı grupa ayrıl- maktadır. Kadınlar, evde yemekleri buna göre düzenlemek durumun- dadırlar. Aynı gruptan besinleri de- vamlı olarak vücutta depo etmek sağlık için Kararlı (ogörülmektedir. Faal ve yediğini yakan bir insa- nın günde 3 bin 200 kaloriye ihtiya- cı vardır. Kadınlar için bu, 2 bin 800 olarak tespit edilmiştir. Ama, gelişmiş ve yüksek ekonomik im- kânlara sahip ülkelerde halk, ge- nellikle, bu Ölçüyü aşmaktadır. E- konomik yönden geri kalmış ülke- lerde de refah içindeki kimseler, genellikle gut, arleryoskleroz ve şe- ker gibi, zengin hastalıklarına ya- Beslenmek, karın şişirmek e zmanlara göre Türk toplumu tümüyle kötü beli Gir Bu kötü beslenme, büyük ço- gunluk için maddi imkânsızlıktan doğmakla beraber, imkânı olanla- rın bu konudaki bilgisizliği, derdi daha da vahim hale sokmaktadır. Örneğin, yüksek öğrenim gençliği- nin beslenme durumu gerçekten yürekler acısıdır. o Gençlerin, hay- vansal protein ihtiyaçlarını karşılı- yamamaları, onların entellektüel güçlerinin zamanla yetersiz hale gelmesine, hastalıklara karşı direnç- lerinin azalmasına yol açmaktadır. Bir üniversite öğrencisinin günde ortalama 3 bin kaloriye ihtiyacı ol- necek hale gelmesi, pişirme, ısıtma, servis gibi ek masraflarla bu, gene insaflı (tarafından, 750 kuruş de- mektir. Çoğunlukla ayda 250 lira bursla geçinen bir öğrencinin doya- cak kadar yemek yemesi için 225 lira harcaması gerekmekledir. Geri- ye kalan 25 lira ile ne yapsın? İstanbul Üniversitesinin 8 fakül- 9.83'ünün yurt lokantalarında, yüz- de 26.84'ünün fakülte kantinlerinde, yüzde 18.13'ünün öğrenci lokantala- talarda, yüzde 24.08'inin kendi evle- rinde yemek yediklerini göstermiş- tir. Bunların, yüzde 22.78'inin aylık geliri 50 - 200 lira arasındadır. Yüz- GENÇLER SİPARİŞLERİNİ AŞÇIYA VERİYORLAR Favori yemek: fasulyeli pilâv kalanmaktadırlar. Son araştırma- lar şu gerçeği ortaya çıkarmıştır: kansere çare bulunduğu takdirde in- san ömrü ortalama bir yıl uzayaca- ğı halde, şişmanlık yüzünden mey- dana gelen hastalıklar önlendiği takdirde ömür, ortalama beş yıl u- zayacaktır. İyi yaşama sanatı, iyi yemek yeme, bilerek yemek yeme sanatıdır. Modern dünyanın başlıca dertle- rinden biri, fazla yemektir. Ama dünyanın üçte ikisini kaplıyan geri kalmış ülkelerde durum bunun tam tersidir. Bu ülkelerdeki mutlu a- zınlıklar için şu söz hâlâ revaçtadır: "Can, boğazdan gelir". 24 duğu düşünülürse, yarısı hayvan- sal olmak şartiyie, 100 gram prote- ine, 800 miligram kalsiyuma, 5 bin ünite vitamin A'ya, 12 miligram de- mire, 15 miligram vitamin B'e, 75 miligram vitamin C'ye ihtiyacı var- demektir. Bunu 190 gram et, 10 gram kuru baklagiller, I yumurta, 250 gram süt veya 190 gram yoğurt, 40 gram peynir, 400 gram ekmek, 40 gram pirinç, 150 gram taze mey- ve, 300 gram sebze, 375 gram pata- tes, 30 gram şeker, 10 gram kuru ye- mişle, sağlayabilir. Ama, bu besin maddelerinin çiğ olarak bedeli, in- saflı tarafından ve toptan satına- rında, yüzde 23.12'sinin özel lokan- lındığı takdirde- 557 kuruştur. Ye- de 26.84'ü, ayda 200 - 300 lira harca- maktadır. 300 - 400 lira arasında ge- liri olanlar yüzde 25.18'dir. Ancak yüzde 13.20'sinin 400 liranın üstün- de harcama olanağına sahip bulun- duğu tespit edilmiştir,. Bu öğrenci- lerin gene ancak yüzde 4.20'sinin dı- şarıda işleri vardır, yüzde 95.80'ine aileleri bakmaktadır veya burs al- maktadırlar. Türkiye'nin genel beslenme du- rumu yürekler acısıdır Rejim, esmer ekmek, at ve eşek lişigüzel uygulanan her rejim, sağlık için tehlikelidir. Özellikle son yıllarda pek moda olan karbon- hidrat rejiminin sinir sistemi üze- rinde kötü etkileri görülmüştür. AKİS