13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

OPERATÖRLER İSTİŞAREDE Süt danası ister misiniz? DANALARDAN İNSANLARA B' ayın başlarında birgün Anka- ra'da, Yüksek ihtisas Hastahane- sinde önemli bir ameliyat yapıldı. Bahattin Odabaşı adında, 28 yaşın- da Zonguldaklı bir gencin üç yıldan- beriarıza yapan kalp aort kapağı değiştirildi ve yerine, Et - Balık Ku- rumundan 260 kuruşa satın alman bir dananın yüreğinin aort kapağı takıldı. Hastahanenin Kardiyovasküler kliniğinde yapılan ameliyat 6 saat sürdü. Genç hastanın kan dolaşımı ve solunumu, bu sürenin en kritik devresinde, "kalp-akciğer makinesi" demlen bir cihazla sağlandı. Doktor- ların ifadesine göre, yapılan bütün açık kalp ameliyatlarında -ki Ba- hattin Odabaşı'ya yapılan budur- bu cihaz kullanılmakta ve böylece hem hastanın fazla kan kaybetmesi, hem de ameliyatın başarılı geçmesi sağ- lanmaktadır. Bir dana yüreğinin tıpta kulla- nılması, Avustralya, Yeni Zelanda ve İngiltere hariç, diğer ülkeler gibi Türkiye için de yenidir. Modem tıp- taki gelişmeleri dikkatle İzleyen Yüksek İhtisas Hastahanesi Kardi- yovasküler servisinin genç doktor- ları, bu konuyu daha önce araların- 20 da tartışmış ve bu konuda deneme- ler yapılmasına karar vermişlerdir. İnsanları "deneme tahtası" ola- rak kullanmayı düşünmediklerin- den, kobay olarak köpekleri seç- mişlerdir. Kullanılacak aort kapak- ları hazırlanmış ve bunlar, köpek- lerin yüreklerine takılmıştır. Dok- torlar bilgi ve becerilerinin ilk mey- vasını o günlerde almışlardır. Ger- çi deneme yapılan köpeklerin hep- si yaşamamıştır ama, bilim adamı için Önemli olan, sadece sonuç de- ğildir. Bu sonucun alınmasını sağ- layan faktörlerin de çok iyi bilin- mesi, yeni denemeler için şarttır. Nitekim, yaşayan köpeklerden birisi tekrar ameliyat odasına alın- mış ve yüreği açılarak, aort kapa- gının yürekle ne şekilde uyuştuğu ve diğer hususlar incelenmiştir. Kö- pek, bu ameliyattan sağ çıkmamış- tr ama, doktorlar muratlarına er- miş, birkaç denemeden sonra, ay- nı usülü bir insanoğluna uygulama- ya karar vermişlerdir. Danaya gelinceye kadar.. O güne kadar Klinikte pek çok a- çık kalp ameliyatı yapılmış ve 33 hastaya, Amerika'dan getirtilen. TIP AMELİYAT SAFHASI Tıbbın mucizesi fiyatı 5000 lira civarındaki mekanik aort kapaklan takılmıştı. Bunlar a- rasındaki ölüm oram yüzde 20'yi bulmasına rağmen doktorlar buna fazla üzülmemiş ve, görevini yap- mış insanların rahatlığı içinde, son çalışmalarını uygulayacakları bir hasta beklemeğe başlamışlardı. Kliniğin genç doktorları için bu fırsat, nihayet, geçtiğimiz ayın or- talarında ele geçti. Bahattin Oda- başı'nın ameliyatı için gerekli ön hazırlıklar yapıldıktan sonra, ame- liyat başarıyla sonuçlandı. Ameliyat- ta, başka Kliniğin Şefi ve dana kal- bi uygulamasının Türkiye'deki mu- cidi Dr. Kemal Bayazıt olmak üze- re, Mansur Şağban, Ahmet Eralp, Aykut Aytan, Hayati Erbar, Sadık Kayacı, Erdem Oral, Sibel Göksel, Gürbün Pürsünlerli, Kemal Özkan ve Hâle Akoğuz adındaki doktorlar hazır bulundular. Ameliyat sırasın- da beş ayrı ekip halinde çalışıldı. Kalp - ciğer makinesi, bizim bazı polislerin "pompa sistemi"nden ay- rı olarak, kalbe pompalama göre- vini yaptırırken, çok modern cihaz- larla ameliyat başarıldı. Bu ekip çalışmalarını bir oda or- kestrasının konserine benzeten Kli- AKİS