13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

NÜRNBERGER JAZZ COLLEGİUM Ders verip gittiler KONSERLER Entelektüel bir dörtlü Nümberger Jazz Collegium adlı Alman caz topluluğunun Şan si- nemasındaki konserini dinleyenler- den birçoğu, birbirlerine şu soru- yu soruyorlardı: "Madem ki böyle çalabiliyorlardı, niçin bütün konser boyunca çalmadılar?" Çünkü Toplu- luk, konseri sürekli tempoda, davul sololu, türlü unsurlarıyla, alışılmış caza en çok yakınlaşan bir ek par- çayla bitirmişti. Sorunun karşılığı, uyanık ve bil- gili bir düşünüşle yazılmış, hem de özenilerek (o Türkçeye (o aktarılmış program notlarında yer almıştı. Topluluk, konser boyunca, bitiş parçasında çaldığı gibi çalmamış- tı. Çünkü "günümüzün ciddi musi- ki tekniklerinin (...) caza nasıl gir- diğini, onu nasıl etkilediğini belirt- mek" istiyordu; "cazın bir geleceği olması için çağdaş musikinin s0- runlarına eğilmesi gerektiği'ne i- nanmaktaydı. Konser, bütünüyle, bu iddianın savunuluşu özelliğini taşıyordu. Av- rupa'nın yeni sanat musikisinin caz- la birleşmesi yolunda yürüttüğü a- raştırmaları sunmakla yetinmiyen Topluluk, -caz konserlerinde hiç de sık rastlanmıyan birşey-, doğrudan AKİS doğruya XX. Yüzyıl Avrupa sanat musikisinden aldığı örnekleri de programına, caz parçalarının arası- na yerleştirmişti. Stravinski'nin kla- rinet için üç parçası ve Alban Berg'- in klarinet ve piyano için dört par- çası böylece, belki de Türkiye'de ilk defa olarak, bir caz konserinde din- letilmiş oldu. Başardı, ama seçkin değil pazin ve Stravinski'nin çalınışın- daki nitelikler -teknik balamdan temiz ve parçaların metnine sadık, fakat yorum bakımından silik ove bu parçalardan beklenen heyecan etkisi bakımından donuk çalışlar-, Topluluğun öz musikisinde, caz anlayışında ve caz çalışında da gö- rülüyordu. Ortaya konulan soruna coşku parlamaları taşıyan ve an- lamlı musiki durumları oyaratan davranışlarla yakınlaşan seçkin sa- natçılar değil, bu sorunu herşey- den önce akıl yoluyla ele alan iyi musikişinaslar vardı. Bu, ge- rek Nürberger Jazz Collegium'"- un caz anlayışına yön veren bes- teci Werner Heider'in musikisin- den, gerekse, bu genel yönün için- de doğaç -"saniha"- yoluyla kendi yaratışlarını sunan dört üyenin -pi- yanocu, kontrabasçı, davulcu ve klarinet de çalan alto saksofoncu- çalışlarından pekâlâ anlaşılıyordu Konserin, sonuç bakımından de- ğilse bile varlığı bakımından, en ö- nemli yanı, elektronik musiki ile cazı biraraya getiren iki parçanın programda yer almasıydı. Werner —A—WCE PİYANİST VE SAKSOFONCU. Marifetli parmaklar. Heider'in caz topluluğu ve ses şeri- di için "Diktum" ve "Kontinuum" adlı parçaları, cazla elektronik mu- sikinin birleşmesi sorununa bir çö- züm getirmiş değildi. Bu iki musi- ki, geçmişteki deneylerin ohemen hepsinde olduğu gibi, bağdaşamaz dünyalar olarak kalıyordu. Doyurucu olmıyan yanlarına rağ- men, Nürnberger Jazz Collegium'un konseri, genel olarak, olağanüstü il- ginçti. Çıkış noktasındaki "entelek- tüel" tutum bakımından İstanbul'un musiki hayatında pek seyrek ulaşı- lan bir seviyeyi temsil ediyordu. İLHAN MİMAROĞLU 35