13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İÇ OLAYLAR arasından daha kolay sıyrılmasının, kaçmasının ve saklanmasının da ö- nemli rolü bulunmaktadır. Hünerli kadınlar (Çoğunlukla 5-6 aylık hamile gezen yankesici kadınlar, İstanbul'- daki "yeraltı dünyası'nın en renkli sabıkalılarıdır. Bu kadınlar içinde de en hızlı iş yapanları, kalçaları en büyük, bakışları an süzgün olan- landır. Anadolu'dan İstanbul'a gel- miş olan ve kendilerine, "hacıağa" gözüyle bakılan paralı saf vatandaş- lar, özellikle otobüslerde ve kala- balık yerlerde böyle bir kadının -ki- bunlar genellikle başörtülü, Anado- lu tiplidirler- tesadüfen arkasına düştü mü, çok geçmeden cebindeki paraların uçtuğunu farketmekte ve soluğu, Dolandırıcılık Masası Şefi Zeki Arat'ın yanında almaktadırlar. Kadın yankesiciler, saf vatandaş- ları tuzağa düşünsek için çeşitli “numaralar” yaparlar Yaygın bir "numara", göze kestirilen şahsın hemen ilerisinde, ansızın kendini yere atmak ve bayılmış gibi yat- maktır. Kadını yerden kaldırmaya çalışan kimsenin başına hemen di- ğer kadınlar üşüşürler. Güya ada- ma yardım edeceklerdir. Bu sırada, küçük bir kız çocuğu, adamın ce- binin astarını toplamakta gecik- mez. Hacıhüsrev'de 11 ayda bir çocuk doğuran bu . kadınların yanısıra, bir de, yaşları 17-20 arasındaki gençkızlar vardır. Bunlar da "hızlı yaşayanlar"dan sayılmaktadırlar. Bu gençkızlar, bütün işve ve cilve- lerini kullanarak, sözde flört için yanma yaklaştıkları saf vatandaşın paracıklarını, elçabukluğuylâ, kü- lotlarının içine indirivermektedirler. Bu nedenledir ki, bu gençkızlar da- ima uzun don giymekte ve dit ka paklarından bir parmak altını renk- li bezlerle bağlamaktadırlar. Bun- lara, "paçası bağlılar" denilmesin- deki sebep de budur. Milyoner yankesiciler İstanbulluların cebinden geçinen- ler içinde milyonerler de bulun- maktadır. Bunlar arasında apart- man ve araba sahibi Olanlar, ma- hallenin itibarlı kişileri sayılmak tadır. Bunlar "yankesicilik dünya- sı"nın soylu aileleridir. Hacıhüsrev'i Londra'nın "Soho" - suna çeviren yankesiciler, daha İs- tanbul poisi Vasıta derdini halle- dememişken, "motorize" olmuşlar- dır. Yakalanmamak, tehlike ânında kaçmak içini sadece yankesici ka- 14 dınların enirinde -polisin tesbit et- tiğine göre- hâlen 121 adet takti ça- lışmaktadır. Oysa, Dolandırıcılık Masasının topu topu bir tek jipi bulunmaktadır. Üstelik, 21 faal po- lis ve komiserin bir tak jiple savaş- tığı yankesicilerin sayısı sadece 2166'dan ibaret de değildir. 6200 kadar da profesyonel sabıkalı mev- cuttur. Yaşantıları en az cep fare- leri kadar ilginç olan bu sabıkalı- ei mm suç/çeşitlerine gö- gi 3 “söğüşcü" : kapkaçeı”, “define- . denilmektedir. Parası çalınan, dolandırılan ve- ya aldatılan vatandaşlardan hergün yüzlercesinin derdini dinleye dinle- ye âdeta bir "ağlama duvarı" hali- ne gelen Dolandırıcılık Masası Şefi Zeki Arat'ın, "Sizce, mücadele için en kestirme yol nedir?" sorusuna verdiği cevap oldukça ilginçtir: "“— Bunlarla mücadelenin tek yolu, Hacihüsrev'e kümelenmiş ve sayısı 30'u geçmiyen profesyonel yankesici ailesini sürgün etmektir. 27 Mayıstan sonra bu yapılmıştı ve polis de, İstanbullular da rahat bir nefes alabilmişlerdi. M.A.B. SANAYİ ren traktörlerin, indirimli fiyatla- rıyla sekiz - dokuz ay önceki fiyat- ları arasında karşılaştırma yapan- lar önce çok şaşırmakta, sonra. "Hımm.." diye, tatil tatlı gülmek- tedirler. Hayret verici nokta, indirimden sonraki "ucuz" fiyatların sekiz - do- kuz ay önceki fiyatlardan Pei olmasıdır! Yani, bir anlamda, "u- cuz" fiyatlar, “pahalı” fiyatlardan daha "pahah'"dır. Gerçi indirimli fiyatlar, Bakanın müdahale ettiği sıradaki satış fiyatlarından düşük- tür, hem de epey düşük, ama, se- kiz - dokuz ay içinde fiyatlarda öyle bir tırmanma Olmuştur ki, yapılan indirim, aradaki farkı karşılamağa kâfi gelmemiştir. Meselenin rakam- larla izahı, daha iyi fikir vermekte- dir: Örneğin, 42 beygirlik “Fiat 415" tipi traktör 42 bin 950 liraya satı- lırken, indirimden sonra 40 bin 500 liraya satılacaktır. Bu, bir indirim gibi görünmel ktedir. Oysa ki aynı traktör, 9 ay önce 38 bin 950 liraya satılmaktaydı. Yani son indirimli fiyattan 2 bin lira daha ucuza... “Ford 2000" model traktörün fi- yatı, Mehmet Turgut'un müdahale- siyle, 36 bin 244 liradan 34 bin lira- ya indirilmiştir. Oysa ki ayni model traktör, 1966 sonunda, 33 bin 400 li- raya satılmaktaydı. Yani indirimli fiyat, 1966 sonundaki satış fiyatın- dan 600 lira daha pahalıdır. Massey Ferguson traktörlerinin büyük tipleri 95 bin liraya satılır- ken, fiyat 5 bin 500 lira indirilmiş- tir. Şimdi bu tipler, 49 bin 500 lira- ya satılacaktır. Aynı traktör, 1966 PAHALIYA SATILAN UCUZ TRAKTÖR Ne sihirdir, ne keramet.. AKİS