13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

KİNG GİLLETTE Kes babam, kes! TEKNİK Traş makinelerinin mu- cidi King Camp Gillette tarafından 1903'de kuru- lan Amerikan Gillette şir- keti, Almanya'nın ünlü elektrikli traş makinele- ri şirketi Braun AG'i kontrolü altına almağa karar vermiştir. Gillette şirketinin, 1966'da yaptığı. iş 3,96 milyar türk lirası değerindedir. Öteyandan, Braun AG, Almanya'da traş makineleri piyasası- nın yüzde 30'sini kontro- lü altında bulundurmak- tadır. Havacılıkta Devler Uçak şirketleri, Görüşmeler bir sonuca vardığı takdirde Gillette, Braun'a 145 ülkede ö- nemli bir dağıtım şebe- kesi sağlayacaktır.. Ayrı- ca, üstün kalitede elek- rofon, elektronik ve film- cilikle ilgili âletler yapı- mında kullanılmak üze- re, mali bir oyardımdı da bulunacaktır. Braun Company'nin daha şim- diden 70 ülkede şubesi bulunduğu, 6 bin işçi ça- lıştırdığı ve senede 600 milyon liralık iş yaptığı düşünülürse, Gillette şir- keti için ne derece önem taşıdığı anlaşılır. e Böyle- ce, 1962'lere kadar traş makinelerinin rakipsiz kralı olan, fakat sonra- dan paslanmaz jiletlerin ortaya çıkmasıyla -özel- likle Türkiye'de işporta- larda satılan Wilkinson'- ların- sıkı bir rekabet karşısında kalan Gillette, durumunu bir kere daha düzeltmiş olacaktır. TELEVİZYON Amerika'da ( televizyo- nun sinema endüstrisi ç son zamanlarda, hava ulaştırmasında sıkı bir e girmiş bulunuyorlar. Yolcuları kendilerine çekmek için ellerinden geleni yapıyorlar. 100 uçak şirketinin üye olduğu İATA tarafından yapılan bir sıralamaya göre, havacılık alanın- da 13 büyük hava şirketinden 6'sı Amerika'ya bunlardan S'i ilk sıralan almış durumdadır. Grafikten de anlaşılacağı gibi, boş kalmaktadır. Ama oranında bir kazanç sağlamıştır. Kullanılan uçak sayısı 1959'da 3479 iken, 3451'e düşmüştür. Uçak sayısındaki bu düşme ilk bakışta insana garip gelse de, Jetlerin kapasiteyi 2,5 defa artırdıkları gözönünde bulunduru- lursa, mesele anlaşılır. Türk Hava Yollarının sı 262 b AKİS aittir. Üstelik, koltukların büyük bir kısmı a yine de verimde, geçmiş yıllara göre hayli gelişme vardır. İATA'ya üye 100 uçak şirketi, geçen yıl yüzde 10 1965'deki durumu ise şöyledir: mete 5 koltuk sayısı 397 bin 256, kullanılan koltuk sayı- 160. gelirinin dörtte birini - sağladığı oşu günlerde, Başkan Johnson'un eski müşaviri, Amerikan sine- ma şirketinin yeni baş- kanı Jack Valentin, bun- dan böyle Amerikalıla- rın, Oodublajı (yapılmış Fransız filmleri seyret- melerini istemiştir. Tek- lif kabul edilmiştir. Bu- nun için de Fransa'dan film satınalınacaktır. Şirketin belirttiğine gö- re, 700 filmlik bu satışın tutarı, 100 milyon Ura ci- varında olacaktır. Televizyonun yakında Türkiye'de de faaliyete geçeceği düşünülürse, bi- zim müstakbel £ televiz- yon film yapımcıları için yeni bir pazar şimdiden ortaya çıkmış olmakta- dır! OTOMOBİL Toyota, yavaş yavaş dünya otomobil piyasası- nı tutmağa başlayan Ja- pon arabalarından biri ve en önemlisi. 1966 yı- lında Toyota'nın imal ettiği araba o sayısı 580 Hiz- İŞ ALEMİ bindir. İşin ilginç yanı, bu kadar arabanın 25 bin görevli tarafından yapıl- masıdır. Amerika'ya ve İskandi- nav Ülkelerine yerleştik ten sonra Toyota, şimdi de Ortak Pazar ülkeleri- ne girme yolunda. Nite- kim şirketin merkezi, şu günlerde Brüksel'e yer- leşmiş bulunuyor. Ortak Pazar ülkelerin- deki satışın organizas yonunu kontrol etmek ü- zere Avrupa'ya gelen şir- ketin 2 numaralı adamı S. Saito, Avrupa ulaşı- mı hakkında bir fikir e- dinebilmek için ve Fransız karayolların- da binlerce kilometre a- raba kullanmış ve Avru- pa trafiğinin Japonya'da- kine göre çok daha sert olduğu kararına varmış- tır. Toyota, Avrupa'deki modellerini işte bu sonu- ca göre âyarlıyacak. Sai- to'nun fikrine göre, yıl sonuna yalnız Fransızlara 1200 araba satılmış olacaktır ki bu, kendi o ifadeleriyle, "he- nüz bir başlangıç"tır.