13 Kasım 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

13 Kasım 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Avcı, bu hususu, aksayan noktalara verdiği örnekle ortaya koydu: Meselâ, 89. Maddenin uygula- masında karşılaşılan zorluklar açık- tır. Bu madde ile, bir tek bağımsız Bozbeyli'nin, Meclis Başkanı o- larak, yasama çalışmalarının yürü- mesi açısından eleştirdiği gensoru müessesesi ve bu müessesenin ısla- hı yolundaki fikirlerine oOAP, bir MEKKİ KESKİN Geçmiş zaman olur ki.. milletvekili bile, bir gensoru öner- gesi verere , Meclis çalışmalarını durdurabilir..' Meclis Başkanı Ferruh Bozbeyli başka sebeple ve hararetle sahip çıkmaktadır. Bozbeyli, gensorular sebebiyle (oyasama O faaliyetlerinin durmasından yakınmaktadır. ise, Anayasanın 89. Maddesinin Mu- SABİT O. AVCİ , nerde eski Meclisler! — Hele, ardanla verilen bu Seher a 150-200 sayfayı bulur ve sadece bunlardan birinin okunma- sı bile birkaç birleşim yasama fa- aliyetini durdurursa.." dedi. AKİS halefete verilmiş bir engelleme si- lâhı olmasından dertlidir. Bu silâh yüzünden İktidar, istediği kanunla- rı çıkaramamaktadır. Bunun örne- ği, daha önce, Seçim Kanununda İÇ OLAYLAR rülmüştür. Nihat Erdim "-- Bir TRT veya Siyasi Partiler Kanunundaki değişiklik teklifleri getirildiği takdirde, bu yasama dö- şüphesi olmamalıdır" dedi. Havanda su dövenler Anayasanın, gensoru Önergeleri- nin, verilişlerini müteakip ilk birleşimde görüşüleceği oyolundaki 89. Maddesi kesin ve acıktır. Uygu- lamada. Muhalefet, İktidarın getir- diği keyfi tasarıların görüşülmesinin engellemek için, ardarda, telefon katalogu anca önergeler ver- mektedir. Anayasa hükmü gereğin- ce bunların okunmasına geçildiğin- de, tasarılar birtürlü görüşüleme- mekte, "Sandıktan oçıkma"ların Meclis çoğunluğu etkisiz kalmakta- dır. Bu yüzdendir ki, AP kampında zihinler, şimdi, uygulamada görü- len birçok İçtüzük aksaklığı bir Va- na, sadece meselenin bu yönüne bir çıkar yol bulma çabası içindedirler, Bu yolda bulunan ilk formülün kâ- şifi, AP Erzurum milletvekili İsmail Hakkı Yıldırım'dır. Anayasa Ko- misyonunda bulunan bu formülde, özel gündem ve özel birleşimler ü- zerinde durulmakta, mütad çalışma günlerinde gensoru önergelerinin görüşülmesi, diğer günlerdi yapı- lacak özel gündemli birleşimlerde isa normal yasama faaliyetlerine devam olunması istenmektedir. Yıldırım'ın teklifini, Anayasa Profesörü Bülent Nuri Esen hayret- le karşıladı: "-- Bu adamcağız, her kim ise, Anayasayı hiç anlamamış. Olmaz öyle şey!." Ferruh Bozbeyli de, Yıldırım'ın teklifinin Anayasaya aykırılığı yo- lundaki görüşlerle mutabık olduğu- nu ifade etmektedir. AP Grup Baş- kan vekili Sabit Osman Avcı ise, özel gündem ve özel birleşim for- mülünün üzerinde durulması ge- rektiğini, faaliyetlerinin kesintisiz devamı ile, gensoru mü- essesesinin ancak böylece bağdaşa- bileceğini savunmaktadır. Meclis Başkam Bozbeyli, bir başka formülü benimsemiştir. Bu, kendi ifadesiyle şudur: "—Anayasanın 89. Maddesi, gen- soru önergelerinin müteakip birl şimde ogörüşülebileceği hükmün koymuş ama, veriliş şeklini düzen- lememiştir. O halde, yeni içtüzüğe 11