31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

İÇ OLAYLAR Edirne'deki Le er çiftçilik yaparken, 1925de başgösteren ku- raklık yüzünden "sermayeyi kediye yükliyen" Haşim İşcan, sırasıyla, lise tarih o öğretmenliği ve val yaparak, 27 yılım devlet hizmetin- de geçirmiştir. İşcan, ilerlemiş yaşından beklen- miyen bir enerjiyle kendini İstan- bul'un o güzelleşmesine ve imarına vermiş, "az para sarfiyla çok kâr getirecek" hareketlere girişmiştir. 12 Aralık 1963'de Belediye Başkan- lığı görevini ime Belediyenin 886 milyon lira borcu bulunmak- di Bu EE Belediyenin | hiç- bir şey oyapamıyacağı ileri sürül- müştü. Çünkü, o tarihte Belediye- nin geliri de 210 milyon lira civa- rındaydı. Yapıma ve tamire muh- taç 2 bin kilometre yol, 2 milyar. 225 milyon lira isteyen kanalizas- yon, şehrin ancak dörtte bir ihti- yacına cevap veren su derdi, ihtiya- cın ancak yüzde o 50'sini sağlıyabi- len elektrik meselesi ile 500 mil- yon liraya ihtiyaç gösteren bir çöp konusu, Haşim İşcan'ı bekliyordu. İşcan, ümitsizliğe kapılmadan, bugüne kadar uğraşmış, her çare- ye başvurmuştur. 886 milyon lira- lık borca rağmen, Haşim” İşcan ın İstanbul'a kazandırdıkları küçüm- senecek şeyler değildir. Örneğin, Adnan Menderes'in, en sorumsuz ve şaşaalı devrinde bile kazma vur- makta tereddüt ettiği Karaköy meydanını İşcan, düzenlemekte sa- kınca görmemiştir. 3,5 milyon lira sarfederek yaptırdığı yeraltı geçidi, gene içindeki dükkânların geliriyle üçü yıl içinde kendini amorti etmiş- tir. İşcan, paranın nereden, nasıl çıkarılması gerektiğini çok iyi bilir. Karaköy'deki yeraltı geçidinin üze- rindeki banka ve kafetaryayı ayda 50 bin liraya kiraya vermiştir. Bu yerin maliyeti ise e 800 bin liraya malolmuştur. Demek alman kirayla bu yer, birbuçuk yıl içinde kendini amorti edecektir. Ayrıca, Taksim Gezisinin dununu da ilginçtin 1 milyon 900 bin liraya malolan bu gezideki dükkânlardan her ay 4 ile 70 bin lira arasında ki- ra alınmaktadır. Eskiden vasıtaların o saatlerce e güçlükle karşıdan karşıya i Unkapanı, bugün, İşcan'ın LE yeraltı ve yerüstü geçit- leri sayesinde mükemmel işler ha- le gelmiştir. Günde 32 bin vasıta- nın geçtiği Aksaray ile Unkapanı a- rasında, Sarachanebaşı ve Unkapa- nı köprülerinin yapılması, yila. 1 milyon 400 bin liralık bir akaryakıt tasarrufu sağlamıştır. 12 AP'ye rağmen İstanbul Pp teki belediye seçimleri sıra- sında tevessül ettiği kanunsuz bir hareket yüzünden Belediye Başkan- lığını CHP'ye kaptırmış olan AP, sanki bunun acısını çıkarmak ister- mişçesine, hemen her işte İşcan'a engel olmaya çalışmaktadır. , Oysa, bundan en çok zarar gören, İstan- bul'un kendisi olmaktadır. Örneğin, günde 1 milyon 500 bin kişinin gelip - geçtiği Eminönü mey- danını açan, İşcan, burada da bir yeraltı ve yerüstü geçidi yapmak is- ei İçinde 200'den fazla dük- kân bulunacak olan bu geçit, aynı zamanda, İstanbul'un en iyi iş ya- pan bir çarşısı da olacaktır. Fakat, Belediye Meclisinin AP'li üyeleri, bütün projeleri ve maketleri hazır- lanan bu teşebbüsü baltalamaktan çekinmemişlerdir. İşcan'ın, belki de şimdiye kadarki eserlerinin en gü- zeli ve en büyüğü böylece, suya dü- şürülmüştür. Bu nedenledir ki, Eminonü'ndeki meydanda, yayaların seçmesini sağ- lamak, trafiği hafifletmek, ayni za- manda tarihi Yeni Cami'nin güzel- liğim de bozmamak için hafif de- mir köprüler yapılmıştır. İşcan, bu köprülerden ikisini, Belediye bütçe- sinden on para harcamaksızın, yedi yılık reklam karşılığında bir ban- kaya yaptırtmıştır. Şimdi üçüncü Köprü için para koparacak bir kapı aramaktadır. Yaptırılacak en büyük köprüler- den biri de, Haliç'tedir. Bu köprü. Ayvansaray ile Halıcıoğlu arasında inşa edilecektir. Nereden ve kimlerden geldiği iyi bilinen bir emirle son günlerde rad- yo konuşmaları TRT taralından ya- saklanmış olan İşcan, İstanbullular için, unutulacak kimse değildir. Öğrencileri arasında dört profe- sör bulunan İşcan'ın İstanbul hak- kındaki düşünceleri ise pek şâira- nedir. Haşim İşcan'a göre İstanbul, "Ufuklarında batmayan güneşlerin, sönmiyen mehtapların dinlendiği bir yerdir. e Burada heyecan ateşleri, aşk perilerini yenmiştir. Dağlarında kudretin şahlanmış azameti, ova- e ses veren renklerin bitim- vardır. İstanbul, mey- danrmlan yükesiei âbideleri, her zerresinde yatan * kahramanlarıyla muazzam bir tarih meydanıdır.." İstanbul'a gönül dermiş olan İş- can'ın karşısına, önümüzdeki seçim- lerde, AP'li adayların hangi gerek- çeyle çıkacakları, doğrusu, meral' konusudur. M.A.B. :* KARAKÖY MEYDANININ BUGÜNKÜ HALI İş yapan, bakalım, işini muhafaza edecek, mi? AKİS