31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

GENERAL DE GAULLE ARATACAK Başbakanı Kosigin'in haziran ayın- da yaptıkları oGlassboro buluşma- sında, çekirdekli silâhların yayılma- sını önleme konusunda tam bir gö- rüş birliğine varıldığı açıklanmış- tu. Ama, Amerika Savunma Bakanı MacNamara gelecek yıl yerini bir başkasına bırakacaktır-, o tarihten kısa bir süre sonra, Birleşik Ame- rika' ir şimdilik küçük de olta, bir e-savar perdesi geliştirme karan verdiğini bildirerek; silâhsızlanma konusundaki bütün ümitleri balta- lamıştır. Eğer bu füze-savar per- deleri Önümüzdeki yıllarda gelişe cek olursa, şimdi dünyada iyi - kö- tü bir barış havası sağlayan çekir- dekli dengede kökten değişiklikler olacak ve ortalık yeniden alabildi- ğine karışacak demektir. Silâhsızlanma konusundaki ü- mitleri kıran bir başka gelişme de, Çin. Halk Cumhuriyeti'nin, 1967' i- çinde birinci ve ikinci hidrojen bombasını patlatmasıdır. Hızlı a- dımlarla büyük bir devlet olmaya doğru ilerlediği halde bu ülkenin bu yıl da Birleşmiş Milletler dışın- da bırakılması, Çin devinin hiç de- Şilse uluslararası çerçevede dk lenmesini gene -ve bir kere daha- imkânsızlaştırmıştır. AKİS BAŞKAN JOHNSON MI? Bloklar çözülüyor İkinci Dünya Savaşından sonra kurulan iki katı blok içindeki çö- zülmeler, 1967 yılında da devana et- miştir. Fransa'nın NATO'nun aske- ri örgütünden ayrılması üzerine, NATO merkezi Brüksel'e taşınmış Varşova Paktı içinde de Romanya, açıkça, askeri paktlara karşı oldu- gunu bildirmiştir. Federal Almanya, bloklararası ilişkilerdeki yumuşa- madan yararlanarak, Doğu'ya yak- laşmak için bu yıl büyük çaba har- camışsa da, Bonn'un bu uvertürleri- ne Bükreş'ten başka cevap veren çıkmamıştır. General De Gaulle, 1967 yılında, Ortak Pazar'ın kapılarını, ikinci de fa olmak üzere, İngiltere'nin yüzü- ne kapatmıştır. Oysa İngiltere, bu kuruluşa girebilmek için, sterlinin değerini düşürecek kadar uysal gö- rünmeye çalışmıştı. De Gaulle'ün bu tutumu, İngiliz kamuoyunda büyük bir hayal kırıklığı yaratmıştır. 1967'de, Lâtin Amerika devrimci' leri arasında büyük hayal kırıklığı yaratan bir olay da yer almaktadır! Ernesto "Che" Guevara'nın öldürül- mesi. Küba'dan kaybolduktan sonra BAŞBAKAN KOSİGİN Bolivya'da dağa çıkan bu genç dev- rimcinin, Amerikalılar tarafından ö- zel biçimde yerleştirilmiş ordu bir- likleri tarafından öldürülmesi, Lâ- tin Amerika devrimcilerini son de- rece üzmüştür. Bunun hemen arka- sından Fransız yazarı Regis Debray'- nin otuz yıl kürek cezasına çarptı- rılması ise, Lâtin Amerika'daki ge- rillacılar için ikinci büyük darbeyi teşkil etmiştir. Darbeler ve karşı e darbeler er yıl olduğu gibi, dünya, 1967 yılında da bazı darbelere ve kar- şı darbelere tanık olmuştur. Bunla- rın en önemlisi, Yunanistan olayla- rdır. Nisan ayında bir o Albaylar Cuntası, Atina'da demokrasiye' pay- dos dediği zaman, Kral, duruma hakim olabilirim ümidiyle, Cunta i- le işbirliği yapmıştı, Fakat Cunta- Konstantin işbirliği (oaralık ayında yürümez duruma gelince, Kral, bir karşı - darbe denemesi yapmış, ba- şaramıyacağını anlayınca da Roma'- ya kaçmak zorunda kalmıştır. Fa- kat büyük dış baskılar karşısında kalan Cunta, işbaşında kalabilmek için (oYunanistan'da demokrasiye benzer birşeyler kurmak gerektiği- ni anlamış ve bu yolda bazı adım- lar atmak lüzumunu oduymuştur. Bunun üzerindedir ki, şu satırların yazıldığı sırada, Konstantın'i in yeni- den Atina'ya dönmesi beklenmekte- dir.