31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

VW>Mm<>»roWw —o er yem yılın eşiğinde aynı soru Acaba gelen yıl, giden zünü güldürecek bazı gelişmeler o- lur da. Dün, 967 yılına da bu soru ve bu ümitle girmişti. Fakat altık ge- ride kalmak üzere olan bu uzun yılın kısa bir bilançosu yapılınca, 1967'nii ne gideni arattığı, ne de in- sanlığa ümit Verecek yeni bir geliş- me getirdiği görülüyor. 1967'nin en ilgi çekici olayı, hiç şüphesiz, Orta Doğu'daki Altı Gün re Bu savaş anda İsra- Mı mamış, aynı zamanda, Gazze bölge- siyle Sina yarımadasını ele geçirip Süveyş'in Doğu yakasına dayanmış, Ürdün' mış, Suriye içine kadar girmiştir. Şimidi, Araplar kendisini tanımaya yanaşmadıkça, girdiği bu topraklar- dan çıkmaya niyetli olmadıkını söv lemektedir. Birleşmiş Milletler Ge- nel Sekreteri U Thant'ın, Güvenlik Konseyinin geçen av aldığı bir ka- rara uygun ele Orta Doğu so- rununa bir ç yolu bulmakla görevlendirdiği arabulucu İsveçli 14 GÜVENLİK KONSEYİ TOPLANTI HALİNDE GELEN GİDENİ Gunnar Jarring, şu satırların yazıl- dığı sırada, bölgedeki görüşmeleri - nin ilk raundunu tamamlamak üze- redir. Ama, tarafların katı tutumu hiç değişmeden sürüp gittiği için, ortalıkta belirmiş hiçbir ümit yok- tur, Büyükler ve küçükler Orta Doğu buhranının başlarında ki tutumlarıyla tarafları birbir- lerine karşı ittikleri halde, bir ke re savaş patlak verdikten Mora işin içine girmemeğe büyük dikkat gös- terdikleri için, Altı Gün savaşı sıra- sında Birleşik Amerika ve Sovyet- ler Birliği arasında hiç bir kuvvet denemesi olmamıştır. Moskova'nın savaş sırasındaki hareketsizliği, başlangıçta, Sovyetler Birliği'nin Olta Doğu'daki prestijine büyük bir darbe indirmiştir. Ama bu devletin, sonradan, Arapi savaş aracı kaybını Okapatmak için gösterdiği eliaçıklık ve Araplara sağladığı dip- lomatik destek, "bu prestij kaybını şimdi biraz olsun gidermiş bulunu- yor. Öteyandan, Birleşik Amerika da, savaş sırasında yalnızca İsrail'e yan bir tarafsızlık izlemesi ve savaştan sonra İsrail'den yana dip- lomatik ağırlığını koyması üzerine, bölgede bir kere daha Arapların şimşeklerini üzerine çekmişti. Fa- kat, sonradan, yenilgilerinin yalnız- ca kendi zayıflıklarından ileri gel- diğini ve Batıyla ilişkilerini düzelt- medikçe işin içinden devamlı ola- rak zararlı çıkacaklarını gören A- raplar, yıl sonuna doğru, Birleşik Amerika ve İngiltere ite diplomatik, bağlar kurmaya başlamışlardır. Vietnam, ah o Vietnam! ji büyük devleti birbirleriyle karşı- karşıya getirebilecek nitelikte gö- rülen anlaşmazlık, hâlâ, Çin Hak Cumhuriyeti'nin hemen burnunun dibindeki Vietnam savaşıdır. Birle- şik Amerika'nın buradaki askerinin sayısı, bu yılla içinde, yarım mil- yona, verdiği ölülerin sayısı ise 15 bine yaklaşmıştır. o Buna rağmen Birleşik Amerika bir zamanlar ka- pının arkasında (olduğu söylenen zafere hâlâ ulaşamamıştır ve bu gi- dişle, ulaşacağı da yoktur» Füze savayım derken.. İki büyük devlet arasında, bir yan- dan çekirdekli silâhların yayılma- sını önleme çareleri araştırılırken, öteyandan da silâhlanma yarışma- sı alabildiğine devam edip durmak- tadır. Başkan Johnson ile Sovyet AKİS