31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

RİMSKİ KORSAKOF'UN "ŞEHRAZAT'I Keramet: Rimski - Korsakof: "Şehrazat". Leopold o Stokowski yönetiminde Londra Senfoni Orkestrası. 30 sm. Uzunçalan Stereo. Defaca. PFS 4062. TL. 55. Melodi Ses ve Plâk Endüstrisi, istanbul. Türkiye'de yalnız popüler musiki ve alaturka plâkları yayınlan- maz. Ayda-yılda bir, sanat musi- kisi plâklarının da, dışardan getir- tilmiş kalıplarla yapılan yerli bas- kılarının piyasaya çıkartıldığı olur. İstanbul" daki plâk kampanyala- rının en büyüklerinden biri olan Melodi, birçok yabancı şirketin Türkiye temsilciliğini almış olma- sından o yararlanarak, pek seyrek olmak üzere, "klâsik" musiki plâkla- rı çıkartıyor. Bu plâkların yayını, herhangi bir programa bağlı değil- dir. Ticaretle olsun, daha yüksek nedenlerle olsun hiçbir amaç göze- tilmeden, dostların bile alışverişte görüp görmemelerine aldırılmadan, yalnızca “birşey daha yapmış olmak için" yapılır. Melodi'nin. son a sanat musikisi plâğı, Rimski rsakof un "Şehrazat'ının yeni bir GaİNIŞI, nı sunuyor. "Şehrazat", sanat mu- 32 Sesi alanda sikisiyle uzak - yakın ilgisi bulunan herkesin tanıdığı ve pek çok kim- senin sevdiği bir eserdir. Ancak, bu büyük rağbete akıl erdirmek kolay değildir. Çünkü "Şehrazat", bu çe- limsiz bestecinin en yavan, en kı- sır, üstelik de sonu gelmiyecekmiş gibi görünen tekrarlarıyla öldüre- siye can sıkması gereken eserleri- nin başında gelir. Korsakof'un dil- lere destan oorkestralama ustalığı bile, köklü ve buluşlu bir musiki düşünüşüyle birleşmediği için, an- cak çalgı seslerinin kendi başları- na etkisini ve tadını ulaştırmayı a- maç edinmiş orkestra yönetmenle- rinin ustalığıyla çekilir duruma ge- lir. Eksik olan: Türk damgası! Bu yeni "Şehrazat", neyse ki, böy- le bir tutumla sunuluyor. Leo pold Stokowski, 85 yaşında alm nın verebileceği, bir güçsüz üzlüğü as- la sezdirmeden, Londra'nın kalbur. üstü çalgıcılarından kurulu orkes- trasını büyük bir parlaklıkla, gös- terişle ve etkiyle yöneliyor. Plâğın bir özelliği, ses alış tek- niğindedir. a firmasının "Phase 4" adı verilen yazma tekniği, yeni bir buluşu “değilse de, mikro fon yerleştirme ve ses karıştırma MUSİKİ OTURMA ODASINDA ORKESTRA tekniklerinde (o başarılı ses mühen- dislerine özgü itinalı çalışmayı tem- sil ediyor. Bu plâtkta da "Phase 4", Decca'nın aynı damgayı taşıyan başka plâklarında olduğu gibi, çağ- daş ses yazma ve çoğaltma tekniği- nin en yüksek seviyesinin örneğidir. Böylece Decca'nın ve Stokowski'- nin yeni “Şehrazat'ı özellikle, plâk- ta iyi ses arıyanların, hele üstün ka- litede stereo gereçlere sahip olanla- rın kaçırmamaları gereken bir, plâk olarak yükseliyor. Evin içinde bir konser salonundaki canlılığıyla ve gerçekliğiyle bir senfoni orkestrası varmış samsun veren bir plâk, Iman eser isterse "Şehrazat" olsun, musiki severlerin ilgisine hak kazan- mıştır. Bu plâğın olsun, Melodi'nin şim- diden sonra -belki-çıkaracağı öbür sanat musikisi plâklarının olsun, yükselen bir ilgiye gerçekten ce- vap verebilmeleri için, yapımdaki bir düşüncesizliğin giderilmesi gere- kiyor: istenen, İngilizce etiket, İn- gilizce kapak, hele İngilizce açıkla- ma yazısı yerine, bu plâklar ithal edilmediğine, Türkiye'de yapıldığına göre, Türkçe kapak, Türkçe etiket ve hele Türkçe açıklama yazısıdır. ILHAN MİMAROĞLU AKİS

Bu sayıdan diğer sayfalar: