31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

PASTÖRİZE ÜNİTESİ Teknik, PASTÖRİZASYON Tereyağı, insan hayatı için lüzumlu protein, kar- bonhidrat ve çeşitli vita- minlerin yanısıra, yirmi- ye yakın, hastalık yapıcı mikrop -verem, tifo, dif- teri, dizanteri gibi-, ay- rıca, mantar, maya, küf v.s. gibi kokuşucu birçok mikrop ihtiva eder. Pas- törizasyonun amacı, vita- minleri azaltmadan, bu mikropları yoketmektir. Amerika ve oAvrupa'- da, pastörize olmayan te- reyağı satışı bir yüzyıla yakın bir zamandanberi yasak olduğu halde, bizde ancak, bundan bir süre önce böyle bir kanun ta- sarısı, Sağlık nundan geçip Meclise, su- nulmuştur. Ancak, kanu- nun uygulanması bekle- nilmeden, ilk defa, Ata- türk Orman Çiftliği'nde ve 1950 yılındanberi de Alemdağ tereyağ fabrika- sında pastörizasyona baş lanımıştır: Oo Pastörizas - yonda, birbuçuk yıldan- beri, elektronik kontrol cihaziyle çalışan ve pas- AKİS Komisyo-. sağlığın emrinde lanmaz çelikten yapılmış bir sistem kullanılmakta- dır. Pastörizasyonun çe - şitli o sistemleri o vardır. Bundan beş-on yıl önce- sine kadar kaymağın tâbi tutulduğu ısı 85 derece i- ken, son yapılan deney- lerde bu, 90 dereceye çı- karılmıştır. Bu kaynat- ma ameliyesini müteakip aniden 10 dereceye kadar soğutulan koyu süt, bo- şaltılan kapta O veya -3, -5 dereceye mâruz bıra- kılmaktadır. Pastörize ü- nitesinden, borularla ol- gunlaştırmaya aktarılan bu madde, amonyakla so- gutulmakta, donmaması için de salamurayla ka- rıştırılmaktadır. o Soğuk salamura buharla ısıtıl- makta, yağa lezzet ve a- roma katması için kül- tür yapılmakta, bu du- rumda, 12-18 saat bekle- tilmektedir. Bu olgunla- şan madde tekrar soğu- tulup yayığa geçirildikten sonra pastörize tereyağı elde edilmektedir. Her imalat için, pastö- rizasyondan önce ve son- ra kimyevi, bakretiolojik içine oüflediğinde, eğer fazlasıyla alkol, almışsa, kristaller yeşil bir renge e kontroller (o uygulanmak- tadır ŞELALE OKAN * Ash, korkuyla giriştiği çalışmalarının se- meresini kısa zamanda, almış ve alkolün etkisini kısa zamanda kesen bir ilâç keşfetmiştir. Bu ilâç, KEŞİFLER İngiliz doktorlarından, içkiyi çok seven Ash, İn- giliz polisinin yeni yeni (o alkolü 20 dakika içinde kullanmaya başladığı bir kana karıştırarak teşhisi- alkol testi makinesi kor- oni zorlaştıracak birçok kusuyla okollan sıvamış o özellik taşımaktadır. DİYENE Ama, ya polis, mahke- meye başvurur da, bu i- lâcın piyasaya çıkmasını önlerse? o İşte o zaman Dr. Ash'a gerçekten ya- zık olacak! Ash'ı korkutan makine, içinde özel surette yapıl- mış kristal parçaları bu- lunan, plâstik bir balon- dur.. Araba kullanmakta olan. kimse, bu balonun DIŞ TİCARET Bütçenin Mecliste görüşülmeye başlandığı ve bütçe ığı hakkında astronomik rakamla ortalığı kapladığı şu günlerde, son aylar İçindeki dış ticaret durumuna bir göz atmakta fayda vardır. 1967'nin ilk sekiz aylık döneminde, ticaret hac- mi daralmıştır. 1 da iki nedenden ileri gelmektedir: 1967'nin aylık döneminde, 1966'nin aynı dö- nemine'göre, ihracatın değeri yönünden yüzde 2.8'lik bir artma olmuş; ithalâtta ise yüzde 7.Ilik bir düş- me kaydedilmiştir. Buna göre, dış ticaret hacmindeki düşüş, yüzde 3.6 oranındadır. Yine 1967'nin ilk yedi aylık döneminde, 1966'nun düşme görülmektedir. Buna göre, tarım ürünlerinin ihracattaki oram değişmemiş, sanayi ürünlerininki ise yüzde 0.7 oranında artmıştır. Bu dönem içinde ihracatın bölgelere dağılışı in- celendiğinde, yüzde 71.9'unun OECD bölgesine; yüzde 22.1'inin anlaşmalı ülkelere ve yüzde 6'sının da diğer ülkelere olduğu görülmektedir. Geçen yıla göre OECD puna yapılan ihracat- ta bir artma olmuş, anlaşmalı memleketlere olan ih- racat ise azalmıştır. 1966 yılına göre, yatırım maddelerinin ithalâtında yüzde 9.8'lik, tüketim maddelerinin ithalâtında ise yüzde 7.4lük bir düşme olmuştur. Tarım makineleri ithalâtında da yüzde 243lük bir azalma görülmüştür. Böylece, yatırım maddelerinin genel ithalât için- deki oranları yüzde 47.2'den yüzde 45.9'a gerilemiştir. SALİH NEFIÇİ o» 21