31 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

31 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

SÜLEYMAN DEMİREL'İN TEHLİKELİ m ALAKALARI (geçenlerde bir cuma sabahı, bir çok işin, bir çok kimsenin Başbakanı beklediği saatlerde, öğleye doğru, Süleyman Demirel evinde bir garip görüşme yapıyordu. İşten baş alması zor olan Başbakan o zi- yaretçisine istediği kadar zaman verdi. Ziyaretçi Mıgırdıç Şellefyan adını taşıyordu. Mıgırdıç Şellefyan DP'nin son İstanbul millet- vekilidir ve o sıfatıyla Yassıada'da ve Kayseri'de ika- met etmiştir. Ama Süleyman Demirel'in kapısını iste- diği zaman açıp girme yetkisi kendisine bu özelliğin- den dolayı tanınmamıştır. Mıgırdıç Şellefyan bir aya- ğı içerde, bir kaç ayağı dışarda -bilhassa İtalya'da ve Yunanistan'da- olan marifetli, hem çok marifetli bir iş adamıdır. Yassıada'da Başkan Başol ile Şellefyan arasın- da şu muhavere geçmiştir: Başkan: Milyoner misiniz siz, nesiniz? Şellefyan: Evet, efendim! Başkan: Fabrikalarınız filan mı var? Şellefyan: Efendim, sekiz-on anonim şirket ve bir çok limited şirketler kurmuşumdur Mıgırdıç Şellefyan'ın bu ifadesi doğrudur. Ger- çekten, hemen her taşın altından, "esrarengiz finan- sör" olarak bu ermeni vatandaşın adı çıkmaktadır. Bunların arasında politiko - ticari teşebbüsler de var- dır. Şellefyan'ın çalışma özelliği, bilhassa mahdut mesuliyetli limited şirketler kurması, bu şirketlerin bol kazançlı bir iş çevirmesi, sonra dağılmasıdır. Bu tarz şirketlerin bir çok alacaklısı, elleri böğürlerin- de beklemektedir. Şirketler en fazla devletle muame- le yapmaktadırlar. Mesela Antalya bölgesinin sulama tesisleri 60 milyon liraya bu şirketlerden birine ve- rilmiştir. Edirne demiryolu inşaatı da Şellefyan'ın il- gisi olan bir şirket tarafından alınmıştır. Şellefyan'ın Başbakan Demirel'e "Süleyman" di- ye hitap etmesi eski bir iş ortaklığındaki karşılıklı vaziyetlerini hep devam ettirme kudretinin bu erme- BAYMIGIRDIÇ ŞELLEFYAN Her taşın altında ni vatandaşın elinde olmasının sonucudur. Bu ortak- lıkta Demirel Şellefyan'ın omaiyetinde, daha ziyade bir "paravana adam" olarak çalışmış, menfaatten kendisine pay verilmiştir. Hattâ bir söylenti, Morri- son'un gerçek Türkiye temsilcisinin, hukuken değil ama fiilen, Şellefyan olduğudur. Karşılıklı ve "girift iş münasebetleri Demirel'i, kapısını Şellefyan'a hep açık tutmak zorunluğunda bırakmaktadır. Şellefyan sadece Buğday Sokaktaki evde değil, Başbakanlıkta da sık sık görünmekte. Başbakandan, etrafına "Bi- zim Süleyman" diye bahsetmekte ve onunla olan iliş- kilerini ve yakınlığını daima belirtmektedir. Demi- rel'in Şellefyan'la bazı görüşmeleri geceyarısı ol- makta ve sabahın ilk saatlerine kadar devam etmek- tedir. Taze İşler peşinde İnsanların, Başbakanlar dahil, bir takım şansı dost- luk ve ahbaplıklara sahip olma hakları tabiidir. Ama bir Başbakan, o makama geldiğinde, eğer kendi- si için kabilse, fazla marifetli iş adamı olan bu tarz alâkalar'ını kesip atmakla mükelleftir. o Mıgırdıç Şellefyan, sadece her taşın altında bulunması dolayı- sıyla değil, aynı zamanda bugün de, halli Başbakanla ilgili bazı çetrefil isleri dolayısıyla bir Başbakanın uzak, çok uzak tutulması gerekirken "Süleyman"dan randevu bile istemeden gidip onu görecek muameleyi kendisine yaptırabilmektedir. Mıgırdıç Şellefyan ile başı dertte olan bir Bakan, Gümrük ve Tekel Bakam İbrahim Tekin'dir. Şellef- yan, bir amatörlük firmasıyla karışık bir münasebet sonunda, Türkiye'ye, gemi imal ve tamiri için saç getirtmiştir. Bu saç için verilen permi, bunun 6-8 milimetre (kalınlığında olmasını gerektirmektedir. Saç kontr -doküman denilen usulle ( getirtilmiştir. Bu usule göre, saçların gümrükten çekilirken bede- linin transfer edilmesi gerekmektedir. Halbuki saç- ların nevi permide tasrih edilen çeşitten olmadığı AKİS