2 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

2 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Wilhelm Thilenin vucuda getird Berlin mektupları Fransızca ve almanca yeni ve büyük bir operet filmi: Iki kalp.. iği bu filimde . bir çok yenilikler vardır Berlin 20 ( Hususi) — Ufanın, meşhur operet filim rejisörü Wilhelm Thieye çevirttiği “ iki kalp ,, filmi tamamlandı. Wilhelm Thiele operet filmini Avrupada ilk canlandıran, ve Amerikan filimlerine karşı Avrupa zevkini, ve ona göre yapılmış filim ope- retlerini “ileri sürerek ilk çığırı açmış olan bir rejisördür. “ Aşk valsı ,, “ Cennet yolu ,, filimleri her halde unutulmamıştır. Ufa hesabına, Günther Stapen- * horst'un idaresinde çevirdiği son ? operet . filmini de gene Fran- sızça ve Almanca olarak hazır- ladığı gib, baş rolü, eski filim- )erinde olduğu gibi tekrar - Lilian Harveye vermiştir. Lâkin onun karşısına yepyeni bir genç çıkar- mıştır : Volf Albach - Rettey. Lilian Harvey “iki kalp,, iliminde| << Bu yeni sanatkârın (O bende kırakdığı intiba büyük bir istik- bali oldğudur. Bu.gençte garip bir hususiyet var. Hiç bir eski sanatkârı. taklit etmek hatasına düşmeyor: Fakat onda insana Villy Fritsehin gene neşe ve şe- taretini, Moris Şövalyenin enerjk ve, hâkim hüviyetini hatırlatan bir bususiyt var. Bu son fiminde Vilbelm Thiele yeni . bir yola giriyor: Belki dik- kat etmişsinizdir. Bu rejisör ope- ret filimlerinde, âdi konuşmayı azaltıp eserin asıl mühim Safha- larını musiki ve şarkı ile, dans- Isun ahenği ile ifade etmek ister, Filimden bir sahne: Otelin methali ve 16 genç kız Bu: sefet bir adim daha ileri gitti: Yeni filminde alelâde ko- noşma hiç yok denecek kadar az, ona“mukabil asıl vaka tema- men musiki «ve dansların ahengi içinde akip gidiyor. Bu filim için yapılan dekorlarda bir yenilik sayilacak kadar müaz- zamdır. Bir misal: Neubabels- berg'daki Ufa âtelyelerinin “en büyüğünün içine muazzam bir otel metbali yapılmıştı. Resimde de kısmen gördüğünüz gibi, geniş bir methal.. Döner kapılardan içeri girildiği zaman tekrar geniş bir taşlık, buradan sağ ve sojdaki kapılardan yemek, musiki, okuma salonlarına giriliyor. Ortada geniş bir merdiven, 60 basamakla birinci kata çıkılıyor. Filim için bir makine vinçle yukarıya asılmış, buradan merdi- venin kuşbakışı manzarası alın- mıştır. Merdivenin alt başındaki makine ise aşağıdan O yuka- rıya dogru manzaraları zapt- etmiştir. Diğer bir makine de en üstte, aşağıya müteveccih... Mer- divenin sağ ve solundaki iki ma- kine de cabası... : Bu -suretle otel methalindeki sahneleri almak için 5 makine birden işlemiştir. Bizzat rejisör ise, asma katta bir yer yaptırmış, ve bütün sahneyi ora- dan idare etmiştir. Bu merdivende 16 genç ve güzel bir şarkı söyliyerek aşağı yukarı dansediyorlar. Bunlardan Manruunrana Amca renkli, zarif bir kapak içinde gü üzredir. gazetemize bir senelik, 6 aylık karilerimize veya mevcut a bir nüsha hediye edilecek vw», hediyeyi alıniz! Mart ve Nisan 1932 zarfında 3ay için temdit ettirecek olan abonelerimize bu güzel album'dan Bütün Türkiye'de en fazla satış yapan AKŞAM gazetesine siz de abone olunuz ve bu güzel başka salon müşterilerle dolu, Lilian Harvey Rosa valetti Kavga ediyorlar. Wolfgauz Allaeh-Betty merdivenlerde. Otto Walburg kapıya koşarak : Lilan Harveyin oda numarasını ; soruyor. Bütün bu vakaları ayni zamanda cereyan ediyor, hepsini hem resim, hem ses İem de musiki ve ahenk noktasında imtizaç 'etmesi lâzım. Kolay iş deği Gertği Fakat bütün güçlüğüne rağmen bu ahenk temin edilmiştir. Filmin çok rağbet göreceği tahmin edi- liyor. Sinema haberleri * İagiliz Gaunant şirketi noel ve yılbaşı münasebetile Londrede 50 bin çocuğu davet ederek kendilerine meccanen . filim gös- termiştir. X* İngiliz kralının gelini Doşes D'york fakirlere ucuz ev yapılma- sını tavsiye eden bir nutuk söyle- miş, bu nutuk sesli filime çekik miştir. » Amerikada buhrana rağmen Paramount şirketi Noel haftası zarfında Amerikadaki sinemala- rında bir buçuk milyon lira hası- lât yapmıştır. * Con Cilbert, eski karısı Ina Claire ile yeniden evleneceğini kat'i surette tekzip etmiştir. * Bebe Daniel bir müddet için filim sahasından çekilmiştir. Şimdi bir tiyatroda oynamaktadır. zel.bir album halinde neşretmek , 3 aylık abone kaydedilecek bonesini bu iki ay içinde asgari sta ileadreslerine gönderilecektir. 10000006 4 UM ES ERE KEDER EAA EAA GAMER a Sim > vi yap BR Aİ ermiş ) Güzel bir albumunu meccanen almak isterseniz AKŞAM'a abone olunuz! Cemal Nadir bey arkadaşımız Amca Bey'in gazetemizde intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları m — Sahife 7 Hırsızlar nasıl çalışırlar Dolandırıcılığın bir şekli: Postacılık.. Çocuk ve hamal dolandırıcıları nasıl hareket ederler ? Dünkü (yazımızda rehincilik usulile dolandırıcılıktan bahset- miştik. Bugün de (postacılık ) usulünü anlatalım. Postacılık basit bir iştir. makbuzu kifayet eder... Dolan- dırıcı için asıl mühim olan cihet, sizin aileniz hakkında az çok malümat edinebilmektir. Dolan- dırıcı, gözüne kestirdiği evi evvelâ kontrol altına alır. En ziyade erkeği başka yerde bulunan aile- leri arar. Kendisine memur süsü vererek mahalle bakkalından ve sokaklar- dan tahkikat yapmak suretile bu işide temin eder. Ailevi vaziyeti- nizi temamile öğrenir. Şimdi iş, sizi kafese koyabilmektedir!.. Sabahlevin evinizin kapısı çalı- nır, Üstü, başı temiz bir adam sorar. — Beyin evi burasımı? — Evet, ne yapacaksınız?. “— Ben paket postahanesinin tahkik memuruyum. Sizin namı- nıza ( ) vilâyetinden kıymetli bir'paket geldi. Bir aydan beri ardiyede bekliyor. Müvezzi birkaç defa aramış, bu adresi bulamamış. Biraz daha kalırsa artık alamaz- sınız. Paket kıymetli olduğu için kendim gelmeğe mecbur oldum. Paket fazla beklediği için alır- ken muamele yapılacak, bunun için de bir kaç lira vermek lâzım. Makbuzu alınız, şimdi benimle beraber bir adam gönderiniz, paketinizi vereyim.,, Koltuğundaki kocaman çanta- dan bir deste kâğıt çıkarır, ara- sından ayırdığı posta havale ih- barnamesini verir, Hakikaten posta ihbarnamesidir. Üzerinde o mürekkeple (yazılmış (kıymetlidir ) kaydı da vardır. Paketi almak için derhal memur beyle beraber postahaneye gider- siniz. Memur bey sizi bir koridora sokar ve orada biraz beklemenizi söyliyerek kendisi bir odaya girer. Bir müddet sonra elinde bir deste kâğıt ve bir kaç pul olduğu halde gelir. Kâğıdın üzerinde bir takım hesaplar vardır. — Gördünüz mü? Der, adresi- nizi bugün ben de bulamasaydım paket geriye iade ediliyordu. Bir sürü muamele yapıldı, bir çok pul sarfedildi. Şimdi hesap ettir- dim, bakınız. Yüz otuz beş kuruş ardiye ve pul “bedeli, -70 kuruş müvezzi ücreti, 200 kuruş bılmem ne parası...,, Velhasıl bir sürü karma karışık hesaplardan sonra size beş altı liralık bir masraf yekünu çıkarır. Bu parayı verirseniz paketi alacaksınız. Kıymetli bir paket acaba içinde me var? (Ne kadar olursa olsun masrafı verip paketi almak lâzım. Derhal pa- rayı sayarsmız. Memur bey gene size orada beklemenizi söyler. — Ben gidip depodan emane- tinizi alayım diye ayrılır gider. Depodan paket çıkarmak da ne uzun iş imiş?). Yarım saat, bir saat gecer hâlâ gelen. giden yok. Boş yere beklemeyiniz. Çünkü ne size bir yerden paket gelmiştir, ne de evinize gelen memurdur. Kendisi dolandırıcıdır, size getirdiği posta ihbarnamesi de uydurmadır. İşte bu suretle sizi kafese koyup paranızı aldı ve savuşüp gitti. Bunlar ekseriya başların? acayip şekillerde kasketler de koyarak kendilerine sözde resmi bir me- mur süsü verirler ve avları üze- Bu | | işe postahanenin eski bir havale rinde daha iyi bir emniyet hasıl ederler. Çocuk soyanlar Bir de sokakta küçük çocukları soyan adi 'dolandırıcılar vardır. Bunlar, mahalle aralarında dola- şırlar. Sokakta oynıyan 12, 13 yaşlarındaki * çocuklardan birinin yanına yaklaşır: — Küçük “bey, sen beyin oğlu değil misin?.. Tabii, çocuk şaşırır. — Hayır, 'ben Hasan beyin Selin Babam (...) de memur- Ur, — Evet, : Evet, Hasan bey amma, dairede biz kendısine Abmet Hasan bey deriz. Şimdi ben daireden geliyorum, baban hiraz öteberi aldı benimle gön- derdi. Paketleri şurada bir dük- kâna bıraktım, beraber gelde sana vereyim. Çocuk oyuna dalmıştı. Bittabi bu işten pekte memnun olmaz. Oyu- nu bırakıpta 'eşya taşımak canını sıkar. İşte dolandırıcının beklediği fırsat budur. — Eğer'sen gelmek istemezsen evden bir 'bez getirde paketleri sarıp getirâyim. Yahut paltonu ver de ona “sarayım, ben eve ka- dar da götürütüm,| Eh, bu teklif muvafık, çocuğun oyununa Mani olmuyor. Derhal paltosunu içikarıp verir. Dolan dırıcı, çocuğa, — Sen Burada bekle, bir yere kaybolma ki, bana tarif edesin. Diye çocuğa sıkı' sıkı tenbih ede- rek paltoyu' alıp gider. Tabii bir daha döne üzere, Hamal dolandırıcılar! Bazı açık gözler de sokaklarda hamalları “iğfal etmek suretile eşya dolandırırlar. Bunlar daima mağazaların 've depoların önle- rinde dolaşirlar. Bir yere nakledilmek üzere depodan veya'mağazadan hamala eşya yükletilir. Adamcağız, tarif edilen yere: gitmek üze dükkân- dan çıkar, bir müddet uzaklaş- tıktan sönra arkadan koşa, koşa birisi yetişir. Elinde bir deste kâğıtlar vardır, Kulağının arkasında bir kalem, başı açık, tam bir iş adamı tav- rile telâşlı telâşlı hamalı durdurur; Ahmet — Bu eşyayı (...) mağazasın- dan aldın değil mi? — Evet. — Ha, bunu yanlış almışsın, şimdi beni'gönderdiler. Sana tarif ettikleri yere götürülecek eşya mağazada kaldı. Bu eşya başka yere götürülecek. Şimdi mağazada benim çok'işim var amma, gide- ceğin yeri tarif etsem sen bula- mazsın. Hâdi çabukça gidelim bari... Şüphe edilecek bir şey yok ki Hamal derltal döner. Mağazadan gönderilen iadamla beraber yürür. Döne, dolaşa ibir mağazanın ya- nıma kadar igiderler. Hamalı. ma- ğazanın katşismda durdurup arka- sından yükü. indirir. i Bizim mağazadan buraya geti- rilecek ikiiparça eşya daha var- dır. Sen çabuk git onları da getir. O zâmana kadar ben de bunu teslim “edeyim. Bizim ma- ğazaya söyle'de beni beklemesin- ler, buradaki işi bitirip öyle ge- leceğim. Diye hamalı da başından sav- dıktan sonra eşyayı omuzlayıp savuşmak Zor bir şey değildir... İşte bunlara da hamal dolandırı- cıları denir. iğ,