3 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

0 devam Gazi Hz. Cazi Hz. dün Dolma bahçe sarayındaki dairelerinde meşgul - olmuşlar ve bir tarafa çıkmamış- lardır. Reisicumhur Hz. yakında Ankaraya avdet buyuracaklardır. İnhisarlar | yalnız işe yaramıyanlar açığa çıkarılacak — İnhisarlar umumi müdürlerinden mürekkep komisyon mesaisine etmektedir. o Komisyon — yalnız inhisarların nakli işine dair tetkikat ile meşgul olmayıp inhi- © sarlann tevhidi halinde tatbik edilmek üzere bir kadro projesi | © hazırlamaktadır. Diğer taraftan, hükümet, diğer mülhak bütçeler meyanında inhi- Akşam Çinliler Mançuriye bir ordu gönderiyorlar Londra 2 (Hususi) — Şanghayda harbe niha- yet verilmesi için siyasi teşebbüsler vuku bulurken Japonların yeni bir taarruza geçtikleri ve Çin ordusunu! ricata mecbur eyledikleri haberi her tarafta büyük bir hayret uyandırmıştır. Mamafi bu suretle sulh imkânları aritığı için bütün siyasi mahafil neticeden memnun görünmektedir. Son haberlere göre Şanghayda Çin ve Japon murahhasları arasında cereyan eden müzakereye diğer devletlerin konsolosları da iştirak edecektir. Bir mütareke akti ihtimali çok kuvvetlenmiştir. bazı temaslar Mançürideki yeni teşekkülü tanımamış ve yeni hükümet erkânını asi addetmiştir. Bunlara karşı bir ordu gönderilecektir. Bu hususta Rusya ile de vuku bulmaktadır. Şang Kci Şek yeni ordunun hazırlıklarile meşgul oluyor. Şanghaydaki Japon zayiatı Londra 2 (A.A.) — Londradaki japon mahafili erkânından alınan malümat,, Şanghaydaki Japon kuvvetlerinin mezkür şehir ile Woosung ve civa- rında 28 şubat tarihinekadar olan zayiatın kara 3 Mart 1932 ei Istanbul halkı patinaj yaptı (Baş tarafı birinci sahifede ) sendeleyenlere tesadüf ediliyordu. Bazıları yarısına kadar çıkdıtları yokuşun tam ortasında kalıyorlar. Yerin dehşetli kayması yüzünden ne ileri, ne de geri gidebiliyor- lardı... Artık tırmandıkları yokuşu düşmeden çıkabilmek için eşeği- nin kuyruğuna sıkı sıkı yapışan sucular mı istersiniz, Alp seyyah- ları gibi birbirlerine tutuma tutu- na yürüyenler mi?. Ne isterseniz vardı. Hele bazı caddelerde kızakla kayıldığı için Istanbul âdeta bir şimal şebri halini almıştı. Fakat kızakla kayılan sokak ve cadde- ler halk için bir kat daha geçil- mez bir hale gelmektedir. Bu caddelerden kayıp düşmeden geç- menin imkânı kalmamaktadır. Belediye bunu nazarı itibara ala- rak umumi cadde ve sokaklarda — sarların 932 bütçelerini de ayrı ayrı > olarak Millet Meclisine takdim et- © miştir. Buna nazaran, inhisarlar © umumi müdürlerinden mürekkep komisyonun hazırlamakta olduğu ordusu için 120 telef ve 1030 yaralı ve bahriye için de 115 telef ve 630 yaralı olduğunu göster- mektedir. Londra 2 ( Hususi) — Nankin hükümeti, Şanghay meselesi halledikten sonra Mançuri ile alâkadar olmağa karar vermistir. Hükümet > vekâletçe ihtiyaten ihzar ettiril- vak esasına müstenit kadronun | ” olduğuna hükmedilmekte- dir. © Öğrenildiğine göre, tevhit ha- “linde de pek çok memurun açıkta > kalmıyacağı anlaşılmaktadır. Yal- nız esesen işe yaramıyan memür- ların vazifelerine nihayet verilmek suretile kadro fazlası meselesi inhisarının bir ecnebi grupa devri mukabilinde 250 milyon dolar- “dık bir avans alınacağı hakkında bazı gazetelerde intişar eden © haberlerin külliyen asılsız oldu- gunu beyana Anadolu Ajansı - mezundur. Mali meseleler — İsveç grubile müzakerat sebetle mevzii muharebeler olmuştur. çinliler Şanghaydan 19 kilemetro garbe çekildiler Londra 2 (Hususi) — Çin kuvvetlerinin ricati gece yarısından bir saat sonra başlamış ve bütün gece devam etmiştir. Çinliler eski hattın 12 ingiliz mil garbine çekilmişlerdir. Bu suretle Şanghaydan 19 kilometre 308 metro uzak” Ihtikâr Sokakta müsademe Alpullu şirketi mahkemeye) /&i hırsız polise verildi İbtikâr komisyonu dün ticaret odasında toplanmıştır. (o Ticaret müdüriyeti ibtikâr yapan kahve tacirlerinin isimlerini komisyona bildirmiştir. Komisyon bugün de ateş ederek kaçtı Zabıta hırsızlar hakkında tahkikat yapıyor Geçen gece zabıta memurlarile Balkan itilâfı Hars enstitüsü nelerle meşgul alacak? Atina, 1 (Hususi) — Tevfik Rüştü B., Mibalakopulos, Marin- goviç mülâkatında görüşülen me- seleler hakkında şu mütemmim kızakla kayılmasını menetmiştir. Bundan başka bazı yerlerde de gençlerin kartopu yüzünden bir takım kazalara sebebiyet verdiği görülmüş ve keza cadde ve s0- kaklarda kar topu oyunu yasak edilmiştir. Bugün bu meni kararı alâkadar- lara bildirilecektir. Kızak kayan ve kar topu oynayanlardan pakti ç kalledilecektir. laşmışlardır. Japonlar Çinlilerin 20 kilometko uzağa çekilmelerini istedik- | ©* alınacaktır. z , Tütün inhisarı bir ecnebi grupa | lerindenbu suretle arzuları hasıl olmuş, sulh ihtimalleri kuvvetlenmiştir. Miçe sürer semi & male senim eş Japonlar, Çinlilerin bıraktıkları mevzileri bugün işgal etmişlerdir. Bu müna- | hanesi gül Pie —— çel kışın 15 marta kadar süreceğini, Istanbulda yirmi beş senedenberi böyle kış görülmediğini, bu sene bilhassa Rusyada kışın çok şid- detli geçtiğini yazıyordu. Dün bu hususta Fatin bey bize dedi ki: — Kışın ve karın 15 marta kadar devam edeceğine dair hiç bir şey söylemedim. 20-25 güm- den beri süren bu havaların niha- yet 5-6 güne kadar iyiliğe yüz iğ neticeleniyor toplanarak cumartesiye kadar | iki hirsız arasında silâhli bir vaka | izahat verilmektedir. tutması çok muhtemeldir. Karın İ © Ankara, 2 — Heyeti ı pm bitirecektir. a e il Bu mülâkatta şark tütünleri | şiddeti geçmiştir. 25 seneden beri il i asında ir Sati Ed > bu günkü içtima geç vak. | -a- Alpullu şeker fabrikasına ait ve ki lie , meselesi görüşülmemiştir. Çünki | bu kadar kıs olmadığını da s8y- dar devam etmiştir. Bu içtimada mali ve iktisadi bazı kararlar ittihaz edildiği tahmin edilmek- tedir. Bilhassa 931 mali senesi varidatının ehemmiyetli bir açık grubu ile de cereyan eden mü- zakerat bu günlerde bir neticeye iktiran edecektir. Mezkür grupa tediye edilecek olan taksitlerin müddeti uzatılacaktır. Ankara 2 — Hey'eti vekilede ceryan eden müzakerelerde yeni memur alınmasının tahdidi, mu- ayyen bir müddet için münhalâta yeni memur tayin edilmemesi kararlaştırıldığı söyleniyor. Bun- dan başka masrafın tahdidi için daha on gün kadar sörecektir. Izmir rıhtım şirketi tahkikatı Izmir, 2 (Hususi) — Rıhtım mazbata müddeiumumilik tarafın- dan tetkik edilmiş, sulh birinci ceza mahkemesine verilmiştir. Davaya bugün başlanacaktır. Mahkemede Alpullu fabrikası müdürlerinden Hayri bey buluna- Mahkeme ihtikâr olduğuna dair hüküm verirse fabrikanın şeker buhranı esnasında yaptığı kârmn beş mislini ceza verecektir. Müddeiumumilik diğer tacirler hakkındaki tetkiki henüz bitirme- Bir az daha ileriye Mecidiyedeki kasaplar Zin- cirli kuyuya naklediyorlar Kâğıthane köylerine nakle başlan- mıştır. Bu nakilden belediye gene en- igdişe etmektedir. Filhakika bir çok Bundan bir müddet evvel bele- diye bu medreseyi çocuk bakım evi yapmaya karar vermiş, fakat sonra bu fikirden vaz geçmiştir. Geçen gece polis devriyeleri lan tetkikat neticesinde medrese- nin kapalı bulunan odasının arka tarafındaki duvarın delinmiş ol- duğu görülmüştür. Polisler, bu deliğin altına soka- ğa bir takım kurşu borular, kubbe kurşunları ve saire yığılmış olduğunu görmüşlerdir. Bu sırada delikten dışarıya iki adam çıkmış ve karşılarında po- lisleri görünce birdenbire kaçmaya yakayı ele vereceklerini anlayınca arkalarından giden memurların üzerime silâh atmağa başlamışlar- dır. Hırsızlarla polisler arasında tütünler meselesi, Türkiye, Yuna- nistan ve Bulgaristanı alâkadar ediyor. Türkiye ile Yunanistan müşterek bir tütün siyaseti takip etmeleri cevap vermemiştir. Balkan konferansları meselesi görüşülmüştür, Üç hariciye nazırı Balkan konferanslarının siyasetle meşgul olmamaları ohususunda mutabık — kalmışlardır. . Çünkü resmi siyaset, doğrudan doğruya alâkadar hükümetler tarafından tesbit edilmektedir. Üç nazır, cenubu şarki Avrupa memleket- meseleler ile iştigal edebilecek- verilecek bazı kararların alâkadar hükü- lerini ve bü hususta lemiş değilim. oRasatane tesis edileli 20 sene oluyor. Bu müddet zarfında bu seneden ziyade şid- detli kışlar olmuştur. Fakat bu sene kar üstüne kar yağması ve il eritem rna “serra ma caktır. & Alpullunun avukatları | bu medrese civarından geçerler- | hususunda mutabık kalmışlardır. tipi halinde karın devamı şimdiye ği ise ra Na adi Ismail Isa beyle Salih Zühtü | ken içeriden sesler duymuşlar ve | Bulgaristan, bu hususta kendisine kadar görülmüş değildir. Bu iti- söle şe eme beylerdir. araştırmaya başlamışlardır. Yapı" | yuku bulan müracaatlara henüz barla kış mühimdir. Rusyadan da bahsetmedim. Balkanlarda şiddetli kış İstanbulun havasına hâkimdir. Soğuk-dalgası, kar ekseriya bak kanlardan gelir..,, Fatin beyin bize bulunduğu bu beyanat isabetli çıktı. Hakikaten bugün hava açtı. Daha sabahtan itibaren etraf güneş içinde idi. Bugünkü hav Yeşilköy rasat omerkezinden verilen malümata göre bugün hava Kar ihtimali yoktur. Muğlada ağaçlar çiçek açtı Muğla, 2 (A.A.) — Muğlayı © bazı sarfiyat hey'eti vekile kara- BELA a başlamışlardır. Polisler, kedilerine lerinini mukarenetini okolaylaş- | yarı açık yarı kapalı olacaktır. © — riyle yapılacaktır. Mecidiye köyünün şehir hududu | durmalarını söy ye çim traacak diğer bir çok mese- | Rüzgâr mütahavvil olarak esecek- ig Fırka mali komisyonu tetkika- | dabiline alınması üzerine, bura- ii kaçmakta dozun en leler (o mevcut (olduğunu (o ve | tir. Hararet düne nazaran arta- | tına devam ediyor. Bu tetkikat | daki kasaplar Zincirli kuyu ve Bir müddet sonra iki hırsız Balkan © konferanslarının (o bu | caktır. Bu sabah hararet sıfırdı. ii © — şirketi tahkikatı üzerine iddianame | kimselerin ucuz et almak için bir müddet müsademe olmuş ve | metlerce kabul edileceğini söy- | çeviren Yılanlı ve Göktepe gibi N| hazırlanmaktadır. Eski komiser | Zincirli kuyuya kadar gidecekleri beicole iki hırsız MY kur- lemişlerdir. yüksek dağlara külliyetli kar i > beyin re pi Me anlaşılıyor. Acaba belediye Zincirli ie ME A Bunun da (delili | Istanbulda | düşmüştür. Gelip gitme müşkülât | piyesi miri a vi ıgı e mezi © şehir Hırsızların, bu odaya belediye | bir Balkan harsı (© mukarenet | la yapılmaktadır. Havalar vilâyet il e e Mm: e tarafından eşya konularak kapa- | enistitüsünün (tesisidir. (Bu en dahilinde baharı andırır derecede 1 söyleniyor. Tahkikatın Emin beyin komiseri bulunduğu diğer bazı şirketlere de teşmili muhtemeldir. Kadastro heyeti fenniye müdiri Halit Ziya bey, son vaziyet hak- kında izahat vermek üzere Ankarada bulunmaktadır. Izmir manitaturacılarının talebi Izmir, 2 (Hususi) — Manifatu- racılar, kontenjandaki miktarı az gürüyorlar. Ankaraya murahhas göndereceklerdir. Hindistan'da tevkifat Bombay, 2 (A. A.) — Doktor Zivarj Metha ile Yuvarlak masa konferansına (omurahhas olarak gitmiş olan oğlu Sir Mehta ve zevcesi tevkif edilmişlerdir. Bunlar Londra seyahati esnasında Gand- hiye refakat etmişlerdi. Kendileri Hint hükümeti tara- fından neşredilmiş olan hususi emirnameler (mucibince ( tevkif edilmişlerdir. tıldığı zannile duvarı delip içeriye girdikleri ve içeride eşya bulama- yınca ellerine geçirdikleri kurşun- ları aşırmak istedikleri anlaşılmak- tadır. Zabıta bu iki azılı kırsız hakkında tahkikat yapmaktadır. Izmirde zelzele Izmir, 2(A.A.) — Bugün şeh- rimizde sa2t 12 yi 40 geçe şid- detli ve fakat imtidatsız bir zel- zele olmuştur. Hasarat yoktur. stitüye memur edilecek alâkadar memleketler profesör ove ali- mleri Osmanlı imperatorluğunun ve elyevm mevcut olan Bizansın asarını ve hazinci evrakını tekik edecekler, halka mahsus yapa- cakları neşriyatla gerek Bizans ve gerek Osmanlı imperatorluğu İ zamanında bütün Balkan milletle- rinin dostça yaşadıklarını isbat İ edeceklerdir. mutedil gitmektedir. Her tarafta bademler çiçek açmıştır. Muğla 2(A.A.) — Son günler- deki soğuklar bütün fidanları yüzde altmış hasara uğratmıştır. Zürra yeniden fidan yetiştirmek içir Müşkülpesentierin TIRAŞ BIÇAĞI yalnız MOND-EXTRA'dır. NI