23 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

A MAM Sahife 4 Tetrika No. 256 Nafiz bey süküte mecbur olm. | b İşin müdafaaya tahammülü yoktu. Enver paşa, bu hadiveden fev- kalâde müteessir olmuş, kendi ha- yatma suikast edilen bir hadisede bile entrikalar karıştırıldığım gör. müş, divanı harple merkez ku mandanlığının vazifelerini lâyıki. le ifa helenmi Enver paşa, bu hadiseden Na- fiz beyden ziyade merkez kuman- danlığının alâkadar ve mesul ol- Ham mam dll olm, b) dayette merkez kumandanı ile'di- | vanı harp reisini değiştirmeği dü- | şünmüştü. Fakat sonradan divani | | ip etmediklerinden şüp- harpteki tahkikatın ilerilediği böyle nazik bir zamanda bunu smuvafik bulmamış, bahusus böy- le bir tebeddülün yapac: Fi tahmin etmek kabil olm. ğ divanı har- | Bi daha yakından takip edebilmek için istihbarat müdürü Seyfi beyi (şimdi gümrük muhafaza teşkilâtı kumandanı Seyfi paşa) müşahit wfatile divanı harbe tayin etmişti. | Bununla beraber Enver paşa- nin merkez kumandanlığına bü- | yük bir itimadı kalmamıştı. Har- | biye nazırı, kendi hayatına ve bü- dün bir hükümetin mevcudiyetine taallk eden bir hadisede bi merkez kumandanlığınm ümit ct- le kapandıktan sonra, merkez ku- mandanı Cevat beyin salâhiyetini kısmen tahdit etmiş ve Cevat beyi adeta daimi surette kontrol eyle. mek ve merkez kumandanlığına ati muamelâtı daha mazbut bir şe- kilde icra ettirebilmek üzere mer- kez kumandanı muavinliğine kay- makam Şerif beyi tayin etmişti. Şerif bey, seleflerinden daha ge- | iş bir salâhiyetle bu memuriyete tayin edilmişti. Yakup Cemil beyin Hakkı bey- le yapıl cehesinden ve Mümtaz. tahkik heyeti huzu- runda dinlenilmesinden sonra, gök şayanı dikkat bir safhaya gi- yen divanı harp tahkikatı, tekrar Yakup Cemil beyin dinlenilmesi- le bir kat daha tekâmül edecekti. — Hakkı beyle müvacehesi sera sında Meserret oteli içtimaından evvel (sulhu münferit) ve (tekli. bi hükümet) için kimlere müra- caat ettiğini açıkça söyliyen Ya- kup Cemil beyin son ifadeleri ve Mümtaz beyin tahkik heyeti hu- zurundaki izahatı, Kara Kemal beyle arkadaşlarını ciddi surette telâşa düşürmüştü. Fakat şimdi vaziyet hayli değişmişti: Çünkü Kara Kemal beyin bir gece evvel. ki telkinleri, Yakup Cemil beyin kanastlarına yeni bir. istikamet vermişti. Bu itibarla (taklibi hü- kümet) mazmumunun bu seferki isticvabında bu yeni fikirler bö- kim olacaktı, ittihat ve Terakki | farihinde esrar perdesi | | Yakup Cemil niçin vo nasıl öldürüldü irki e m | Muharriri: 23 Temmuz 1934 En küçük bir vesile ile kan dök- meği ve kendi mantikına göre mu- kaddes bildiği gayesini tahakkuk etimek için adam öldürmeği pek meşru bir hareket telâkki etmesi- ne rağmen; mertliğin en yüksek fazilet ve nümunelerile temayüz. €den Yakup Cemil bey, kendi ha- yatı paha: meği, başkasına lından geçirecek, bu gibi küçük lüklere tenezzül edecek fıtratta değildi. ( a- irnavıtluk münasebatı Gas tara 1 inci sahifede) lan 80 İtalyan zabitine yol vermeğe kerer vermiştir. İtalyan donanmasının ansızın ve habersiz. bir şekilde Draç önü ne gelerek demirlemesimin baş- ca sebebi budur. Şunu da kaydetmek icap eder ki, Arnavutlukta sslahat işlerin de kullamlan İtalyan zabit ve memurları daima, yerli halka muhakkirane bir hattı hareket ta- kip eylemişlerdir. Bu yüzden çı- kan arbedeler esnasında, geçen sene, Arnavutluk ordu ve zabi- #asmn tensiki işlerinde kull lan zabitlerden beşi öldürül tür. Fakat İtalyan filosunun son nümayişi, beklenen neticeyi ver memiştir. Bilâki: Arnavutluk hükümetini, bu. İtalyan muallim- lerine yol vermeğe sevk etmiştir. | Bu karar, önümüzdeki eylülden itibaren tatbik mevkiine konula- caktır. İtalya, bundan başka evvelce vermiş olduğu isitkrazların dera- küm etmiş olan faizlerinin öden- mesini de Arnavutluktan iste miştir. Hattâ rivayete göre İtalyanın Tiran maslahatgüzarı M. Kob Arnavutluk gümrüklerinin vari- datına da el atmak tehdidinde bulunmuştur. Arnavutluk. hükümeti, ültima- tom tarzında vaki olan ba tehdi- de verdiği cevapte, İtalyan filo- Su, Arnavutluk sularından çe- kildikten sonra bu mesele hak- kında müzakereye girişebilece- ğini bildirmiştir. Arnavutluk hü- kümetinin bu mesele hakkında, Cemiyeti Akvama müracaatla şikâyette bulunması ihtimali bu- landuğu cihetle, İtalya, filosunu geri çekmeğe mecbur kalmıştır. İşte İtalyan filosunun Draç mana veki olen son habersiz Byaretinin sebepleri bunlardır. Müessif bir ziya Bahriye | hayatı askeriyesinde bir çok kıymettar hidematından başka Donanma kumandanlığı ve en son olarak Seyrüsefain mü- düriyeti umumiyesini emsal ve akranına faik bir sureti nezih ve kudsiyette bülent bir sima ve pâk bir vicdan ile hitama erdi. ren bahriye erkâmi harp amiral. larından mütekait Arif paşa darı bakaya iptikal eylemiştir. Cena- zesi bugün öğleden evvel saat 1 de Beylerbeyinde Havuzba- #ındaki yalısından kaldırılacak tar, Ehibbasının o mezkür saatte bazır bulunmaları rica olunur. | in | | temin edilecek yemekleri verile- AKŞAM Hilâliahmer (Baş tarafı 1 inci sahifede) ir halka od ve kömür tev- zi etmeği vazifelerinin (başına || geçirmiştir. Geçen sene 58,000 | kilodan fazla kömür tevzi edil- miştir. Bu sene bu miktar daha ziyade artırılacaktır. Bu meklubumda Ankarada fa- kir. aileleri sevindirecek bir ha- ber veriyorum miyeti odun, ki olan fakir sileleri düşünürken evsiz, barksız, kışm bütün şiddeti altında açikta kalanlara mes Ken tedarikini de göz önünde tutmuştur. Onlara sıcak bir oda, | sıcak bir yemek vermekle vazi- | esini bihakkin ifa edecektir. Yu- karı maballâttan Sakarya ra takasında bir medrese vardır. Önümüzdeki sene için bu medre- se tamir edilecek,evi olmıyan fa- | kir kimseler bu eski medresede barındırılacaktır. Onlara yatak cek, ateşleri yakılacak ve bu- günkü eski medrese bi mn bir darülüceze haline edilmiş bulunacaktır... Hi mer cemiyeti reisi doktor Hâmit Osman beyin verdi göre bu bina teşrinisvvele ka- dar tamir edilmiş ve açılmış bu- lunacaktır. Talebe pansiyonu Ankarada göz başlıca işlerden biri de talebe vaziyetidir. Hilâliahmer bu nok- tayı da gözden kaçırmamıştır. Dar bütçesi içinde bu büyük ib- tiyacı da temin etmeğe çalışmak: | tadır. Taşradan tahsil için ge- len bazı genç vatandaşlar bura- | da yersiz kalıyor. Yatacak yer bulamıyor. Bulunsa 'da mali va- ziyeli müsaade etmiyor. Tahsil. | de bulunup da yatacak yeri ok | mıyan talebe için Hilâliahmer | cemiyeti bir «Talebe pamsiyo- nun saşmağı sureti katiyede ka bul etmiştir. Mü bir yerde münasip bir bina aranmaktadır. Bulunur, bulunmaz derhal faa- liyele geçilecek, önümüzdeki ders senesine kadar pansiyonun ha- zırlığım ikmal ile açılmasını te min edecektir. Haber aldığıma göre; Hi ahmer cemiyetinin bu hayırlı te- şebbüsünü haber alan Ankara. bazı eşrafı binalarını bu hayırlı işe vermek için Hilüliah- | mere kendiliklerinden müracaat etmekte ve hiç bir menfaat bek | lemiyenler olduğu gibi, oz. bir para ile Hilâlishmere yardım et miş olmak için binalarını vere. ceklerini bildirmektedirler. Hilâliahmerin bu teşebi ne kadar faydalı isc, binasını bu uğura tahsis edecek emlâk sahi- binin de teşebbüsü, yardımı ay- ni derecede faydalı ve bir fe dakörlk olacağın asla şüphe edilemez. Cemiyet ucuz bir tarife ile Avrupa seya- | hatı. tertip etmek tasavvurunda bulunmaktadır. | malümat inde tutulan. Türkiye CumhuriyetMerkez Bankası Istanbul Şubesi Galata'da Bankalar Caddesinde İnhisarlar 25 Temmuz 934 Çarşamba gününden itibaren orada muamelâtmâ devam edecektir.Nakil Bankamız gişeleri 24 Temmuz 934 Salı günü kapalı bulunacaktır. Seyahat mevsimi geldi, az para ile eğlenceli ve istifadeli bir z yolculuğa çıkmak istiyenlere tavsiyemiz : Istanbuldan Londraya Şileple Bir Yolculuk Faik Sabri Beyle birlikte Ege denizinde, Yunan adalarinda, Akdenizde, Portekizde, Felemenk ve İngilterede, Fransa, Tsviçre ve Ilalyada güzel bir seyahat yapalım olmaz mı? 270 sahife - 293 resim - 75 kuruş YENİ ÇIKTI Tevzi merkezi : YALNIZ AKŞAM KİTAPHANESİ Ergani Bakırı Türk Anonim Şirketinden: 1 — Aşağıda müfredatı gösterilen binaların inşaatı kapalı zarf asulile toptan onulmuştur. a) İdarehane binası — Maden sahası üzerindi b) Hastane binası — Maden sahasmdan iki bin metre mesafede, <) Müdür evi binası — Maden sahasmdan üç bin çi 8) Dört aile ikametine mahsus olarak bir çatı alında inşa edilecek memorin evleri binası - Maden sabasmden iç bin metre mesafede. €) On iki aile ikametine mahsus olarak bir çatı altında inşa olunacak ustabaşı evleri binası - Maden sahadan bin metre mesafede. 2 — Talipler evvelce bu gibi işleri başarmış olduklarına dair wteber evrak ibraz ederek şartname ve mukavele suretleri ie vabidi kıyasi fiat cetvellerini şirketin Bahçekapıda Taşbanda köln idarei merkeziyesinden beş lira mukabilinde alabilirler. 3 — Teklifler nihayet Ağustosun dokuzuncu perşembe sazt on beşe kadar kabul edilecetir. er 4 — Münakasaya girmek isteyenler beşinci madde mucibince doldurasakları fiat cetvellerini muhtevi kapal zarlı ve şartname ahkâmımn kabulünü mutazammın imzalı bir varalca ile istitaalı fen- Biye ve maliyelerini müsbit birer vesikayı, Türkiyede müesses ve muteber bir banka tarafından verilmiş muvakkat teminat mektubu ile birlikte diğer bir zarfa koyarak, üçüncü maddede tayin olunan vakte kadar, Şirket Müdüriyeti Umumiyesine makbuz mukabilinde tevdi edeceklerdir. Muvakkat teminat mektubu yirmi bin liralık olacak ve ihalenin takarrüründe teminat mılttarı iki misline ibiâğ edilecektir. 5 — Teklifler het bina için ayrı olmak üzere vahidi kıyasi fiatı esasına göre hesap ve tayin olunacaktır. 6 — Tekliflerin şartname ile fiat cetvelleri tamamen uygun olması meşrottar. 7 — Fist cetvellerinin tetkikinden sonra Şirket bu siparişi münasip gördüğü talibe vermekte, yahut ihaleyi tehir veya yapı. len münakasayı fesheylemekte muhtar olacaktır. — inşaat hakkında fazla malümat almak ve mevcut plânları mündericatına örmek isteyenler her gün saat ondan saat on üçe kadar Şirke- tin Merkezi İdaresine müracaat edebilirler. Eminönü Yazı İş Kâtibi İbrahim Ef, Hisar dairesi kâtibi Atıf E. Anası Resminur H., Hisar D. Muhasebecisi Osman B. Zev, Emine Vedia H., Cerrahpaşa hastanesi idare memuru Şevket B., Bakırköy Başhekimi Halit İzzet B. Eytamı, Bakırköy merkez mem, İsmail Salim B. eytamı, Fatih Evzan mem, M. Sami E, eytamı, Kadiköy Fen mem. Fahri B., Köprü sarrafı Osman EF Zev. Seher H., Müfettişlik kâtibi A, Raif B. Karısı Aziziye H., Beyoğlu tabibi Ahmet Cemal B. Zev. Fatma H., Fatih Baş memuru Mustafa Halit B., Fatih Evzan memuru Mehmet ER, Sular bent muhafızı M. Hulesi EF, bahçeler muhafızı Tayyip B. Zev,"Saniye H., Kadıköy efaret müfettişi Galip EE. Zev. Seher H. Beyoğlu dairesi kütüp- hane memuru A. Avni Ef. Zev, Hüsniye H. onuncu daire muhase- becisi A. Riza B. kızı Hatice H. Gedikpaşa tepbirhanssi memura Ahmet E£,Mülhakat mubasebe kâtibi M. Safa B. Zer. Hatice H., Eminönü kütüphane memuru İ, Sedat B. Zer. Mualla H., Köprü tahsildan Aptullah EE. yetimleri, Üsküdar tahsildarı Hasan EK, Fatih baş memuru muavini A. Cemal EF, yetimleri. Yukarda isimleri yazılı tekaüt, yetim ve dulların maaşlarını almak üzere sicil kalemine müracaatları. (4111) * Beşiktaş Belediyesinden: Beşiktaş Valde çeşmesinde belediye azalı olup Tütüncü Barakasının bulunduğu mahal 1/8/934 tarihinde bir sene müddetle icara verileceğinden talip olanların Daire Encü- menine müracaatları. (4113) Müdi yeti Umumiyesinin bulunduğu binaya nakl ile inasebetile “4004,