23 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

» 23 Temmüz 1934 AKŞAM Sabife Tarsusaşiretlerine| arazi dağıtılıyor Her aileye vasati olarak 140 dönüm toprak düşüyor Tarsus 20 (Hususi) — Tarsu- Sw üç buçuk saat mesafede kur vutulan 90,000 dönümlük arazi- Yi aşiretlere dağıtmak için ge- len emir üzerine burada bir ko- misyon teşekkül etmiş ve arazi” nin dağıtılmasına başlanmıştır. Arazi silelere, nüfusa göre #aksim edilmekte ve bir aileye vasati olarak 140 dönüm isabet etmektedir. Bu arazide üçü üçer yüz ve biri de sekizer yüz evli olmak üzere dört büyük köy ku rulmaktadır. İskâna talip bulunn aşiret ler, köyleri ve köy evlerini mur ayyen bir plâm dahilinde yapma- yı da taahhüt etmişlerdir. Bu köyler nümune köyleri derevesin- de olacak ve evler yapılırken her köye modern şekilde birer 'de mektep binasi. yapılacaktır. * Asırlardan beri © yersiz yurt suz gezen bu aşiretler de Cum- buriyetin feyzi neticesi toprağa sahiplenmişleri Bir zamanlar baştan başa siv- risineğin yuvasi olan ve hiç bir işe yaramiyan bu bataklık şim- ünbit arazi halinde bulunu- yor. Bir kaç sene içinde de bir mamure olacaktır. Çekoslovaklar tütün alacaklar Çekoslovakya reji idaresi Tür- kiye piyasasından tütün alacaktır. Çek rejisi, piyasa tekliflerini 29 eylüle kadar uzatmıştır. Adana ihracatı İhracat, ithalâttan yarım milyon kadar fazladır Adananın 934 senesinin kânu- musani, şubat, mart, nisan ayları" halât vl ihracatının nevini, miktarını ve bedelini gösteren is- tatistikler neşrolunmuştur. Bu istatistiklere göre dört ay zarfında Adanaya 988,607 liralık iithalât yapılmış ve buna mukabil 1,447270 liralık ihracat vukubul- muştur. Bu suretle ihracatımız lehinde 458,663 liralık bir fazla- ike vardır. . Bu dört ay içinde Adanadan 342,195 lira kıymetinde 923,777 kilo pamuk | ihraç © olundu ğu gibi gene Adanadaki iki mensucat fabrikası mamulâ- tından 345,718 lira kıymetinde 486,927 kilo iplik, ve 210,756 lira kıymetinde 184,875 kilo bez ihraç olunmuştur. v Aynen pamuk ve pamuk ipliği “ve bez olarak yapılan ihracat dört aydaki umum ihracatın yüzde 62 kısmını teşkil etmektedir. Pamuk- #a dahili istiklâkin artarak gittiği ve pamuk mamulâtı ihracatının da Ziyadeleşerek devam ettiği anla- Şılmaktadır. 1 Yeni telefon hatları Yakında Afyonun telefonla Eskişehir - Ankara - Istanbul » Bursa ve Yalovaya bağlanacağı haber alınmıştır. Buhun lerinden in mevcut telgraf tel ifade edilecektir. Bir müddet sonra İzmir ve Zongul dak telefon hatları da bitiri ce oralarla da konuşma kün olacaktır, İngilterenin hava müdafaası Muhafazakârların bir toplantısında söylenen i nutuk Londra 22 (A.A) — M. Bald- winin parlâmento kâtibi M. Lloyd Geoffray, muhafazakârların La- | puvorthta yaptıklari bir toplanti. 'da hükümetin hava siyasetini mü- | dafan etmiştir. ) Mumaileyh, 1923 te tesbit edi- len milli müdafan programinin, diğer devletler İngilterenin hatti hareketine imtisal edecekleri ümü- dile beş defa tehir edilmiş oldu- ğunu hatırlattıktan sonra demiş- dir kiz — Buna rağmen devletler ha- va kuvvetlerini çoğaltmakta de vam etmişler ve son defa da aske- i hava programlarının yeniden | inkişafın kararlaştırmıştır.. Bu inde, esasen hava kuv- vetleri itibarile beşinci gelen In- gilterenin bugünkü hattı hareke- tini muhafaza etmesi beklenemez. Çünkü bu takdirde diğer devlet lere nisbetle zayıf düşmesi tehli- kesi vardır. Hava kuvvetleri İn- gilterenin müdafaası hususunda donanması kadar mühim: Avusturyada tethiş hareketl: Viyana 22 (A.A.) — Avustur yada tethiş harekâtı gün geç- tikçe fazlalaşmakta ve bomba larla yapılan müteaddit bozgun- culuk hadiseleri kaydedilmekte. Hitlere hücum Italyanlar da Hitlere hücum ediyorlar Londra 22 (A:A.) — Daily Te- leğraphın Roma muhabiri, bazi .cihetlerden mülhem ve Sinyore .Gaydanın imzasını taşıyan bir ta- kım makaleler intişar ettiğini ha- ber vermektedir. İtalyan matbu: unda görülen bu makaleler, Hit- ler hükümeti aleyhine çok şi detli bir hücumdur. Sinyor Ga; da, ezcümle: «Alman fesalçılari tarafından idare edilen haydutların Avustur. yada serbestçe iş gördüklerine şa- hit oldukça, Avusturyanın ve ci- han efkârı umumiyesinin sabır ve tahammülü tükenmektedir» diyor. Hitler tasfiyeye devam ediyor Paris 22 (A.A.) — Havas ajaı sının Munihteki muhabirind: | “Nasyonal sosyalistlerin tasfiye sine devam edilmektedir. Fırka lare heyeti, en yüksek mevkiler- deki rüesayi dahi tediplen gekin- memektedir. Ezcümle, Prusya devlet şürasi âzasından olan Pomeranya mın- takasi re lerine itaat etmediği için vazife- sinden kaldırılmıştır. Yerine Ko- burg belediye reisi tayin olun- muştur, Fikri teşriki mesal i, idere heyetinin emir- Cenevre 22 (A.A.) — Fikri teşriki mesai komisyonu” dün 16 inci içtimai bitirmiştir. Bu içtima devresinde gerek teşkilâ- tın gerek Paris Fikri teşrili me- sai enstitüsü den geçirilmiştir. Faaliyetleri gö “ GUNUN MESELELERİ Kredi kooperatiflerini ıslah etmeliyiz Bir kaç seneden beri memleketimi zin muhtelif yerlerinde kredi koope ratifleri açılmaktadır. Askarıda çıkan Karaca ismindeki kooperasifilk mes muasnda kredi kooperatiflerine dair dikkate şayan şikâyetler vardır. Bum lardan birinde deniliyor ki — «Bazi idare meclisi Azalari, Borçlarını ödemiyorlar, Bir goklari da kendi yakmlarını koruyorlar. Mürakiplerin çoğu hesaptan, Koope- ratiften, talimatnamelerden anlamıyor. arr Kredi kooperatifleri hakkinda Kar Tinea mscmuasna aksetmiyen bazi me daha vardır. Geçenlerde kre- 'di kooperatifleri tetkik eden bir zet şu sözleri söylüyordu: — Ban yerlerde kredi kooperatifi yapmak işin mürabahacilar, Ziraat bankasına mümaesat etmişlerdir. Bu mürababacılar kendilerine © müstahsil Süsü “vererek bankadan para almışlar, gene kendilerine borçlu olan köylüye ağır faizlerle dağıtmışlardır.. Eğer bu öddin doğru ize, bu gibi teşekkülleri 18- lah ve çayelerine göre tanzim etmek lâzımdır... Kredi kooperatiflerini aç” maktan maksat, müstahsil köylüyü, te- feci ve mürabahacı unsurun elinden kurtarmaktır. ekseri yerlerde muvaf Fakat Zirmat bankası, kooperatifçilik şubesi bu gibi sikâyet olan yerlerdeki vaziyeti de teb kik etmelidir. N Karınca mesmuasindaki Şikâyetleri den biri de, mürakiplerin kooperatif işlerinden anlayamımsıdır, bu doğru dar, İlke tahsil görmüyen Bir köylü, kooperatif işlerini nasıl mürakabe ede- Bilir? Kovperatilin gayesini / anlayamıyan. Bir köylünün menfaatlarını gene açık göz bir teleciye kaplırması pek tabif Bir meticedir. Bu gibi hadiselerin önü” ne geçmek için çareler aramalıyız. İlk defa olarak hatira gelen çareler şunlardır 1 — Kooperatif talimatnamelerini Ve oinelânnü basit bir hale yet meliyiz, mevcut talimatna, yup ona göre hüküm vermek için sık sık avukatlara müracaat edilmektedir. Köylüye sit olam bir tetekkülün tali” malgamesi de yene köylünün anlaya cağı şekilde tertip edilmelidir. Bundan başka kooperatif talin lisanı daha basit bir hele getirmek 1â- zardr. 2 — Bütün bunlar da köfi değildir. Köylüye, konpcantilin maksat ve ga- yesini niçin ve kimin için kuruldu öğretmeliyiz. Halkevi köycülü gübesi, köy münilimleri müstahsil köy- üye kooperatif mefhumunu anlatmaz belir, çiliğe sit meşriystn daha fazla eheme miyet yermek, ve mümkün olduğu tak- de, Ziraat bankaları şubelerinin ko- operasfçiliğe ait kurslar. açmam lâ Bu işe vk. olunmuştur. ünamelerindeki Bununla beraber, kooperatif. zandır. Mütehasılar, bizde adedi günden Güne artan bu gibi kredi kooperatif. lerinin de aksayan taraflarını daha zi yade tetkik ederek ona göre salah gn releri bulmuhdırlar. Zeytincilik hakkında tetkikat Ziraat vekâleti zeytincilik mü- tehassısı Ferruh B. Baymdır,öde- miş ve Torbalı havalisinde zeytin tetkikatını ikmal ederek İzmire avdet etmiştir.Ferruh B. tetkikatı neticesini bir rapor halinde Ziraat vekâletine gönderecektir. Raporda zeytinciliğin inkişafı için bazı tavsiyelerde bulunmak. tadır. Çekoslovakya ile ticaret Prag ticaret konseyliğine tayin edilen Avni bey, Türkofis şube- sindeki tetkikatını bitirmiştir. Ay. ni bey Çekoslovakya ile ticaret ya- pan ithalât ve ihracat tacirleri klering muabedesi hakkındaki fi kirlerini öğrenmiştir. Mumaileyh yarın yazifesi başına hareket ede- Samsun mektupları Samsunda yaz hayatı ve park eğlenceleri Samsunda park gazlnosundan bir köşe ve saz heyeti Samısün 17 (Samsun ve havali- si mubabirimizden) — Mutat hi- Jâfına ilkbaharı oldukça den Samsunun yazı pek düzen siz geçmektedir. Temmuz orta arma geldiğimiz halde yağmur. 'dan ve müziç bir rutubetten göz açtığımız günler, sayılacak kad azdır. Şimdi bir hafta oluyor ki güneşin tatlı ve seak havasi, uzun zamanlar karlar ve fırtına» far içinde kalmış şimal adamları gibi Samsunluları harekete getir. di. “Alkşamlari şehrin her yanından akın eden halk, Karadenizin te- miz ve saf rüzgârlarile ciğerleri- ii şişirmek için parkın yeşil yap- raklı ve güzel kokulu mubitine can atıyor. Saat altıdan sonra parkın beton gezinti yerlerile, yanları çiçeklerle ve. yeşilliklerle bezenmiş muntazam tzrhları üze- rinde bir insan dalgası göze çar- par, Halkın radyodan muntaza- man aldıkları cihan haberlerin den sonra | başlıca eğlenceleri, Park gazinosundaki ve Kâzım paşa yazlık bahçesindeki sazları dinlemekten ibarettir. Muhacir Şükrü ağanın bir hay- li masraf ve fedakârlkla İstan- buldan getirttiği bir saz heyeti Park gazinosunun müdavimleri- ne cidden zevkli ve bedit saatler yaşatmaktadır. Tanınmış keman sanatkârlarımızdan Hakkı beyin idaresi altında her birisinin ayrı bir sanat meziyeti olan Leylâ İl- san hanımla kılârnet Şükeri büşçü Dramalı Hasan, piyanist Feyzi, okuyucu Tahsin ve Veli beylerden teşekkül eden bu saz heyeti, yeni ve fantazi sarkılarile kendilerine bol bol alkış topla- maktadır. Ayni kültet ve fedakârlığı ya- pan Nazifzadeler de, Kâzim p: şa yazlık bahçesinde sazdan son- Ta bir saat kadar bale numarala- ru yaptırmaktadırlar. Her iki gazinonun demokratik bir hususiyeti varsa, o da her si nıf halkın bu bedii zevklerden istifadelerine, imkân dir. Bunun neticesidir ki sandal yeleri işgal eden paralı müşterile- rin sayısından hiç bir masraf yap- mıyarak bahçelerin etrafındaki boşluklarda bağdaş kurarak ve ayakta durarak bedava saz dinli cüm- verilmesi yenlerin adedi daha çoktur. Sinemacılar, fazla vergi ile mükellef tutulduklarını ileri sü- rerek yazlık faaliyetlerine niha. yet vermişlerdir. Hükümet cad- desine dizilen gazino ve lokanta- da da akşamdan sonra göze çar- pan bir kalabalık yoktur. Samsunluların başhca eğlence günleri cumalardır. Perşembeden hazırlanmış nevale sepetlerini ya- kalıyanlar Kirezlikta ve Derbent plâjda soluk alırlar. Tenezzüh trenleri | işliyeliden- * beri Amasya ve Havzaya seyahat yapanların sayısı epeyce kabarık» aştı. Samsunlulardan henüz sayfi- yelere gidenler çok değilse de ba- Zi aileler yazı geçirmek için İs tanbula, Bursaya, İzmire gitmiş lerdir. Bol kazanmağa, bol harama: ğa alışkın olan Samsunluların bugünkü yaşayış tarzlerı çok sa deleşmiştir. Halk mümkün oldu- ğu kadar her yerde az para ile çok eğlenmek arzusunu göster- mektedir. Tütün! merkezindeki faaliyete bağlı olan Samsunlu- nun hayatı, bir barometre gibi işlerin yükselmesine ve düşmesine göre tehalüf etmekte- di Zübeyr oğlu Fuat Kuru üzüm mahsulü Izmir 20 — Bu sene kuru üzüm mahsulünde fazla doğum olmadığı ihetle rekoltenin az olacağı anla- şılmaktadır. Son günlerin. yakıcı sıcakları mahsul ürerinde tesir yapmaktadır. Bu itibarla çekir- 'deksiz üzüm rekoltesinin geçen seneye nisbetle yüzde otuz nok- san olacağı zannediliyor. Birecikte meyva Birecik 19 (Hususi) — Bu yıl Birecikte sebze ve meyva bol ve ucuzdur. Turfanda ve iyi üzümün kilosu-3, karpuz ve domatesin kilosu birer karuştur. Hele kabak, bamya ve salatalık yok pahasına Amasyada bir maç Samsun 21 (Hususi) — Amas- yaya giden Samsun sporcuları ile Amasya sporcuları arasında yap lan maçta Samsun spor klübü .Amasyalıların Turan klübünü bi- re karşı dörtle yenmiştir. SATiEnin Yerli Mallar Sergisinde Açtığı daireyi mutiaka ziyaret ediniz. ee Orada faideli yenilikler bulacaksımz