14 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 14 Ağustos 1934 SON TELGRAFLAR Ttalyaya hücum Italya, Avusturya başvekilini düşürmeğe çalışıyormuş Belgrat 14 (Hususi) — Yugos- lav gozeteleri İtalyanın Avustur- yaşa karşı takip ettiği politika münasebetile şiddetli makaleler yazıyorlar. Politika gazetesi yaz- dığı makalede diyor ki: «Italya, Avusturya başvekili M. Sehusehingi devirmeğe çalışıyor. Avusturya başvekil muavini prens RE Roma seyahatinde bu nokta Esasen litikasının aleyhindedir. Vreme gazetesi de ayı makale neşrediyor. Bir protesto Prag 14 (Hususi) — Alman se- rını ziyaret- le şifahi bir nota vermiştir. Nota- da Alman line karşı küfürler * yağdıran sosyalist gazeteleri Al man muhacirlerin çıkardıkları ga- zetelerin neşriyatı protesto edil miştir. Almanyada reyiama müracaat hazırlığı Berlin 14 (Husı 'cumhurluk salâhiyetinin başvekil- likle birleştirilmesi için 19 ağus- tosta yapılacak reye müracaat mu- amelesi münasebetle propaganda #naliyeti başlamıştır. Propaganda mazırı M. Goebbels Kolonyada 80 bin kişi huzurunda gir nutuk irat Idam kararı Viyana 14 (Hususi) — Son ha- İseler esnasında başvekâlete hü- cum eden nazilere karşı hareket- siz durarak vazifelerini yapmıyan dokuz polisin muhakemesi” bit- miştir, Bunlardan dördü idama, diğerleri 15-20 sene arasında ki rek cezasına mahküm edilmiş lerdir. Vekillerimizin seyahati Nafıa ve maliye vekilleri Erganiye gittiler Elâriz 1İ (A.A) — Naha ve maliye vekillerimiz. dün Harputa giderek orada belediye binasının temel atma merasiminde bulun- muşlardır. Vekil beyler, demir yollar inşaatını ve bakır madeni İşlerini teftiş için bakır madenine gitmişlerdi Akşam bakır madeninde kalı: Bacak ve bugün şehrimize döne- “rek gece hususi trenle Malatyaya hareket eyliyeceklerdir. Malatya: dan sonra otomobille Sıvası teşrif buyuracak olan nafıa vekili ora- dan da Samsuna gidecektir. Yeni bir böcek Suriyeden arazimize yeni bir böcek geçti Memlekelimilde çekirge ve bu na mümasil haşereler pek ziyade azalmıştır. Hükümetimiz, dttiği ciddi tedbirler gd elen bu vaziyet vakit v huriye hududundan geçen haşe- yelarle bozulmaktadır. > © En son olarak yine Suriye hu- dutlarından Acelya ismini taşıyan ve ziraate çok muzır bir haşere daha geçmiştir. Bu haşere halen Burnova ens- #itüsünde müdür Nihat bey tara- Bakırköy bez fabrikasının yeni daireleri dün açıldı (Baş tarafı 1 inci sahifede) dan 80 sene evvel kurulmuş, el- den ele geçerek devlete intikal etmiştir. Sumer Bankın tesis etmekte olduğu fabrikalara nisbetle kü- çük bir müessese sayılabilir. Bu- punla braber fabrikanın hususi yetlerini nazarı dikkate koymak hususi bir zevktir. Husus ve resmi mevcut mü- esseselerin en yeni “makinelere malike olanı Bemen burasıdır: Fa- kat bugün için hepsinden daha kıymetli olan görüş şudur: Bu fabrika küçük ve iptidai bir hak den mütemadiyen ileriliyerek ve genişliyerek kendi kendine bir müessese olmuştur. Fabrikaların tasavvuru hattâ kurulması, yaşıyabilir bir halde işletilmesine nisbetle kolay tara- fı sayılır. Asıl zor iş kurulmuş bir fabrikayı işletebilmek dirayeti ve kabiliyetidir. Bakırköy fabrikası geçen on sene zarfında bu imi. Banı vermiş, kiymetli yine güvenilir ve eline mill sermayesi emanet olunur bir kud- ret göstermiştir. Yeni kurulacak büyük müzsseselerimizin işletme zamanlarında bu imtihan devrini bep beraber dikkatle ve merakla takip edeceğiz. Fazlı beye, fabrikanın muhte- lif parçalarını bana anlatırken iş- gilerin yetiştirilmesinde, makine- lerin bakımında dikkatimi celbe- den noktaları saklamadım. İşçilerin yetiştirilmesi, yeni sa- payi hayatımızda büyük bir vazi- fe ve geniş bir sahadır. He rişçi kullandığı makineden azami isti- fade edecek kabiliyeti, yalnız bil- gi ile değil, bir nevi ateşli hırs haline gelen arzusile temin etmeği lüşünmelidir. Bütün milletin ye- ni iktisadi hayatını istikametlen- Orman yangını Izmir civarındaki yangın mühim zararlara sebep oldu İzmir 13 (A.A.) — Ödemiş, B. .yındır ve Kasaba kazalarının mü terek hudutlarında büyük bir or- man yangını çıkmıştır. On beş ki kaplıyan bu yangın İmiş, birçok ki düşmüştür. Bütün köylerle yaylar lardan ve ovalardan kafileler ha- İlinde hereket eden halk kütleleri yangını söndürenlere yardıma koşmaktadır. Ayrıca asker kıtaatı de hareket etmiştir. Yangın mahalline giden vali | Kâzm paşa yangını ameliyesine bizzat nezaret etmek: tedir, Tire kaymakamı Gafur bey tertibat alma Amiri tayin edilmişti Gece yangın mıntakasındı rayete mâni olmak iin lerlibat iştigal olunmuştur. Miktarı he- üz belli olmamasına rağmen za- rar pek mühimdir. Izmir 13 — Ödemiş, Bayındır, Turgutlu havalisindeki büyük or. man yangını sabahı söndürülmüş- tür. Yangında iki bin ağaç yan. dığı tahmin ediliyor. Vali avdet söndürme | | iğrenmek istiyenle- rin ve öğrenmek (kabiliyetinde olanların bulunduğu yerle ola- caktır. Bilgisi, çalışması, hevesi az olanların sığınmaları için millet fabrika yapmıyor ve yapmıya- caktır. Fabrikaların kapısından ilk gü- Bü giren memur ve işçi herkes bu esası evvelâ yüreğini yerleştirmek lâzımdır. Burada gördi iyi şeylerden birisi fabrikada hanımların geniş bir çalışma zemini bulmasıdır. Öledenberi kanaatim odur ki, nımlarımız dokuma işlerinde ce zevkleri ve el meharetlerile zim dokumalarımıza dünyada hu- susi bir zevk ve hususi bir kıymet temin edeceklerdir. Bakırköy fabrikası cumhuriyet- te 1600 iğlikten 9 bini geçen iğe varmış. Bu terakki nisbeti, sanat hayatımıza örnek olursa Tür az zamanda sanayi saahsında yük- sek nel Bu umumiyeye zevkle veriyorum. Ümit ediyorum ki, millet, rak bizim sevincimize iştirak ede- cektir.» Fabrika hakkında malümat Bakırköy bez fabrikasının inşa- atına 1933 senesinde başlanmış- bır, Program mucibince 1934 se- pesinin şubat, mart ve nisan ay- larında o Avrupadan gelen mal halar yerlerine yerleştirilmiş ve yeni fabrika işlemeğe hazır bir vaziyete getirilmiş bulunmaktad akırköy bez fabrikası mümasil #nai müessesata karşı normal wüsatte, modern tesisatlı, rekabet Bekçinin cesedi kuyuda bulundu Cinayet mi, yoksa kaza mı? Tahkik ediliyor Arnavutköyünde muşamba fab- rikasında bekçilik yapan altmış yaşlarında Vasil birisi bundan on gün evvel bir gece fab- rikadan kaybolmuştur. Aradan on dört gün geçtikten sonra Fab- rikanın metrük arsasındaki bir kuyuda Vasilin cesedi görülmüş ve zabıta tarafından çıkarılmış bir. Vasilin ötedenberi fazla içki iç- tiği anlaşılmıştır. Ancak cesedin muhtelif yerlerinde bazı şüpheli yara izleri olduğu gibi ellerinde de ipler bulunmuştur. Buna nazaran ilin başka biri tarafından kuyuya atılmış olması ih- vardır. Ceset morga nakle- dilerek tahkikata başlanmıştır. Müessitf bir irtihal Darülfünun sabık müderrislerin- den Babanzade Ahmet Naim bey irtihal etmiştir. Cenazesi bugün Vefa karakolu karşısındaki evin- den kaldırarak ikindi mamazı Fatih camiinde eda edilerek Edirnekapı kabristanına defnolu- pacakır. Ailesi eri isminde kuvvetini haiz bir fabrika haline girmiş bulunmaktadır. Imalâtı, ciheti askeriyenin pa- muklu kumaş ihtiyaçlarına kifa- yet itibarile cevap verebileceği gibi, piyasaya da eski imalâtın. İla Fazla arak ince pi desenli bezler ve pamuk elbise- lik kumaşlar çıkaracaktır. Kovvei mubarrikesi, şehir elektrik şebekesinden macak ise de icabında müsta bir kuvvei muharrikenin tesisi için de lâzım gelen tedbirler itti- baz edilmiş bulunmaktadır. Bakırköy Fabrikasının hali ha- nrda ve gece gündüz çalışmak suretile senelik istihsali 2 milyon metredir: En son sistem makinelerle teçhiz edilmiş olmasina binaen bu istihsal ayni mesai ile senede 9 milyon metreye çıkacaktır. Fabrika hacette askeri en İmal edebileceği gibi iktisadi sahada çalışma halinde de senede vasat olarak 3 milyon metre halk ihtiyacı için patiska ve ince amerikan beri ve mubtelif piyasa bezleri imaline muktedir olacaktır. ile messi halinde 12 milyon metreye fabrikada azami istihsal halinde | 1200 amele ve buna tekabül eden 4800 kişi geçinecektir. Zonguldak seyahati Başvekil İsmet paşa, ikti kili Celâl bey bu akşam mal vapurile Zonguldağa hare- ket edeceklerdir. İsmet paşa,yaz- dığımız veçhile, yarın Zonguk dakta yarım kok fabrikasının te- mel atma resmini yapacak ve perşembe sabahı İstanbula döne- cektir. İ Gülcemal vapurile İş bankasi tarafından davet edilen o dij bir çok zevat Zonguldağa gide- cektir, Iş bankası Onuncu yıl dönümü münasebetile bir sergi açıyor Iş bank nin. onuncu yıl dönümü münasebetile Istanbulda 26 ağustosta Galatasaray lisesin- de ve İzmirde (9) eylül panayırın. r sergi tertibine karar Istihbaratımıza nazaran bu ser. | gilerde gerek bankanın gerek bu büyük milli müeasesemizin tesis etmiş olduğu diğer girket ve | fabrikaların “faaliyetleri neticeleri al bir tarzda tebarüz ettirilecektir. Maarif vekili geldi Maarif vekili Abidin bey dün sabah Ankaradan şehrimize gel- miş ve doğruca Üniversiteye gi- derek rektör Cemil bey ve fakül- te dekanları ile görüşmüştür. Vekil bey ay sonuna kadar İs- tanbulda kalarak üniversite ve maarif işlerile meşgul olacaktır. Abidin bey burada bulunduğu esnada orta tedri: kadrosunu da tastik edecek ve yayallimler | prensiplerle hareketle kadro eylül iptidasında ilân edi- Milliyet gazetesi aleyhindeki dava Etem Izzet bey Muhiddin beye tarziye verdi Belediye ve şahsan vali ve be- lediye reisi Muhiddin bey tarı fından Milliyet neşriyat mü Etem İzzet ve Bürban Cahit açılan davaya mehkemesinde devam edilmiştir Celse açılınca Bürhan Cahit ve Etem İzzet beylerin mahkü- miyeti olmadığı hakkında gelen tezkere okundu. Belediye avukatı Rami bey sekiz, dokuz sene övvel Karagöz gazetesinin başında iken disinin müdal 'dan dolayı Bi Cahit beyin 400 liraya mahküm olduğunu id- dia etti, Bu sırada Etem İzzet ve Bür- han Cahit beylerin vekillerinden Sabri bey: çi — Müekkilimin tarziye ver- mesi, mukabil tarafın feragat et- mevzuubahstır. Müekki- Tim bazı maruzatta buluncaktır. Dedi. Etem İzzet bey ayağa kalktı ve şu sözleri söyledi: — Mahkemei aliyenizde mü- teaddit defalar Muhiddin beye- fendinin şahsiyetlerini ve bele- diyenin kasdetme; surette söyledim. Muhiddin bey, ne kadar kanın prensiplerine riayetle mi kellefse (ben de şahsan ayni mükelle- fim. Ben şahsan mütecaviz, şah- san hakareti tasarlar, düşünür bir adam değilim. Bu itibarla Muhiddin beyefendide hasıl olan şahsi zanları izale etmek lâzımdır. Ben hiç bir zaman Muhiddin beyin şahsını istihdaf etmedim. Binaenaleyh gerek gazetemde, gerek şehir meclisinde ve mah- kemede vali beyefendiye matuf olarak hasıl olan zan dolayısile vaki o sözlerimin kendilerine ait olmadığını tasrih ediyorum Bu sözlü tarziye olarak kabul ederler. Kenan Ömer bey tarziyenin sarih olmasını, haksız ve hatalı olduğunun tasrih edilmesini is tedi. Etem İzzet bey tasrih et- ti. Fakat Bürhan Cahit bey mah- kemede: hazır bulunmadığı için avukatlar arasında uzun müna- kaşadan sonra belediye ve Mu- hiddin bey avukatlarının feri gate salâhiyetleri olduğuna dai vesikayı ibraz etmek üzere mah- keme talik edildi... Sabri efendi beraet etti Dün üçüncü ceza mahkemesin- de Haber gazetesinde neşredi bir mektup dolayısile Türklüğü tahkir davasından maznun bulu» nan Bulgaristanlı Sabri efendi be- raet kararı almıştır. Amiral Byrd Kışı kutupta yalnız başına geçiren adam kurtarıldı Vaşington 13 (A.A.) — Riy& da a üsatlharekesi; ken- şahsiyeti maneviyesini bir imi mütebariz. İdin kügücük bir kulübenin için yapyalnız, bütün kışı tetki eçirmiş olan ai 8 ağustosta bir traktöre binerel * Litile Amerika , dan harekâ ve fırtına ile daha başki maniler yüzünden iki defa gi dönmeğe mecbur olmuştu. il By, 2 mar beş, e vaziyeti etki içli