14 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Ağusiss 1934 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Acele işe şeytan karışır! Gazetelerde her gün şöyle ha- Berler ve: «Belediye dükkânlar açılıp panması etrafında her gün yeni yeni Bir takım müracaatlar karşısında kal dir Encümen, halkış temizlenmesine ait işlerle meşgul olan berberler hac smamıları tahditten öina © etiği İçin kundura boyacılar da temizlik öşlerile, meyal olduklarını ileriye © sürmüşler, istima edilmelerini istemişlerdir. Yaş meyva satan manavlarla, meze iler. dikk» ka Dükkânların erken kapanması hakkındaki belediye emrinin tat- bikine başlandığı günden beri gazetelerde hep buna benzer ha- ydisler okuyoruz. Bu müraca- atları tetkik için de bir encü- men toplanmış, harıl harıl şikâ- yetleri dinlemek ve esnafın dert- lerine çare aramakla meşgul. Alâ, güzel... Koskoca İstanbulun bunca se- nelerden beri kurulmuş bir alış- veriş sistemi vardı, Bunu yeni #olâkkilere, asri ihtiyaçlara gö- Te nizam altına almanın lüzu- munda herkes mütte Bu lüzumu, biz dahi bu sutunlarda daha evvelden lafa ektik. Fakat gerek satanların gerek alanların yaşama tarzlarının mü: him bir kısmında yapılacak bö le büyük değişikliği âni olmaması ve gerek halkın gerek esnafın muhtelif şubelere, hattâ muhtelif semtlere göre va- ziyetleri, iyice tetkik edildikten sonra kararlaştırılması daha mür nasip olmaz mı idi Kararın ilânından sonra ku rulan encümenler, yapılan tet- kikler filrimizce karardan evvel yapılmalı, ticaret odasının ve hattâ alâkadar muhtelif zümre- lere mensup bir kaç esnafın d Fikri alınmalı ve her gün bii kâyete, her gün yeni bir karara | meydan verilmemeli idi. Meselâ şehirdeki tütüncü ile hasıl tatbik edilebilir? Şehirde- ki dükkânlar bütün sene iş ya- parlar, Büyükadadaki veya Eren- köyündeki esnaf ise ancak üç 'dört ay süren yaz mevsiminde yapacağı işle hayatını kazanmak macburiyetindedir . © Pastacılar geç vakite kadar açık kalabilir, #ütüncüler ise dokuza kadar ka- pamağa mecbur. Âlâ, fakat © günden beri pastacılar tütün de satmağa başladılar; eli kolu bağ- h olan tütüncünün bir kısım alış verişi komşu pastacıya © intikal ederse o zavallının işi altüst ol. maz mi? Her gün gazete sutunlarinda bu- na benzer bir çok misaller bulabi- İirsiniz. Halbuki bu karar, yu karıda yazdığımız gibi, etrafli düşünülerek, tetkikat yapılarak ve bilhassa alâkadar teşkilâtini Belediye meclisi Tntihap için rey sandıkları hazırlanıyor şılmaktadır. Eylülün birinci gü- nünden itibaren intihaba file başlanması, yani intihap heyetle- rinin teşekkül ederek intihap işle- rile meşgul olması kanun iktiza” sindan olduğundan bu defterle- rin bir an evvel bitirilmesi iste niyor. Heyetler defterleri tetkik ve Tastik ettikten sonra bunlar her yere asılacak, itirazlar dinlene cektir. Bundan sonra intihaba başlanacaktır. Kanunga intihabin eylülün bi- rinden teşrinievvelin yirmisine ka- dar bitirilmesi lâzm geldiğine ce bu sene intihaba eylülün yir- inde başlanması muvafık gö- rülmüştür. Halkın rey atmasi için intihap sandıklarının nerelere konulacağı da ayrıca tayin edilecektir. Geçen seferki intihaplarda sandıkların konması için tayin edilen yerle- Tin halkım ihtiyacına uygun olup olmadığı da ayrıca tetkik edile- cektir. Bundan başka intihapta kulla nılacak rey sandıkları şimdiden hazırlanmağa, tamir edilmeğe başlanacaktır. Yumurta fiatleri | Bartın köylerinde bir yumurta beş paraya Son zamanlarda yumurta fiyat- leri yeniden düişmüştür. Bartinden gelen haberlere göre fiyatlerin düşmesi yumurta ticareti üzerine bilyük bir tesir yapmıştır. Evvelce köylüden parakende suretile ya” 'murta toplayan ve bunları san- dığa doldurup büyük tüccara tes- lim eden orta tüccar şimdi işsiz kalmıştır. Bugünkü pij fiyatlerine gör bir yumurta beş paradır. Artık köylü için bu fiyata yumurta sat- ikta bil at kalmamıştır. fikirleri almarak alınmış olsay- dı ne bugünkü hercümerç okur. 'du, ne de bir çok esnafın haklı şikâyetlerine meydan verilirdi. Bunları yazmaktan maksadı. miz, teşekkül eden encümenin ge- Me günü gününe kararlar ver. memesini, vaziyeti esaslı suret. te telkik etmesini rica etmektir. Akşamcı Kadıköyü imar Bazı Kadıköylüler bir cemiyet teşkil ediyorlar Modada yapılmakta olan çocuk bahçesinin inşası bitmiştir. Bun- dan başka Kuşdilinde de büyük bir park yapılması düşünülüyor. Diğer taraftan bir kısım Ka- diköylüler birleşerek “ Kadıköyü i » isminde bir ce- miyet teşkilini | cemiyet Kadıköyün daha ziyade güzelleşmesi iç Türk - Yunan ticaret ofisi Türk - Yunan ticaret muahedesi mucibince biri Istanbulda diğeri de “Atinada olmal üzere Türk- Yunan ofisleri teşkil edilecektir. Ticaret odasında bir komisyon Türk-Yunan ticaret ofisinin nizammamesini bir kaç güne kadar hazırlayacaktır. Şehir içindeki sahipsiz arazi Şebir içindeki sahipsiz bulünan arazinin belediye namına tapuya kaydedileceğini yazmıştık. Bele- diye tescil muamelesini yapmak üzere her belediye şubesinin birer kroki hazırlamalarını ve bu kro- kileri süratle göndermelerini bik dirmiştir. Gelecek krokilere göl tapuya müracast edilerek tes muamelesi yapılacaktır. Hayvan hırsızı bir karı koca yakalandı Rami civarında hayvan bırsızlığı yapan bir karı koca yakalanmış- tır. Boşmak Şerif ve Emine isim- lerinde olan bu karı koca el bir- liğile çalışarak o civarda bir çok ev ve bostanlardan bayvan çak mışlardır. Rami zabıtası bu ili hırsızı yıp adliyeye vermiş ve ikisi de sulh bâkimliğinin tevkif kararile tevkifhaneye sevkedilmiş- lerdir, Çamaşır asılmıyacak Medreselerde oturanlar için bir kayıt çalışacaktır. Medreselerde oturanlardan mü- him bir kısmın cami avluların- kıymeti olan bu camileri ziyaret edenler çirkin manzara karşısında kalıyorlar. Müzeler müdürlüğü bu hususta belediyenin ehemmiyetle nazari dikkatini celbetmiştir Bunun üzerine belediye bir ta- mim ile bu hallere nihayet veri mesini, bilhassa idarei hususiye tarafından kiraya verilen medre- se odalarının kiracılarile yapıla- cak icar mukavelelerinde çamaşır asılmamasi için kayıtlar konul ması bildirmiştir. Arsalar Belediye ile tapu arasında bir ihtilâf çıktı 7 Arazi ayı re tapu idaresine müracı lerin bu müracaatları kabul edi- lerek ifraz muamelesi yapılmak- tadır. Bu esnada bir takım aralık» lar ve sokaklar meydana gelmek- tedir. Belediye bunu nazarı dik- kale alarak tapu idaresinin ifraz muamelesi yapmasi doğru olma- dığını bildirmiş, bir defa beledi- yeye müracaat edilmesini iste- muhtelif parçalara rak arsa halinde satmak üze- 1 eden- detmesi kanunen kabil olmadığı fikrindedir. Bu yüzden ihtilâf çık- maştır. Belediye ihtilafın balli için vilâyet idare heyetine müracaat e heyeti bunu salâ- de görmüştür. Be- lediye bu vaziyet karşısında dev- Jet şürasına müracaat edecektir. Heybeliadada temizlik Belediye, son günlerde Heybe adanın temizliğine büyük bir gay- ret sarfetmektedir. Çöpçüler bableyin çok erkenden sokakları süplirmektedirler. Bilhassa arsa” larda birikmiş çöp ve öteberide bırakılmamaktadır. Kısa bir zaman içinde Heybelindada büyük bir temizlik eseri göze çarpmak- tadır. Üzüm bolluğu En iyi çavuş üzümü 15 kuruşa veriliyor Bu sene üzüm mahsulünlün bol olacağını yazmıştık. Son günler zarfında Istanbula ber taraftan pek çok miktarda üzüm gelmek- tedir. Bu yüzden fiatler düşmüş tür. Er iyi çavuş üzümleri 15 kuruşa satılmaktadır. Ikinci cins çavuşlar 12-10 kuruşa veriliyor. İzmirin çekirdeksiz üzümleri do 10-12 kuruşa satılmaktadır. Şimdiye kadar çavuş daba 2i- yade Bozcaadadan geliyordu. Is- tanbula yakın yerlerde de Üzüm- ler kemale gelmiştir. Gelecek hafta üzüm daha ziyade bolle nacaktır. Küçük sanat erbabı İşlerini terkeden ecnebi sanat erbabından kaçının yerine Türk işçilerin geçtikleri ve bu suretle kaç vatandaşın iş, güç sahibi ol duğu esnaf cemiyetlesi tarafından tespit edilmeğe başlanmıştır. İ Esir çırpıda || “Çırıl,, ne demektir? Bu hafta benim talihim çıplak larla açılmış. Geçenlerde çıpl lar cemiyeti âzasından Dimitri Dekilis efendile uzun boylu görüş- müştüm. Bu çıplak ahbabın tavsi- yesile bu sefer de bir yarı çıplak: Ja tanıştık Meğer çıplaklar arasında da derece, rütbe farkı varmış, bir kıs- mı büyük ve üstat çıplaklar. Bun- lar tamamile çıplak geziyorlar. maş. Bir kısmı da olan ve tamamile çıplak gezemi- yen yarı çıplaklar., İstanbuldaki çıplaklar. birinci üstat çıplaklara «Çırıl» diyorlar, «Çırıl çıplak» kelimesinden geli- yor. Tam çıplak manasına, Tanıştığım yarı çıplak Avrupa- daki büyük ve tam çıplaklardan bahsederken adeta büyük bir hür- met gösteriyor. — Ah ben de bir eçirıl3 olabil. sem!, diye zevkle gözlerini züyor, Adamcağızın başının içinde çi nil olmak, adeta milyoner olmak, büyük bir devlet adamı olmak, pek pek mühim bir şey olmak ma- masına geliyor, Birçokları; — Şu olsam. Bu olsam.. Şöyle olsam. Böyle olsam!, diye hayal kura dursunlar. Bazıları da işte: — Ah bir eçiril» olsam. Çırıl giplak gezebilmeğe fırsat bulsam!, Diye hülyalara dalıyorlar, İnsanların emelleri arasında me büyük, ne derin farklar var. Çok daha garibini işitti, çip- laklığın gayesi malüm. Vücudu. mümkün olduğu kadar fazla gü- meş ve hava alması için açıyor larmış., , Bu bana taniştirdıklari yari çip- lak, bu çıplaklık programımı yal- nız kendi üstünde değil, evindeki kedi ve köpeklerin üstünde de tat- ediyor. İyi hava alsınlar diye hayvanların tüylerini her hafta sıfır numara makine ile kestiri. yormuş. Haydi köpeklerin bu ga rip çıplaklığı bir dereceye kadar makul görülebilir, fakat zavallı kedilere ne diyelim?. Hikmet Feridun inci | derecede Dört kişi kumar oynarken yakalandılar Kocamustafapaşa civarında bir kahvede kumar oynanmakta ok duğu haber alınarak dün gece araştırma yapılmıştır. Bu araştır. de dört kişi kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalan- mışlardır. Ortada bulunan kâğıt- larla kumar paraları müsadere iş, kumarcılar adliyeye ve Amca beye göre İn inş e ri Amca bey... en, Kalem hürriyeti gib. ves Konuşma küriyetinin en mebzul olduğu yer Pransndir! Doğru mu der. da? , İs ir A.B. — Hayır, asil konusma hür siye bizdedir... — Acaba? AB. — Evet, yalnız bir tünel az basında 72 dilden konuşulur! ©