9 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

-Barselonda sükün yavaş yavaş avdet ediyor Barcelona 8 (A A.) Şehirde sü- künet hüküm sürmektedir. Anarşist ve sosyalist sendikalarının daveti mu eibince amele ile müstahdemler tek- rar işe başlamışlardır. Metro ve oto- büsler, yeniden faaliyete - geçmişler- dir. Dükkânlar açılmışlır. Hükümetin aldığı tedbirler © Barcelona 8 (A.A.) — Son zaman larda çıkan ihtilâflar, amele sendika- ları ile Katalonya hükümetinin mü- messilleri arasında yapılan müzake- reler neticesinde hâlledilmiştir. Hücum kıtaları şefi o kaymakam Arrando ile İspanya hükümetinin murahhası yatıştırıcı tdebirler almış- lardır. Resmi bir menbadan bildirildiğine güre, kargaşalık esnasında 200 kişi ölmüş ve 400 kişi yaralanmıştır. Barselondan gelenlerin anlattıkları Perpignan 8 (A.A) — Barcelone- Yeni Rumen - Leh anlaşması asılsız İki memleketin ittifakında hiç bir değişiklik yapılmadı Bükreş 8 (A.A.) — Bazı Rumen ve .yabancı gazeteler, Romanya-Polanya arasında yeni siyasi anlaşmalar ya- pıldığı hakkında, bazı yeni fantazist haberler neşretmektedirler. Bu gaze- telere göre bu anlaşmaların hedefi, iki memleket arasındaki ittifakın bünyesinde değişiklikler vücude ge tirmektedir. Yine ayni gazeteler, Ro- manya ile Macaristan arasında bir Anlaşma vukua gelmesi için Polonya- nın araya gireceğini de bildirmek- tedir. Bu haberler, tamamile asılsızdır ve «gizli maksatlar taşımaktadır. Zira, Romanya - Polonya ittifakı- nın esaslarında hiçbir değişiklik ol mamış, ve B, Beck'in Bükreş ziyareti esnasında iki memleketi müştereken alâkadar eden meselelerde iki mem- leket siyasetinde değişiklikler yapıl- ması da görüşülmüştür. Bu ©s- nada, Romanya - Macaristan müna- sebetlerine Polonyanın bir müdahale- si veya tavassutu ihtimali de katiyen mevzuu bahis edilmemişlir. Edenin nutku Alman siyasi mahafilinde hoşnutsuzluk uyandırdı Berlin 8 (A.A ) — Edenin Avam ka- maraanda Guemlicanın tahribi hak- kındaki beyanatı siyasi mahfellerde hoşnutsuzluk tevlid etmiştir. Correspondance Politiguc Et Dip- lomatigue gazetesi diyor ki: «Kızıllar tarafından yapılan Iftira- ların tekzibinden sonra bu hususta müzakerede bulunmağa lüzum kal- mamıştır. Yapılacak şey tahkikattan #barettir.» i Berliner 'Tageblatt Edeni yalan söy“ lemekle ittiham etmekledir. leti Karadeniz sahilinde patates zeri- yalının taammümü için yeni tedbir aimaktadır. Karadeniz sahilindeki çif- çilere geniş mikyasta yardım yâpıla- caktır. Hindenburg balonunun telsiz servisi şefi hastanede öldü Nev York 8 (A.A.) — Hindenburg © balonunun telsiz servisi şefi B. Speck, aldığı yaralardan hastanede ölmüş” tür. Ayni şekilde diğer bir yolcuda © yefat etmiştir, İğ “ Kargaşalıklarda 200 kişi öldü, 400 kişi yaralandı, anarşistler bir kasabayı ele geçirdi dan tayyare İle gelen yolcular, bu şe- hirde sükünetin hemen tamamen av- det ettiğini teyid elmekledirler. 'Tramvaylar ile otobüsler tekrâr işle- meğe başlamışlardır. Milisler şehrin merkez sokaklarında vücude getir- miş oldukları barikadları terketmek- tedirler. Bununla berâber bir çok milisler silâhlarile birlikte evlerine dönerek 8- mele teşeküllerinin emirlerini bekle- mktedirler. 'Torrassa, ve Hospitalet'de galeyan yardimile bu şehre hâkim olmuşlar. ve sevkülceyş noktasına mitralyöz yerleştirmişlerdir. San - Fernandonun belediye mecli- si âzaları kaçmışlardır. Toledo asilerinin huruç hareketi Milislerin mukabil taarruzu yüzünden hezimete uğradı Madrid 8 (AA) — Toledonun ce- nubunda bir buruç hareketi yapan asi kıtaları evvelâ mevzilerini islâh etmeğe muvaffak olmuşlarsa da der- hal hareket geçen milisler zırhlı bir tren sevkederek asileri bozguna uğ- ratmışlardır. Bu tren tam bir saat Franko kuv- vetlerini kesif bir ateş altına almıştır. Hükümet avcı tayyarelerinin müda- halesi, düşman taarruzunu tam bir hezimete çevirmiştir. Hükümet tayyareleri bundan son- Tâ Toledo yolunda raskelenmiş 30 kamyondan mürekkep bir kola tesa- düf ederek kamyonlardan birkaç ta- nesini tahrip etmişlerdir. Bu tayya- reler İvillahuenca İstasyonunda bu- | lunan içi asker dolu bir treni de bom- bardıman etmişlerdir. Madride elli bomba atıldı Madrid 8 (A.A.) — Madrid yeniden bombardıman edilmiştir. Muhtelif mahallelerin üstüne 50 kadar bomba düşmüştür. Takriben 60 kişi ölmüş ve yaralanmışlır. Sinema grevi Yarından itibaren sine- malara nöbetçiler ikame edilecek Hollywood 8 (AA) — Grev belin- de bulunan 6.000 stüdyo müstahde- mininin lideri Lessing, pazartesinden itibaren Amerikanm bütün şehirle- Yindeki sinemaların kapılarına nö- betçiler ikame edileceğini beyan et- miştir. Nöbetçi ikamesi işi, grevcilere karşı sempati gösteren muhtelif amele te- şekküilerinin mensupları tarafından dan tertip edilecektir, Holiyvood 8 (A.A) — Sinema artist- leri sendikası reisi Aubrey - Auclair, sinema yıldızlarının yüzde doksanının stüdyo sahipleri sendikanın talebini isaf etmezse teknikçiler ve işçilerle birlikte bir tesanüd grevi yapılması- na taraftar olduğunu beyan etmiştir. Müzakereler devam etmektedir. Artistlerin pazar günü kati bir kârar ittihaz edecekleri zannedilmektedir. Avusturyanın taksimi Paris 8 (A.A) — Le Joür gazetesi diyor ki: «Siyasi mahfellerde dolaşan şayia- Jara güre Almanya İtalyaya Tirolde- ki Alman kantonlarını terkederse Ro- ma da Avustatı rkedece) â AEŞAM Posta telgraf ve telefon birliği Türkiye Çekoslovakya Romanya Yugoslaya, Yunanistan arasında birlik teşkil edildi ———— Ankara 8 (Telefon) — Posta, tel- grarf ve telefon servislerini ıslah et- zak ve bu servislerin tekâmülünü Ye genişlemesini göz önüne almak maksadile Türkiye, Çekoslovakya, Romanya, Yugoslavya, Yunanistan arasında bir «posta, telgraf ve tele- fon birliği teşkil edilmiştir. Birliğin Bükreşte oimazlanan nizamnamesi vekiller heyetince tasdik: edilmiş ve nizamname meriyet mevkine gir miştir. Birliğe dahil hükümet merkezle- rinde birliği temsil edeck komiteler bulunacaktır. Bu komiteler birliğe dahil devletlerin posta, telgraf ve te- lelon servislerinin ıslah ve inkişafı- na yarıyacak teklifler hazırlıyacak- tır. Komitenin toplantıları tercihen Balkan antantı ile Küçük antant ekonomik - konseylerini. içtimaları esnasında olacaktır. Birlik, dahili posta, telgraf ve te- Iefon servislerine müteallik nizamatı mümkün mertebe tevhid etmek için dahili servislere ithal edilen bütün mühim yenilikleri birbirlerine bildi- recekler, dahli servislerle meri olan hükümler de beynelmilel servisin bunlara tekabül eden hükümlerine mümkün olduğu Kadar uydurula- caktır. Komiteler, nizamatın pek ge- niş bir surette tevhidini teklif ede- ceklerdir. Birliğe dahil devletler, posta, tel graf ve telefon muhaberelerinin te- atisine, tesisatın genişletilmesine ait, iki taraflı uzlaşınalar aktedeceklerdir. Pazar yerlerinde temsil Dahiliye vekâleti halkın kültür seviyesini yükselt- mek için tedbirler aldı Ankara 8 (Telefon) — Dehiliye vekâleti, halkın Kültür seviyesini yükseltmek için çok güzel ve orijinal tedbirler almıştır. Halkeylerine de- vam edemiyen halk kütlelerinin mütekâsif bir Sürette bulundukları mahalleri gibi yerlerde temsik ler verilmesi âlınan tedbirler arasın- dadır. Bundan başka halkın çoklukla oku- duğu Aşık Kerem, Leylâ ile Mecnun, Battal Gazi ve emsali kitapların da- ba güzel bir üslübla te- min edilecektir. Halkın toplantı yer- lerine asılan resimler daha iyi ve inkilâbı canlandıracak şekilde yaptır rilacak ve bunlar çok ucuz bir fiat de dağıtılacaktır. — —— ' Ankara 8 (Telefon) — Ankarada kurulacak Ip fakültesi hakkında bir kanun lâyihası hazırlanmış ve Mec- lise verilmiştir. —.—— Yeni sene bütçelerinin tedkiki bitti Ankara 8 (Telefon) — Büyük Mik let meclisi bütçe encümeni yeni sene bütçelerinin tedkikini bitirmiştir. En- cümen şimdi bütün bütçelerin muva- zenei umumiye lâyihasını hazırlıyor, Encümen hi teklifini aynen kabul etmiş gibidir. —— Kızılay genel merkezi idare y ge, heyeti Ankara 8 (Telefon) — Bugün top- lanan Kızlây genel merkezi içtima» ında idare heyeti intihabı yapılmış, Sıhhat ve İçtimai muavenet vekili doktor Refik saydam birinci reisliğe, Kültür bakanı B. Saffet Arkına İle Kamutay ikinci başkanı ve Trabzon saylavı B. Hasan Saka ikinci reslik- lere, Sıhhat ve İçtimai muavenet ve- kâleti mhhat işleri dairesi reisi dok- tor Asım Arar umumi kâtipliğe, Ço- rum mebusu doktor Mustafa umumi müfeltişliğe, Devlet demiryolları sıh- hat dairesi reisi doktor Vehbi De- mir vezne Mmürâkipliğine seçilmiş- - şilecektir. Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Telgraflar 9 Mayıs 1937 B. Blum mecliste, büyük bir ekseriyet kazandı Paris 8 — Dün öğleden sonra” parlâmentoda Başvekli B. Leon Blum, hükümetin siyaseti hakkında iza- bat verdikten sonra halk cephesine mensup bütün mebuslar, ayağa kak karak kendisini hararetle alkışlaniış- lardır, Başvekil, işçilerle patronlara bi- tap ederek bunlara millete karşı olan Yazifelerini hatırlatmış ve demiştir ki; «Bu, bir adamın veya bir hüküme- tin daveti değil, bizzat memleketin davelidir» Parlâmento müşahidleri halk cep- besi mehsuplarının bu münasebet le I&on Blumu ittifakla alkışlamış olmalarmı hükümetin büyük ekseri yet kazanacağına. delil addetmekte- dirler. B. Blum, beyanatında, iktisadi kak kınma hareketlerinin bâriz bir şekik de görülmekte olduğunu le kaydetmiş ve hükümetin halk cephesi programında düşünülenler- den başka ıslahat tasavvur etmedi- ği noktasında ısrar etmiştir. Başvekil, hükümetin yeni masraf- lara girmek istemediğini ve bu itibar- Ja halk cephesine mensup bazı züm- Sol çenah gazeteleri, başvekilin şimdiye kadar bu derece hararetle alkışlanmamış olduğunu yazıyorlar reler tarafından teklif edildiği veç- hile nafa işlerine 10 milyar tahsi- sat veremiyeceğini kaydetmiştir. Bu- nunla beraber Bşvekil 1937 senesi içinde nafa işleri için 8 milyar sarfe- deceğin! ilâve etmişti. Başvekil, serginin muvaffakıyeti- ni temin için patronlarla işçilerden her türlü münazaadan teyakki etmo- lerini rica etmiştir, Hatip, amele sınıflarının kazan- dıkları yeni hakların kendilerine ye- Di vazifeler tahmil ettiğini ehemmi- yetls kaydettikten sonra patronla- rın da, hâkimiyetlerinin keyfi olamı- yacağını söylemiş ve isahatımı Su Sözlerle bitirmiştir: «Fransız demokrasisi, terakki fik- rini nizam ve ihtiyat fikrile birleş- tirmeğe ve demokrasi miesseselerile Suchcuyane uzlaşma usullerine karşi sadakatini karar ve enerji fikrile mezcetmeğe muktedir bulunduğunu isbat edecektir.» Paris 8 — Bütün sol cenah gâze- teleri, dün mecliste B. Blumun irad ettiği nutukla büyük bir müuvaifa- kıyet kazandığını ve şimdiye kadar bu derece hararetle alkışlanmamış ol- duğunu müttefikan keydediyorlar. Ingiliz gazeteleri | Kız pansiyonuna Italyada yasak İngilteredeki “İtalyan mu- habirler geri çağırılacaklar Roma 8 (A A.) — Revter ajansının muhabiri bildiriyor: si müstesna olmak üzere bütün İngi- diz gazetelerinin İtalyaya girmesi me- nedilmiştir. Bütün İtalyan gazetelerinin Lon- dra muhabirleri geri çağırılacaktır. İtalyaya girmesine müsazde edilen üç gazete şunlardır: Datiy Maji, Evening News ve Ob- server. Tebliğ Roma 8 (A.A.) — İtalyan ve İngiliz matbuat münasebatı hakkında âşa- ğdaki resmi tebliğ neşrolunmuştur: «Hemen hemen bütün İngiliz mat- buatının müttefikan İtalyan ve onun müsellâh kuvvetleri aleyhine ittihaz ettikleri hattı hareket üzerine, Daily Mail, Evening News ve Observer ga zeteleri müstesna olmak üzere bik Son günlerde hırsızlık ve yanke- sicilik suçlarından yakalanan ecnebi tabasından Yorgi ve Andre isimlerin- de iki şahıs emniyet umum müdürlü- ğü kararile hudud haricine çıkan. mışlardır. mı,” . . Firari iki katil Bu akşam eril trenile şehrimize liyorlar 'Tevkifhaneden kaçarak Adanada yakâlanan katil Abdullah ile Tevfik haklarında Adana müddelumumini- ğince yapılan tahkikat ikmal edilmiş ve iki firari katil dün sabah İstan- bula gönderilmek üzere trene bindi- rilmişlerdir. Adana müddelumumiliği dün sa- bah İstanbul müddelumumiliğine çektiği 8 mayis tarihli bir telgrafla firarilerin trene bindirildiklerini bil- dirmiştir. Abdullah ile Tevfk bu ak- şam saat 6,35 trenle Haydarpaşaya gelecekler ve trenden alınarak jan- darma muhafazası altında tevkifha- neye gölürüleceklerdir. Yarın bun- lar hakkında tevkifhaneden firar su- çundan dolayı kânüni takibata giri âni bir taarruz Amerikada iki bin talebe kız pansiyonuna hücum etmişler Dünkü posta ile gelen Avrupa ga- zetelerinde okunduğuna göre Ameri- kanın en meşhur üniversitelerinden biri olan Harüvordın talebelerinden 2000 kişi sabaha karşı Radcliffe kız koleji pansiyonuna hücum etmişler- dir. Talebelerin çoğu sarhoş bir hal de imişler. Bu hücum o kadar şiddet- di olmuş ki polis talebelerin içeriye gi- rip kızlara taarruz etmelerine mani olabilmek için bir çök göz yaşı bom- baları kullanmak mecburiyetinde kak de müdahale ederek polisle beraber ta- lebenin Üzerine kovalarla sıcak su dökmeğe başlamışlardır. Mücadele üç saatten fazla sürmüştür. Poliş im- dad kuvveti aldıktan sonra mütecüs vizleri defedebilmiştir. Ertesi gün polis ve talebelerden bis çoğu hastaneye ( nakledilmişlerdir.' Mektep müdürü «fena tavur ve hare- kettens dolayı bu talebeden kırk ta» nesini muvakkat tard çezasile cezam Jandırmıştır. A Mısır kapitülâsyonları muahedesi imzalandı Montreux 8 (A.A.) — Misir kapitiis lâsyonlarını ilga eden mukavelename« de saat 11,30 da imza edilmiştir. İki ecnebi vapuru karaya oturdula? Alman bandıralı Thatis vapuru Çanakkalede Kiliya mevkiinde karaya oturmuştur. Vapurda 3700 ton kok ve demir hamule vardır, Vapurun vâ“| ziyeti nazik olduğundan geral kurtar ma şirketinin Alemdar gemisi kaza, mabaline gönderilmiştir. Bundan başka gene bu ciyarda ka- vapur raya oturan bir Bulgar vapuru