9 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

i “AKŞAMDAN AKŞAMA Yalova kaplıcaları Yalova kaplıcaları açıldı. Mevsimin &oğuk ve yağmurlu gitmesi, zengin bir ormanın bülbül seslerile çınlıyan temiz havası içinde dinlenmek ve sıh- “hâtlerini tazelemek istiyenleri müte- hassir bırakıyor. i Bir kaç senelik himmet Yalova yi İstanbullular için en âsude, en te- miz ve sevimli bir sükün ve sıhhat köşesi haline soktu. Yalova kaplıcalarını ihya teşebbü- sünde bizi en çok memnun eden cihet elde edilen netice kâli görülerek da- ha ilerisine gitmek lüzumu ihmal €- dilmemiş olmasıdır. Çünkü bu kadar sevdiğimiz Yalovanın hakikaten mo- der bir banyo merkezi, bir istira- hat ve tenezzüh yeri haline gelmesi için daha bir haylı emek sarfedilme- ğe ihtiyacı vardı. Açılma resminin yakında yapılaca- ğı söylenen yeni otel işte bu mükem- meliyete doğru ilk adımı teşkil edi- yor. Mevcud oteller eski hiçliğe nisbet- le büyük bir memnuniyet tevlid et- mişlerdi. Fakat biz yapılan işlerde mukayeseyi bizdeki eski ile değil Av- rupada bugünkü yeni ile yapmak ide- alini takip ediyoruz. Bu bakımdan, yeni otelin hakiki bir ihtiyacı © karşılıyacağında şüphe yoktur. Mütehassıs B. Prost'un Ya- Tovayı imar hakkında neler düşündü- günü bilmiyoruz. Bu gibi hayırlı te- şebbüsler hakkında matbuatta daha etrafı malümat intişar etse, fikir te- atisine meydan açacağı için, çok fay- İ dalı olurdu. Memnuniyetimizi mucip olan ci- etlerden biri de kaplıca idaresinin mütehassıs bir ele tevdi edilmiş bulun- masıdır. Burada yalnız idare işlerin- de temeyyüz etmiş zatlar kadar Avru- pa su şehirlerini ve oralardaki sıhhat müesseselerini yakmdan bilen mü- tehassıslara da ihtiyaç bulunduğunu kimse inkâr edemez. Bugün kaplıca- lar tedavisinin kendi başına koca bir ilim şubesi vöcüde getirdiği malüm- dur. Yalova kaplıcaları iki türlü faali- yele muhtaç bulunuyor, Bir taraftan Yalovayi İstanbulun ve hattâ bütün Türkiyenin o ihtiyacımı o karşılıyacak surette mamur, modem bir hale sok- mak, diğer taraftan da peyderpey te- min edilen muvaffakiyetten işin bü- tün inceliklerini ve kehânetini bilir surette istifade edecek bir idare kur- mak. Şimdiye kadar gördüğümüz netice lere nazaran, bü iki lüzumun hakki- le takdir edildiğini itiraf etmek Jâ- zım geliyor. Biz ümid edilen neticele- rin bir an evvel elde edilmesini bekli- yoruz. Akşamcı rr sr istanbulda bugün reyiâm var Kadın erkek müntehipler | bugün rey vermeğe çağrılıyorlar Eyüp Fatih belediye dairesinden ayrılmak ve Eyüpde ayrı bir belediye dairesi kurup kurmamak için bugün belediye kanunu mucibince İstanbul» da reyiâm yapılacaktır. Bu sebepten dolayı İstanbulda “kadın ve ckek müntehipler, bugün belediye dairele- rinde reylerini vermeğe davet olun- muştur. Müntehiplerin O verötekleri rey neticesine göre Eyüpde belediye dairesi kurulup kurulmıyacağı anla- şılacaktır. Bir kumaş hırsızı yakalandı Muhtelif manifatura ticarethanele- rine müşteri sıfalile girerek mallara bakmakta olduğu sırada el çabuklu- ğunu getirerek top top kumaş aşıran bir sabıkalı uzun müddetten beri a- ranmakta idi. Esad ismini taşıyan bu adam, dün gene Sultanhsmamında bu işi yap- makta iken zabıla memurları tara- fından yakalanmıştır Temizlik yubesi “müdürlüğü Belediye temizlik şubesi müdürlü- ğüne Kadıköy bele baş mühen- disi bay Mustafa Demir tayin edil- miştir. Yeni müdür vazifesine başla mıştır, Şimdiye kadar bu vazifeyi ifa «den B. Nusret makine şubesi müdü Yüğünü eskisi gibi idâre edecektir, Esnaf dispanseri 20 mayıstan sonra faaliyete başlıyacak Esnaf cemiyetleri, yeni taşındık- ları belediye civarındaki büyük bina- da bir dispanser açmağa karar ver- müişlerdi. Binadaki kiracıların bir haf- taya kadar çıkacakları anlaşıldığın- dan dispanser de 20 mayısta merasim- 1e açılacaktır. Ağır hastaların hastanelere yatırıl- masını bazı cemiyetler üzerlerine al- mışlardır. Bu rada balıkçılar cemi- yetile garsonlar cemiyeti faaliyete ge- çerek bazı haslalarını bütçelerinde ayırdıkları yardım tahsisatile hasta- nelere yalırmağa başlamışlardır, Esnaf cemiyetleri yardım teşkilâtı dispanserden başka yatmağa muh- taç hastalar için bazı hastanelerde duimi yatak bulundurmak istemişler. dı, Fakat yapılan temaslar neticesin- de daimi yatak tahsisi için senede binlerce lira verilmesi icap edeceği anlaşıldığından bundan ovazgeçme- ğe mecbur kalmışlardır. Esnaf bürosunda değişiklik Ticaret odası esnaf şubesi müdür- İ lüğü bürosunda bazı değişiklik ya- pılmış, buradaki memurlar ticaret odası bürolarına * nakledilmişlerdir. Esnaf şubesi bürosu bir direktörle iki mürakipten mürekkep bir heyet ha- linde kalmıştır. Esnaf şubesi müdürlüğünün kir- tasiyeye ait evrak işlerini ticaret oda- &ı büroları göreceklerdir. Esnaf şu- besi müdürlüğü esnaf cemiyetlerini mürakabe vazifesine devam edecektir, Yaman an kaçakçı Mahir, heroin F paketlerini verirken yakayı ele verdi Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bü- rosu memurları Mahir adında bir he- roln akakçısını yakalamışlardır. Bu adam, bütün takibata rağmen en ufak bir ipucu bile ele vermemek- te idi. Bu kaçakçı, önce hazırladığı he- roin paketlerini şehrin muhtelif yer- lerindeki yangın yerlerinde kendisin- ce malüm olan duyar kovuklarına sokmakta, ve her hangi bir heron alı- cısı bulunca, etrafı iyice gözliyerek, takip edilmediğine ve görülmediği- ne kanaat getirdikine sonra, sakla” dığı kovuklardan heroin paketini çi- kararak istiyene vermekte idi, Kaçakçılık bürosu memurlarının mütemadi takip ve kollamaları heti- cesi, nihayet bu yaman heroinci de yakasını polise kaplırmıştır. Alınan tertibat ile bu kaçakçı, tam bir heroin tiryakisine pakektleri ve- rirken cürmümeşhud halinde yaka” lanmış, müteaddit yerlerde sakladı- ğı heroinler bulunarak imusadere &dilmiş ve kendisi ihtisas mahkemesi müddetumumiliğine sevkedilerek tev- kif olunmuştur. ŞEHİR HABERLERİ Adliye sarayı B. Prost hazırlanan projeyi muvafık gördü İstanbul Adliye sarayının Sultan- ahmedde hapishane binasının bulun- duğu yerde yapılması kararlaştırık miş ve projeler hazırlanmıştı. Fakat bu projeleri şehircilik mülehassısı B. Prostun da tedkik etmesi lâzimgel- Giğinden inşaat etrafında hiç bir ha- zırlığa teşebbüs edilemiyordu. Bu defa B. Prostun Avrupadan gelmesi üzerine Adliye sarayı için hazırlanan proje kendisine gös- ve B. Prost bu proje yi muvafık bulmuştur. Artık bu hu- susta beklenecek bir cihet kalmadı- ğından inşaat için ilk hazırlıklara başlanmıştır, Imtihan günleri Lise ve orta mekteplerin imtihan proğramı : : maarife geldi Lise ve orta mekteplerin imtihan günlerine ait program Maarif vekâ- leti tarafından hazırlanmış ve Maa- rf müdürlüğüne tebliğ edilmiştir. Liselerin fen kolunun olgunluk im» tihanları, riyaziye, fizik, kimya ve tabiiyeden, edebiyat kolu olgunluk imtihanları da tarih, cografya ve ede- biyat derslerinden yapılacaktır. Her iki kolun türkçe kompozisyo- Nu için sualler ayrıca Maarif vekâ- etinden gelecek, felsefe ve içtimal- yat sualleri imtihan komisyonunca tesbit edilecektir, Olgunluk imtihan- larının günleri şunlardır: 21 haziranda fen ve edebiyat kol- larının türkçe, 24 haziranda fon ko- lundan tabliye, edebiyat kolundan edebiyat, 29 haziranda fen kolun- dan riyaziye, edebiyat kolundan ta- rih ve cografya; 3 temmuzda fen kolundan fizik - kimya, edebiyat ko- lundan felsefe ve içtlmaiyat dersle- rinin imtihanları yapılacaktır. Liselerle orta mekteplerin mezu- niyet imtihanları sualleri komisyon- ca tesbit edilecektir. Orta mekteplerde türkçe, tarih, cografya ve riyaziye dersleri tahriri, diğer dersler şifahi imtihana tabidir, Orta mekteplerle liselerin birinci ve İkinci sınıflarile muallim mektep- lerinin dersleri 26 mayısta, liselerin gon sınıflarında da 20 mayısta ders- ler kesilecektir, Şifahi imtihanlara gireceklerin günleri 24 mayısta ilân edilecek ve 28 mayısta liselerin şifahi imtihanla- ri başlıyacaktır. 4 haziranda orta mekteplerde im- tihanlara başlanacak, bu imtihanlar- dan şifahi olanlar 11 haziranda bi- tocketir. Liselerin birinci ve ikinci sınıflari- nın bütün imtihanları 19 haziranda ikmal edilecek, ayni tarihte orta mekteplerin bütün sınıflarının imti- hanları nihayet bulacaktır. Hulâsa olgunluk imtihanları da dahil olarak bütün imtihanların ar- kası 5 temmuzda alınmış olacaktır. şir faaliyet Demiryolu ücret- lerinin tenzili tesirini gösterdi 'Nafıa vekâlelinin Sirkeci - Küçük Çekmece banliyösü için yeni tatbik et meğe başladığı tenzilâtlı tarife müna- sebetile banliyö hattında büyük bir faaliyet başlamıştır.Gerek Yeşilköy ve gerek Bâkırköyde kira fintleri fırla- mıştır. Bakırköy Parti kongresinde tesbit edilen dileklerin en mühimlerinden biri de Yeşilköy ve Bakırköye hava ga- zı verilmesi idi. Belediye bu hususta hava gazı şirketi ile temasa geçerek noktai nazarını şirkete kabul ettir- miştir, Şirket, mahallinde yaptığı keşif ne- ticesinde bir proje hazırlamıştır. Bu proje tasdik edilmek üzere yakında Nafıa vekâletine arzedilecektir. Proje tasdik edildikten sonra tatbikata ge çilecek ve Yedikuleden itibaren ban- liyö hattına hava gazı verilmeğe baş- lanacaktır. Bakırköy ve civarının hâ- va gazına İki ay sonra kavuşacakları tahmin ediliyor. Bakırköy halkı Parti vasıtasile belediyeye teşekkür edöcek- tir.Kalitarya köyünün şehir meclisika- rarile belediye hududlar: içine alınma» Gi dolayısile oradaki köy mektebinin de büyültülmesi kararlaştırılmıştır. Bakırköy Parti teşkilâtı bu işle meş- gul olmaktadır. Mektepte hâlen 120 çocuk okumak- tadır. Mektep üç dershaneli iken tev- si edilrek beş dershaneliye çevrilecek ve önümüzdeki ders senesinden itiba- ren bu şekilde tedrisata başlanacak- tır. Şimdiki iki muallime ilâveten iki muallim daha tayin edilecektir. Sahte dişçiler Zabıta ve sıhhiye idareleri Neden şaşıyoruz Dünyanın alâkasını üzerine topl yan İspanyol muharebesine, Hinden- burg balonunun yanmasına rekabst eden bir hâdise var... Bu hâdise ne kanlı bir muharebe, ne müdhiş bir kaza, ne de esrarengiz bir cinayettir. İspanyol muharebesi kadar dünya- nın alâkasını üzerine çeken bu vaka Sadece ateşli bir aşktır. Öyle bir aşk ki aylardan beri hepi- mizin gözleri onun üstünde... Tabil 1937 nin en büyük aşkından, madam Simson ile Dük de Windsordan bah- settiğimi anladınız. Dük de Windsor madam Simss- nun Cande,daki köşküne gelince sev gilisini kapıda bulmuş. Madam Simson Dükü görür görmez koşmuş onun kolları arasına atılmış... Şimdi bütün dünya bununla meşgul: — Madam Simpson kapıda Dükün kolları rasına atılmış”. Atılır ya... Mademki sevişiyorlar, mademki birbiri için çıldırıyorlar, bir ayrılık devresinden sonra tekrar kar- şılaştıkları zaman birbirinin kolları arasma atılmaktan daha tabii daha yerinde bir hareket var mıdır? İki âşığın birbirlerinin kolları ara- sına atılmasında ne fevkalâdelik var- dır?. İnsan herkesin bü aşk macerasını bu kadar dikkatle, bukadar alâka ile takip ettiğini görünce şöyle düşünü- yor: “ Aceba yer yüzünde aşk denilen şey herkese bu kadar gayri tabii mi geli- yor?.. Aşk bu kadar azaldı mı ki iki ser. gili birbirlerinin kolları arasına att hınca hayretler içinde kalıyoruz? Hüseyin Rahmi gecesi istiyoruz Son zamanlarda büyük bir edebi- yat faaliyeti göze çarpıyor. Hâmide şimdiye kadar hiç bir fikir adamına, hiç bir sanat adamına na- sip olmıyan bir ihtifal yaptık. Halid Ziyanın elli beşinci yıl dönümü büyük merasimle kutladık.. Bir kaç genç Halid Ziyanın hak. kında hoşa gitmiyen bir iki söz söy- müştereken taki takib ib ediyorlar za Edebiyat fakilltesi gençleri bu söS- Zabıta ve sıhhat m müdürlüğü müş- tereken yeni tedbirler almaktadırlar. Bu tedbirler, diplomasız surette ic- rayi faaliyet etmekten çekinmiyen sahte dişçilere karşıdır. Kenarda, köşede, muhtelif semt- lerde gizli gizli yerlerde çalışan bu kabil eşhas, bittabi hiç bir vergi ve salre vermedikleri için ucuza iş yap- makta, fakat ehliyetleri olmadığı ci- hetle yaptıkları iş gayri sıhhi bu- Yunmaktadır, Ayni zamanda bunların yaptıkları altın dişler, tenekeden imal edilmek- tedir. Bu kabil dişçileri gerek zabıta, ge rek hükümet tababeti takip edecek, ve cürmümeşhud halinde yakalana- rak mahkemeye verileceklerdir. lerin kendilerine aid olmadığını tay- zih ettiler. Bir edip hakkında bu derece bir ti- tizlik gösterilmesi insanı son derecede memnun ediyor, «Müsahipzades için bir gece yaptık. Kadın şairler, divan şairleri için ge celer tertip edildi. Halid Ziya hakkında bu münaka- şalar devam ederken aklımıza büyük edebiyat üstadı Hüseyin Rahmi gel- di. O Hüseyin Rahmi ki aşağı yukarı 40 sene evvel yazdığı hikâyeleri, ro- manları bugün taptazedir. Bugünün dilini taşımaktadır. Bugünün en se vilerek okunan eserleridir. Her eseri ile iftihar edebileceğimiz büyük üsta- da hürmetimizi göstermek için ne bekliyoruz? Bu edebiyat faaliyeti bu amaaan | edebiyat mevsimi içinde Halkevlerin- Doktor Muzaffer Şevkinin teşekkürü Hastalığım esnasında evime kadar zahmot etmek lütfunda bulunan, mek- tub, telgraf, telefonla hastalığımla ya- kından alâka (gösteren © büyüklerime, meslekdaşlarıma, dostlarıma, talebeleri- me ve hastalarıma alenen minnettarlık- larımı ve teşekkürlerimi bildiririm. Muzaffer Şevki Yener de bir Hüseyin Rahmi gecesi istiyo- Tuz., H. F, .rEEEE EREN ERA AAENEA SEE BE EEEEA Fişekle oynarken Erenköyde oturan 14 yaşında Feri- dun, yerde bulduğu bir fişekle oynar- ken, patlamış ve çocuk karnından yâ- ralanmıştır. Feridun Etfal hastanesi- ne kaldırılmıştır. Daimi fotograf müsahakamız Amaâtörlere mahsus daim? fotoğraf müsabakamızın bu haflaki seçiminde (Üçer liralık kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — İstanbul, Ayvansaray Kara- baş No. 17 N. Uzyel, 2 — Rdirne, İnhisarler başmüdürlüğü memurlarından Avni İnoğlu. 3 — Ankara, Cumhur başkanlığı orkestrasında Nuri İrun. 4— Yüksek mühendis mektebinde Semuhi Sonar,