25 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

25 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Kânunusani 1933 Fransada müdhiş beş cani yakalandı Bunlar bir otel işletiyorlar ve otele gelen zengin yolcuları öldürüyorlardı Fransanın, bu şöhir civarın- daki bir kasaba- da bulunan Kır- mizi otel müste- eiri Pape ile ka- msi, 26 yaşında Iowis Cariou bu- Tunuyor. Diğer ef rad Jörome Maudire, ve Joseph Crötaux namında ipten kazıktan kurtulmuş üç katildir. Çetebaşı Pape, tek bacaklıdır. Mahkeme huzurunda okunan iddi- anameye göre çete efradı, Kırmızı ©tele gelen yolcular, paralarına tamaan öldürüyor ve cesedlerini ya © cİvardan geçen dereye atıyor, ya" huta ta bir tarafa gömüyordu. Çe- tenin meydana çıkarılması ve cani- erin yakalanması şu şekilde vuku- ari Geçen ağustosta, Kırmızı otel den biraz ötedeki dere barajının ya- mında, Göle namında bir bedbahtın cesedi bulunmuştur. Göic başına şiddetli bir darbe indirilmek suretile öldürülmüştü. Zabıta aylarca süren müşkül tah- © ve araştırmalardan sonra Carlou ile Josephi bu cinayetin faili olmak şüphesile yakalamıştı. Zabıta, bunları cinayeti itiraf et- mek için sıkıştırırken, çeteye inen- #üp Jörome namındaki üçüncü cani, bir gece meyhanede sarhoş olmuş ve Srunmak için, bir gün derede balık avlarken, Cariou ile Josephin zavallı Gölet öldürdüklerine ve cesedini de Attıklarına şahid olduğunu, sesini çıkarmamak için birez para verdiklerini meyhane âr- anlatmıştır. Bu Sözler, zabıtanın kulağına ak- #etiniş, Jörome yakalanarak Cariou Ye Joseph ile karşılaştırılmış, za- Yalı Gölcin bu üç cani tarafından Şişe ile vurulmak suretile öl- | meydana çıkmıştır. Bu üç caninin kati surette tevkif *dilmeleri üzerine o güne kadar bir Soldan sağa doğru: Otelin müsteciri Pape Carlon, Crötaux; Mandire. çok habasetlerine karşı korku salka- sile sea çıkarmamış olan kasaba hal- kı zabıtaya daha bazı esrarengiz Ci- meçhul kimseler tarafından öldü- rüldüğünü, baraj memurunun Or tadan kaybolduğunu, 1932 senesin- de de Kırmızı otel kapısı önünde bir rabacının cesedi bulunduğu zabıta memurlarına anlatılmış ve buci nayetleri de yakalanan bu üç caninin işlemiş olacakları ilâve edilmiştir. Bu dört cinayet hakkında malü- matlarına müracaat edilen üç cani, birbirini . ithama başlamışlar, bu cinayetlerde Kırmızı otel müsteciri Pap'in iştiraki bulunduğunu ve 1934 senesinde otele gelmiş olan Çinli bir seyyar tacirin bizzat otel müste- elri tarafından öldürülmüş olduğu- nu söylemişler ve şu tafsilâtı ver- mişlerdir: — Çinli, otelin tezgâhı önünde oturmuştu. Sandığın, açarak sat- tığı eşyayı gösteriyordu. O sırada otelcinin karısı, kocasınm kulağına eğilerek fısıldadı: — Mişel! Çinlinin üzerinde fazla parası olsa gerek. Kendisini öldür, dedikten sonra otelin kapısını kilit- lemiştir. Çinli tezgâhın başında iç- kisine devam ederken, tek bacaklı otelci Pape arkasından Çinliye yak- laşmış, bıçağını çektiği gibi Çinlinin sırtına saplamıştır. Bu cinayette de alâkası bulundu- İ ğu anlaşılan otelcinin karısı bir haf- İ ta evvel ölmüştür. . Burdurda iyi su ihtiyacı Yirmi beş kilometre uzaktan su getirtilecek Burdur (Akşam) — Kasabanın ku- iberi gelip geçenlerin muh- telif membalardan ayrı ayrı yollardan Betirdikleri sular memleket ihtiyacına gelmemektedir. Memlekete yeter ve sihhi tesisatı haiz bir su -—. kurulması için: belediyenin ha, aylığın teşebbüslerile Bayındır- tarafından gönderilen Si mütehassısının yaptığı tetkikler ve dağılan tahililer neticesinde Burdur- bütün çeşmeler sularının fazla Kireçli ve uzvi maddeli ol- dukları anlaşılmıştır. sak lena daha iyi bir suyun an- kilömetre uzaklıkta bulunan köyü membandan temin olu- fi tahakkuk etmiş ve Nafia ihce nakdi yardım da temin Nişsa da mevsimin kış olması sile inşaat faaliyeti başlıyama- dolaş Küştır, Çocuk bahçesi Belediyenin Cumhuriyet alanı ya ie arsasında memleket, çocukları tesisat yapılmasından sarfı- keza edilmiş ve bahçe halka açılmış. Şimdi bitişiğindeki arsaların istim- bazırlamağa başladığı Çocuk Bahçesinin pek küçük olması dolayısi. | lâkine başlanmıştır, Bu istimlâk olu- nan geniş sahada memleket yavrula- rının ihtiyaçlarımı karşılıyacak büyük bir Çocuk bahçesinin temeli atılmıştır. Dokumacılık ve kooperatif Memleket dokumacılığı günden gü- ne büyük adımlarla ilerlemektedir. Dokumacılar öemiyetine kayıtlı tez gâh sayısının 7000 e çıktığı öğrenil- miştir, Vilâyet merkez ve köylerinin bütün pamuklu dokuma ihtiyaçlarına yet- tikten sonra her tafta 40 - 50 balya kadar bir ihracat yapılabilmesi ve da- imi müşterilerinin bulunması doku- macıların şevkini arttırdığından bir de silindir getirilmiştir. Silindirlenmiş dokumaların fabrika işlerinden hiç bir farkı yoktur. Dokunan dokumaların bu sürümü memleket esnafını harekete getirmiş ve bu hareket neticesi memlekette bir dokumacılar kooperatifi meydana gel- miştir. İ On beşer lira ile hissedar olan or- takların sayısı şimdiden 250 yi bul muştur, Kooperatif satılmıyan malia- rı almak suretile ortaklarının düşük flatle mal satmalarının önüne geçti- Ki gibi, ipliğin en ucuz fiatle temiri- ne de en büyük bir âmil olmaktadır. EŞ 25 Kânunmsani 938 Salı İstanbul — Öğle neşriyatı; 1230: Plâkla Türk mmnatkisi, 1260: Havadis, 1305: Plâkla Türk musikisi, 1330: Muhtelif pilk neşriyatı, 14: SON. Akşam neşriyatı: 1880: Plâkla dans musikisi, 18,45: Eminönü Halkevi neşri- yat kolu namına Nusret Safa, 19: Nebil Oğlu İzmali Hakkı refekatile Türk musi- kisi ve halk şarkıları, 19,30; Konferans: Eminönü Halkevi sosyal yardım şubesi nama doktor Küzim Nuri İçgören (Gü- Dep ve Sağlık), 1955: Borsa haberleri, 40: Kllsik Türk musikisi: Okuyan Nuri Halil, keman Reşad, kemençe Kemal Ni- , tanbur Dürrü Turan, kanun Veci- berler ve ertesi günün programı, 28: SON. Ankara — Öğle neşriyata: 1230 - 12,50: 120 - 1348: Pik: Türk musikisi ve halk şarkıları, 13,15 - 1330: Dahili ve harici haberler. 1730 - 1830: İnkilâp dersleri: Halkevin- den naklen. Akşam neşriyatı: 1830 - 19: Muhtelif plâk neşriyatı, 19 - 1930: Türk musikisi ve hali şarkıları (Servet Adnan ve ar- kadaşları), 1920 - 1945: Saat ayarı ve arapça neşriyat, 1945 - 20,15: Türk mu- sikisi ve halk şarkıları (Bay Mutaffer ve arkadaşları), 20,15 - 2030: Sıhhi ko- nuşma: Dr. Nusret Karasu, 2030 - 21: Plâkia dans musikisi, 21 - 21,15: Ajans haberleri, 21,15 - 21,55: Stüdyo salon or- kestrası: 1 - Albeniz: Mallorca, 2 - Lehar: Cioclo, 3 - Paderawsky: Menvet, P. Tosti: Ridonami la calma, 5 - Fuçik: Florentiner, 2155 - 22: Yarınki program ve İstiklâl marşı. Saat 28 de Avrupa programı Frankfurt 20,10 da, çeşitli büyük kon- sex — Hamburg 2010 da, İngiliz orkes- Könlgsberr 20410da, radyo orkestrası — Münih 20,10 da, halk muzikası — Poste Parislen 20,20 de, vi- yolensel konseri — Paris P TT 2045 de, Yiyolorsel konseri — Radio Toulouse 20 de, dans ve operet havaları .— National 2025 de, radyo orkestrası — Roma 2030 da, radyo orkestrası — Varşova 2040 da, mandolin konseri — Bükreş 2055 de, piyano ve radyo orkestrası — Beromünster 20 de, balalayka orkestrası. Saat 21de Deutsehlandsender 31 de, askeri mu- ika — Breslay 21 de, Fidelis operası — Frankfurt 21 de, konsere devam — Ham- burg 21 de, konsere devam — Kolonya 31 de, radyo orkestrası — Leipzig 2105 de, dans ve eğlence — Münih 21 de, orkestra konseri — Santbrücken 21 de, akşam konseri — Radio Toulouse 21 de, eğlenceli konser ve marşlar — Orta İngiltere 21.50 de, piyano konseri — Milüzo 2180 da, eğlenceli muzika — Florans 2130 da, senfonik konser — Mversum 2155 de, senfonik konser — Varşova 21 de, Fra Diavolo operası — Beromünster 21,15 de, radyo orkestrası, Sant 22 de Viyana 22'de, İtniya - Avusturya, çe- şitli büyük konser — Broslav 22 de, ope- raya devam — Hamburg 22 de, konsere devam — Kolonya 22,10 da, salon muzi- kası — Kolonya 12,15 de, keman, viyo- Tonsel ve: şarkı — Münih 22 de, eğlenceli muzika — Lyon P T T 2230 da, Bestho- ven'in Eralka sonstı orkestra ile — Paris P T T.23 de, opera Kamikten nak- len Louise operası — Strasburg 2230 da, orkestra konseri — Radio Toulouse 21 Ge, filim ve vals havaları — National 22 de, eğlenceli program — Roma 22 de, Cirano de Bergerac operası — Milina 22 de, Vi- yanadan akil — Varşova 22 de, opera“ ya devam — Bükreş 2245 de, Rumen ha- vaları — Prag 2205 de, radyo orkeslra Konseri — Peşte 2245 de, Macar salon muzikası, Sant 23 de Viyana 23'de, dans muzikası — Kolan- yadan naklen Berlin, Frankfurt, Kö- nigsberg 2235 de, salon orkestrası — Btuttgart 2340 da, dans muzlkasn — Basrbrücken 23,20 de, askeri muzika — Birasburg 23,30 da, eğlenceli konser Radio Toulouse 23,10 da, Akordeon kon- seri — Natlanal 2339 de, salon muziku- nı — Londra 1330 da, dans muzlkası — Roma 25 de, operaya devam — Lülk- semburg 23 de, kabare — Sottens 23 de, radyo orkestra konseri. Saat 24 den itibaren Deutschiandsender 24 den 1 © kadar dans muzikası — Münih 24 de, dans mu- sika — Stuttgart ve Frankfurt ) den 4,15 de, salon orkestrası — Radio Toluoüse 24,16 de, konser,* 115 de, caz- band, 1,35 den 7 ye kadar gece muzika- sı — National 2440 da, radyo orkestrası, 115 de, dans muzikan — Londra 24,25 de, dans muzikası — Milâna 24,15 de, orkestra Konseri — Lüksemburg 24 de, kabareye devam - Peşte 2408 de,cazband. 26 Kânumusani 938 Akşam ta: 1830: Plâkla dans musikisi, 19: Bimen Şen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkı- ları, 1930: Şişli Halkevi gösterit Kolu tarafından bir temsil, 156: Borsa ha- berleri, 20: Mustafa ve arkadaşları ta- rafından Türk musikisi ve halk şarkıla- n, 2030: Hava raporu, 2033: Ömer Riza tarafından sraben söyler, 2045: Nezihe tarafından “Türk musikisi ve halk şar- 21.15: ORKESTRA 1 - Bizet: LU Arlöslenne suite, 2 - Tehal- kowsky: Nocturne, $ - Lehar: La vewve Joyeuse, 4 - Gabrlel - Marle; Rhapsodle €holse, 5 - Sehröder: Napolitana, 2215: Ajans haberleri, 2230: Plâkin solol opera ve operet parçaları, 2250: Son ha- berler ve ertesi günün programı, 13: SON Adapazarı Sahife h mektupları Adapazarınınimarplânını mimar Berg yapacak Kasabaya, İçme suyununda Sabanca gölünden dığı ve yine bir çok sokaklar kaldırım- laşmakta olduğu görülmektedir. Duyduğumuza göre, yaptırılmakta olan beton işinden iyi neticeler elde edilir ve uzun müddet te dayandığı görülürse, bütün yolların beton yap- tırılması düşünülmektedir. Şehrin plânını yaptırmak istiyen belediyemiz, epey zamandanberi yap- makta olduğu tedkik ve bütçe araş- tırmallarını ikmal ederek, hazırladı- ğa raporunu ald olduğu makamata sunarak müsaade ve yardımlarını İs- tihsal etmiştir. Şeherimiz plânının mimar Vandan Berg'e pazarlık suretile ihale edilme- 8i kararlaştırılmıştır. Belediyeler ka- nunu mucibince ihaleyi Dahiliye Ve- kâletinde teşekkül eden Belediyeler imar heyeti yapacaktır. Belediye de bu karara istinaden vakit vakit tadi- yatta bulunacaktır. Nitekim plân için birinci taksit olan 2490 liranın Dahiliye Vekâleti imar heyeli emrine havale suretile yollandığı da öğrenilmiştir. Halkımızın senelerdenberi en bü- yük ihtiyaç ve derdi olan su işine ge- Mince, bu ihtiyacın da yakın zamanda bertaraf edileceğini öğrendik. İçimi iyi olmasına rağmen, Çark suyunun çok kirli oluşu, muhitin muhtelif yerlerinde daha iyi su bul- mak imkânı olmayışı yüzünden, Ada- pazarına içme suyunun Sabanca gö- Hinden getirilmesi düşünülmüş ve bu- na aid projeler yaptırılmıştır. Son za- manda Sıhhiye ve Nafia Vekâletleri bu proje üzerinde bazı tadilât terasını emrederek geri göndermişlerdir. Be- lediyemiz bu tadilâtı yaplırmaktadır. Şu hale göre, ehemmeiyetie kova- landığını gördüğümüz bu su işinin de pek yakında iyi bir sonz bağlanacağı muhakkaktır. Kaymakamımız B. İhsan Kılıç ve Parti başkanı ve Belediye reisi B. Ah- med Abasıyanık, halkın bütün işleri Me alâkadar olmakta ve bu işin bir an evvel halledilmesine çalışmaktadırlar. Adapazarına telefon Adapazarının ticari ehemiyetine mebni, kasabaya telefon şebekesinin temdidi kararlaşmış ve icab eden ted- kiklere başlanmıştır. Telefon malze- mesinin ismarlandığı söyleniyor. Halkevi, geçen yıl olduğu gibi, bu yıl da kânunusaniden itibaren dört ay sürmek üzere halk dershaneleri açmıştır. Bu dershaneler (A) ve (B) olmak üzere iki sınıf olacaktır. (A) dershanesine hiç okuma, yazma bil- miyen yurddaşlar, (B) dershanesine de okumasi herhangi bir sebeple yarı- da kalmış olanlar devam edecekler- dir. Şimdilik 86 yurddaş bu dershane- lere devam etmektedir. Orta okul inşaatı ilerliyor Adapazarında yapılmakta olan or- ta okul inşaatı epeyce İlerlemiş ve ko- getirilmese takarrlir etmiş sayılabilir reisi Kaymakam Belediye B. Ahmed Abasıyanık o B. İhsan Kiliç laylaşmıştır. Havaların yağışlı gidişk- ne rağmen, inşaatı vaktinde bitirmek ve bir an evvel çatı altına alabilmek için yapıda 100 ü mütecaviz işçi kul- Vilâyet Nafta müdürile ilçemize sık sik gelen valimiz, orla okulun inşas- tile yakından alâkadar olmaktadırlar. Odun sıkıntısı azalıyor Epeyce zamandanberi o Adapazari kömür ve odunsuzluk sıkıntısı içinde idi, Bu vaziyeti gören ve bu ihtiyacı ehemiyetle göz önünde tutan bele- iye, Orman idaresince Değirmendere ormanlarında müzayedeye konulan 24 bin Kental odun ankazını satın alarak halkın odun ihtiyacını karşı- lamıştır. Yalnız kömür azlığı ve paha- lığı devam etmektedir. Buna hâvala- rın çok yağışlı gidişinin tesiri vardır. Akşehirde kış Akşehir (Akşam) — Burada havalar soğuk ve kapalı gitmektedir. Fakat bu seneki kış geçen senekinden hafif” tir. i 8 Şimdiye kadar birkaç defa kar yağ- mış ise de bir günden fazla dayana” mamıştır. Orman kanununun İlk tat- biki sıralarında halk yakacak için çok sıkıntı çekmiştir. Fakat şimdi, bu sıkın leyman Recep, Fener: Emilyadi, Be- Yazıd: Kumkapıda Belkis, Kadıköy: Pazaryolunda Rıfat Muhtar, Moda- da Nejad Sezer, Üsküdar: İmrahor, Küçükpazar: Hasan Hulüsi, Semat- ya: Yedikulede Teofilos, Alemdar: Cağaloğlunda Abdülkadir, Şehremini: “Topkapıda Nâzm,