25 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

25 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

ev; Şor ser 25 Kânunusani 1938 AKŞAM mor Sahife 13 “İzmirdeki alaylara dün merasimle sancak verildi “Atatürk namına verilen bu sancakları tek bir nefer kalıncıya kadar muhafaza edeceğiz, İzmir 24 (Telefonla) — Bugün İz- mirdeki alaylara sancak verme töreni yapılmıştır. Bu münasebetle şehir baştan başa bayraklarla süslenmiştir, Sabahtan itibaren askerler ve mek- tepliler Cümuhuriyet alanındaki yer- | lerini işgal etmeğe başlamışlardır. Törende C. H. P. başkanı ilbay Fazlı | Güleç ve şarbay Dr. Behçet Uz, as- keri ve mülki bir çok erkân ile İzmir- de bulunan saylavlar, matbuat ve teşekküller mümessilleri ile onbinler- €e halk bulunmuştur. Saat 11.de Orgeneral İzzeddin Ça- Mışlar, refakatinde Korgeneral Musta- fa Muğlalı, General Rasim Aktuğ ve diğer generaller olduğu halde kıtaat e mektepiileri teftiş ettikten sonra çalınan erginlik marşı ile törene baş- | lanmıştır. Marş bitince İzzeddin Ça- Mışlar, bir söylev vermiştir. Orgeneral din, - sancak alacak alayların komutanlarına, subaylarına ve erle- Tine hitaben demiştir ki: — Milli varlığın, milli şan ve şere- fin timsali askerin en mukaddes malı olah ve Büyük Türk ulusu tara- fından verilen bu sancakları Türkiye Reisicumhuru Kemal Atatürk namı- pa sizlere büyük bir iftiharla tevdi ve | teslim ediyorum. Sancak milletin ordusuna en mu- kaddes bir emanetidir. Sancakta mil. letin tükenmez manevi kuvveti var- dir. Bu sebeble sancak askerin en | Bu mukaddes | mukaddes malıdır. *maneti dalma ve her yerde bütün e şecaat ve cesaretle Yapı ve yollar kanununda değişiklik (Baş tarafı 1 inci sahifede) Komisyon bu teklifin ancak em- kıymeti yüksek olan yerlerde tat- | €dileteği reyindedir. Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ ife Ankaraya giden ve tanbulun imar plânı hakkında Da- | biliye ve Nafız vekâletlerine izahat Şeren belediye imar şubesi müdürü B. | Ziya dün sabah Ankaradan gelmiştir. B. Ziya dün Ankarada yaptığı te Maslar hakkında vali B. Muhiddin Üs- | Üündağ ile fen işleri müdürü B. Hüs- Müye izahat vermiştir, İstanbul ve Be; İi Semtlerine aid Aâvanproje An TRİS esas itibarile kabul edildiği için Şehircilik mütehassısı B. Proste önü: Müzdeki martta Şehrimize geldiği za- Man bu esaslar dalresindel «Nâzım Plâhis yani tafsilât projesini hazırla- başlıyacaktır. si tanzimi için elde bulunan ka- '€ nİZamİ mevzuatın da tadili lâ- ön Eelmektedir. Mütehassıs, bilhassa ün, umu İleri sürmüştür. B. Proste'- Yollar dır. Y. fas, bilhassa binalara verilecek irti. » caddelerin genişliği ve salre bir muvakkat hü. Ni iliği Ea ükümlere bağlan: kanunu ile istimlâk kanunu var- şehir plân: tanzim ve | Meclisine verilecektir, ak Şehir plânının tatbik edilecek | Plânın tatbiki için tadilini istediği | unlar arasında “bilhâssa yapı ve | Api ve yollar kanununda bina in. | kanınızı akıtarak muhafaza edeceği nize eminim. Büyük tarihimizde asır- larca zaferler yaratan Türk ordusu- nun şanlı alayları mazide daha üs tün bir hamasetle Türk zaferini ebedileştirecektir. «Düstur ve borcu- nuz ya muzaffer olmak veya ölmek olacaktır, Sizlerden sonra bu alayla- ra gelecek ve bu sancak altında top- lanacak olanlar da bu borcu asla unutmıyacaklardır, Alay komutan- ları, milletin en büyük emanetini alınız. Onların üzerine en büyük za- fer tarihleri yazınız.» Bu söylevden sonra sancakları alan alayların komutanları da cevap olarak ayrı ayrı wTürkiye Relsicum- huru Kemal Atatürk namına verilen bu sancakları tek bir nefer kalımcıya ve kanlarımızın son damlasına ka- dar muhafaza edeceğimize ve onu büyük zaferlere ulaştıracağımıza «nd içiyorum.» demişlerdir. Bunu müteakib alay komutanları, kendi erlerine hitaben birer söylev verdikten sonra geçid resmi yapıla rak törene son verilmiştir. Ziyafetler Öğleyin müstahkem mevki kuman- danı tarafından Korgeneral İzzed- din Çalışlar şerefine ordu evinde bir ziyafet verilmiştir. Akşam da Beledi- ye İzmir palasta Generaller şerefine 150 kişilik bir ziyafet vermiştir. | Yarın Seferihisar ve öbürgün de Foça alaylarının sancakları mera- simle verilecekti Foça ve Seferihi- İ sarda hâkırlıklar yapılmıştır. | kabul edilinceye kadar muvakkat bir | mahiyette olduğu (tasrih edilmiştir. Şehir plânı tatbik edilince kanundaki bu hükümlerin de katileşmesi plân- daki esaslara göre şekil alması lâzım- dır. Kanunun bu muvakkat hükümleri- ne göre belediyenin hazırladığı tali- matnâmenin kanuni mahiyeti olmadı- ğını ileri sürenler ve belediyenin bina inşaatı hususunda koyduğu şartları kabul etmek istemiyenler vardır. Nite- kim Cihangirde ruhsatname hilâfında yapılan bir bina İrakkında verilen in- şant tatili kararmı refetlirmek iste- yen bina sahibi bir avukat belediye ! vine Şürayı Devlette bir dava aç- | Şehir plânının ârızasız ve hiç bir müşkülâle mârtiz kalmaksızın tatbiki İ lâzım geldiğinden gerek hukuki, gerek fenni bakımdan yapı ve yollar kanu- nunun tadili ve gayet kati, sarih mad- | deleri ihtiva etmesi lâzım gelmektedir. Dün sabah şehrimize gelen imar müdürü B. Ziya ile belediye hukuk iş- leri müdürü B. Muhlis, dün akşamki trenle Ankaraya gitmşilerdir. B. Ziya plân hakkında Dahiliye ve Nafıa ve- kâletlerine lâzım gelen Izahatı ver&- cektir. Yapı ve yollar kanununu tadil eden bir lâyiha hazırlanarak Millet Esnafın umumi heyeti toplantısı .cemiyetinden; Baki İçin umumi beyetimizin salonunda toplanacağını bildi ; İştiraklerini rica ederiz. - GTersiler cemiyetinden: yılı h si ding 7 Yılı hesaplarımızın tetkiki ve 938 çalışma esaslarının idare heyeti tara- 1/2/93B salı günü saat Il de Eminönü rir, cemiyetimiz azalarının her halde iç- * €saplarımızın tetkiki ve 938 çalışma esaslarının idare heyeti tara- tkr İzahı için umuma heyetimizin 1/2/938 salı günü saat 15 de Beyoğlu İs- Nuri Ziya sokağında Gü bildirir, cemiyelimiz azal: Sucular cemiyetinden: ği Yü hesaplarımızı >. in İzahı için umumi heyetimizin 1 unda toplanacağını bildirir, e İZ. İştiraklerini rica ederi gakkallar cemiyetinden: 3 Yılı hesaplarımı; Hodan için mini C. H. P, kurağındaki Halkevi salonunda sarının her hâlde içtimaa iştiraklerini rlea * m tetkiki ve 938 çalışma esaslarının idare heyeti tara? 2/938 salı günü saat 14 de Eminönü Halk- :emiyetimiz azalarının her halde içtimaa * tetkiki ve 938 çalışma esaslarının idare heyeti tara- 1/2/8938 salı günü saat 10da Eminönü il bildirir, cemiyetimiz azalarının her halde içti- Beynelmilel briç nizamnamesi Türkçeye çeviren: R. Birim —'— Madde 44: 1 — Dekliârasyon devresi bitama erdikten sonra yan oyunculardan biri oynaması lâzımgelen karttan başka bir kâğıd gösterir ve bu vaziyet nizamna- menin diğer ahkâmma tâbi bulunmaz 4, bu kart açıkta biraktırılır. Ve Xos sahibi, açıkta bıraktırılmış kâğıdın sa- hibinden oynama sirasi gelince, bu kartı oynamasını veya vermesini isteyebilir. Hattâ bu kart bilfll açıkta bıraktırılma- muş bile olsa. (1) 1 — Koz sahibi açıkta bıraktırılmış bir karın oynanmasına mân! olamar. $ — Bir kartın ması oyuncuyu bu renkten vermek med- her hangi bir löve üzerine oynanması talep edilebilir. 4 — Koz sahibi ve ortağı arttırmaların hitamından sonra gösterilmiş kartlardan dolayı hiç bir cezaya düçar olmazlar. Madde 46: Koz sahibi hakkı olmıyan elden bir kar: atâke ederse yan oyuncu- Jar lâzmgelen elden ve vara haksış olarak oynamak İstediği kartın renginden oynamasını talep hakkına maliktirler. (2) Köz sahibi haksız olarak oynadığı kara geri almadan yan oyunculardan biri kâ- Rd verirse kozcunun atâki doğru sayılır. Madde 46: | — Koz âahibi, hasımla- rından birinin sırası iken, ya elinden, yâ- hut yerden kâğıd oynarsa yan oyuncu- lerdan birisi koz sahibine kartını geri almasını emreder. Böyle bir emir vaki de- güse koz sahibi kartı geri alamaz. 3 — Yan oyunculardan biri sırasız ola- rak atâke etmiş ve koz sahibi ya elinden yahut mordan bu atik üzerine küğıd vermemiş İse; & intihap edeceği renkten atâke et- mesini hasım tarafa emretmek, (Bu emir hasım taraf (lk el alınca icra olunur, (3) Eğer atâk hasımlarına «it değil ise atâke edilen kâğıdı, hastınlar'el alıncaya kadar, açıkta bıraktırmak, 1: Sırasız oynanmış kâğıdı açıkta bi- raktırımık ve bu kart açıkta iken hatayı yapan oyuncunun ortağı el alırsa açtı- rılmış kartın renginden oynatmak, (8) TN: Sırasız oynanmış kartı ipka etmek, Koz sahibinin haklarındandır. 3 — Sirasiz bir'atâk üzerine diğer ta- raf kart vermiş ike sırasız atâk munta- sam yapılmış farzolunur. Eğer sağındaki oyuncu tarafından ya- pılmış sirasiz bir atâk üzerine koz sahi- bi kart verirse koz sahibi mor olur ve kâğıdlarını yayar ve mor kâğıdlarını a€- msz ve oyunu oynar. 4 —- Sırâsız bir lik atâk üzerine koz sahibi bir karar almadan ortağı bir kart gösterirse kor. sahibi yukarıdaki 1 ve II cezalarının tatbiki hakkını kaybeder. 5 — Yan oyunculardan her ikisi ayni zamanda atâke ederlerse muntazam olan atâk ipka edilir ve hataen oynanan kart açıkta bıraktırılır. bfadde 47: 1 — Yan oyureulardan biri: A: Ortağının sıras iken bir kart ve- ir, "İZ: Oynanmakta? olan Töre, gerine ar- tağı kâğıd vermeden wlâke ederse, C: Oynanmakta olan Jöve üzerine or- tağı küğıd vermeden her hangi bir kartı yüsterirse, Koz sahibi hata yapanın ortağına; (8) 1 « Atike edilmiş rengin elinde bulu- nan: en büyük veya en küçük kartını oy- maması, H — Ledeihace keserek metr olmasını, M1 « Löveyi almamak için lâzımgele- İni yapmasını, | IV w İrae edeceği renkten defose €y- | demesini; emretmek hakkına maliktir. Fakat bu emir hata yapan oyuncuyu oynanmış renkten vermek meeburiyetin- den hiç bir zaman vareste klamaz. 3 — Koz sahibi bir elden oynadıktan sonra, sırası olan yan oyuncu kâğıd ver- meden, diğer elden de oynarsa yan oyün- culardan diğeri ortağı oynamadan kâğıd vermek salâhiyetin) haizdir ve bundan Madde 48: de, evvelki lövelerden biri üzerine kart vermeği umuttuğundan dolayı, fazla kart olduğu görülürse: x > A: Hatayı yapan müteakip lövelerden yebilir. Hata morun oyunundan sâdiz ol- muş ise ceza yoktur. B: Oyun devam ettiği takdirde hatayı kâğıdlarından birini çeker. natamam açıkta bıraktırılmış ol- | Üç yeşil sıçan Mussolininin oğlu ve iki tayyareci bir rekor kır- mağa teşebbüs ettiler Roma 24 (AA.) — Duçe'nin oğlu Bruno Mussolini ile Bisco ve Mosca- telli isimlerindeki tayyareciler cenubi atlantik denizini aşma sürat rekoru- nu kırmak üzere bu sabah saat 7,30 da 3 tayyare ile Rlo de Janeiroya hareket etmişlerdir. Roma 24 (A.A) — General Valle, Guidonia, hava meydanında Bruno Mussolini, Biseo ve Moscatelli'nin «Üç yeşil siçan» ismini alan tayya- relerinin hareketinde hazır bulun- muştur. “Tayyarelerin hareketi gizli tutul | muştur. Halk ve gazeteciler hava meydanına kabul edilmemiştir. Her tayyare beş kişi taşımaktadır. Bunlar saatte 450 kilometre süratle uçmağa ve 3,700 kilo ağırlığında yük taşımağa elverişli üçer motörlü tay- yarelerdir. Filo Guidonia'ya 4,300 kilometre mesafede bulunan Dakar'da karaya inecektir. Bisco, Romadaki Brezilya sefirinin Brezilya Çümhur reisine hitaben ya- zılmış hususi bir mektubunu götür- mektedir. Türk - İsveç ticaret mü- nasebatı 1 ikinci kânun 938 tarihli Türk - İs- veç ticaret anlaşmasına bağlı protokol- Ie anlaşmada tediye işleri bakimından bazı değişiklikler yapılmış ve keyfiyet dün alâkadarlara bildirilmiştir. İtha- Jâtta esas itibarile hiç bir değişiklik olmamak üzere İsveç, genel ithalât re- jimi kararnamesinin ikinci maddesi hükümlerinden istifade eden memle- ketler arasında kalmıştır. Klering yolu fe ithal olunan mallar için senelik taksimat yapılmıştır. Bu taksimatta gösterilen miktar tamamen istimal edildikten sonra hususi takas yolile arzu edildiği miktarda ithalât ya- püabilecektir. Yün iplik, yün mensucat, pamuk ipliği ve pamuklu mensucat, mukabi- inde İsveç - Türkiye menşeli yün ve pamuk ihracı suretile #thal olunabile- cektir, Ancak hususi takas muamelelerine başlanmadan önce İsveç klering daire- sinden müsaade almak icab etmekte- dir, Bu cihetin tacirlere bilhassa bildi- rilmesi hususunda Türkofis ve Ticaret | odasına birer tamim gönderilmiştir. E. 1231 201 711 9461200 138 Va, 030 7,16 1226 1601 17,16 1882 İdarehane: Babıdli civarı Acımusluk So, —— -— Dünyanın en büyük üniversitesi (Baştarafı 7 nci sabilede) Bunun sebebini sordum: — Gayet basit... dedi, çünkü ka dınların gazetecilik sahasında yaza» cakları yazılar mahduddur. Erkekler için gazetecilikte saha daha geniştir. İktisad fakültesi Bundan sonra Türk talebenin çok rağbet ettiği İktisad fakültesine gir- dik, Buranın ismi School of Business'- tir. Buradan mezun olanlar «iş aa- mi> oluyorlar, Çünkü Amerikada en mühim mesleklerden biri de «İş ada- mı, olmaktar, Türk talebeslle birlikte bir sınıfa girdik. Burada 25 sıra vardı. Şaşır- dım... 34000 talebesi olan bir mekte- ————— İ bin bir sınıfında 25 sıra... Sonra öğ- rendim ki mektepte en ehemmiyet ve- rilen şeylerden biri de budur. Talebe- yi mümkün, olduğu kadar tenha sınıf Jara vermek, hocanın talebe ile ayrı ayrı meşgul olmasını temin etmek... Binalar o kadar çok ve büyük; snıf- lar o kadar bol, profesörler o kadar fazla ki, 34000 talebe böyle yirmi be- Ders devam ederken içeriye gayet şık üç kız talbe girdi. 25 yerin hepsi de dolu olduğu için üç genç kız ayak- ta dikildiler, Profesör kendilerine yeri Profesör güldü: — Öyleyse siz iş kadını olamazsı- nız. Eğer şimdi söylediğim gibi yere oturmuş olsaydınız bu vaziyet karşi- sında üç erkek talebe üç centilmen kalkar, size yerlerini verirlerdi. Haydi bakalım, biraz iş kadını olunuz ve — Buraya buyurunuz... diyerek si- ralarını gösterdiler, Profesör güldü: — Nsıl,.. İşte iyi bir ders aldınız... İş kadını böyle hareket eder. Bu «İş adamı» olmak mektebinde ne- | Jer okutulmuyor? Meselâ bir fabrikanın geliri yüzde 40 iken ayni masraflarla &yni fabrikanın geliri nasıl yüzde yet- mişe çıkarılır? Çok büyük bir mağa- zada paket bağlıyan memur her pa kette ne kadar ip ziyan eder, bunun Her gün talebe Nevyorkun ve dolayı- sile dünyanın en büyük mağazaların na gidiyor, staj yapıyor... Mektepte daha ne dersler yok ki?..