26 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

|| Kumu Çamalan) Klm) Cana Vana İ ME ed ML zi SİYASİ İCMAL: Italyan - Sovyet münasebatı Eomünistliğe karşı ille mücadele eden İtalya olduğu gibi; Sovyet Rus- yüsın: da ilk tanıyan ve Kendisile sf- | yasi ve iktisadi münasebatta bulunan faşist İtalya olmuştur. Şimdi Sovyet- ler birliği ile resmi münasebatı en ak yade gergin olan deviet yine İtalyadır. İtalyayı, rejimleri taban tabana ad ve düşman olduğu halde Sorvyet Rus- yaya yakınlaştıran, siyasi ve iktisadi menfaatleri idi Umumi harpten gayrı memnun çi Kaz İtalya, İngiltere ve Fransaya dleyhtar her kuvveti kendisine bir Yardımc: telâkki etmişti, Diğer taraf- İlm Cebelüttarık boğam ila Süveyş ka- sile serbesçe petrol, hububat ve ham #)ide temin edeceğini düşünmüştü. İtaiya Almanya ve Japonya ile if- tifak- etmiş olduğundan, İngiltereye Karşı artık Rusyadan her hangisi zetle bir fayda deklememektedir. Ro- manyada faşistlerin, hükümetin bâşt Müsemma Teruelde vaziyet değişmedi. | Muharebe ayni şiddetle | devam ediyor etmişlerdir. Şimdi iyi tahkim edilmiş ilerde bulunmak» mevzilerde Tervelin şimali şarkisindeki teri hare- Yetleri 12 kilometre genişliğinde ve 2 Kilometre derinliğinde bir arazı parça» ile tahdid edilmiştir. Asiler Alfambra Rio'ya hâkim bulu- Hân tepeleri bir haftada zaptetmişler- » Bu arazinin işyali cümhuriyetçile- YİN müdafa mevzilerini tehlikeye koy- maktadır. Muleton'a yerleştirilmiş olan Fran- kist topçu kuvvetleri şimalt şarkiden True gidlen ve Alfambra Rio sahili- Nİ takip eden yohu bambardıman et. ed. Fakat nehrin karşı sahilin- cümhuriyetçiler daha yüksek te- Delerde bulunmakta ve buradan Teru- #inşimali şarki methalini müdafaa ve tan irtibat noktasını ateşleri al. zi bulundurmaktadırlar, Barselon bombardıman edildi. kalana 25 (A.A.) — Asi tayyar z 5 E 3 Yapington. 25 (ALAY — Relsletimhur rapin bahriye hakkında kong- a e Dan Me iimüzdeki hafta hizmeç, eülnbil zabitlere bir «hı ? tözminatı verilecektir. « “iri na gelmeleri sayesinde İtalya; petrol ve hububat ihtiyacını bu memleket- ten temin edeceğine ümid bulunu- yor.. İtalya, son günlerde Sovyet Rusya- sını ticari taahhüdlerini ifa etmemek- leitham etmiştir. Yani İtalyanın ala- caklarına karşı petrol . ve manganez vermiyor demektir. İalyadaki aske- ri silâh ve mühimmat fabrikalarının. esrarını Sovyetlere satan ve bir Ruşsun idaresinde bulunan casus teşkilâtnm meydana çıkması, İtalyanın Sovyet- lere karşı ademi itimadını büsbütün. arttırmıştır. Rusyadaki İtalyan. mü- hendisleri arasında bir hayli tevkifat yapılması ve İtalyan konsoloshanele- rinin kapatılması, İtalya efkârı umu- miyesinde Sovyetlere karşı yeni bir inftal uyandırmışlır. Artık bundan sonra İtalya ile Sovyetlerin arası bir türlü dilzelemiyecek ve bu husumet Avrupa politikasında dalma mühim ,ve müessir bir âmil olacaktır. Feyzullah Yugoslav - Bulgar dostluğu Paktın yıldönümü müna- sebetile Yugoslav Belgrad 25 (A.A.) — Bulgaristan ila Yugoslavya arasında aktedilen daimi dostluk paktının yıldönümü münase- betile Yugoslav matbuntı birçok ma- kaleler neşrederek Bulgar ve Yugoslav milletleri arasında arzu edilen ve kar- deşce bağlar tesis eden bu paktın ehemmiyetinden bahsetmektedir. Bu hususta Samupravâ guzetesi Balkan itilâfı paktınm Şövalye-Kral Aleksandrın eseri olduğunu hatırlat- tıktan sonra şöyle yazmaktadır: «Ayni siyaseti takib eden başvekii Stoyadinoviç 24/1/937 de Bulgar mil- Tetile bir'daimi dostluk itilâfı akdetti. Bu itilâf Ikf komşu millet arasındaki münasebetlerde yeni bir devrenin baş- Tangıcına katf bir işarettir. Daimi dostluk paktı ile iki kardeş milletin birleşerek teşriki mesaf etmelerine se- neleree çalışan bir çok Yugoslav ve Bulgar vatanperverlerinin arzuları tax hakkuk etmiş oluyot. Strumadan Tunaya kadar uzânan dikenli teller kaldırılmış ve bu uzun hudud üzerinde itimadsızlık yerine yeni bir zihniyet kafm olmuştur kt o da şudur: Kardeşlik, teşriki mesai ve mütekabil emniyet.» Japonyada zelzele Tokyo 25 (A.A.y — Dün gece geç vakit, Japonyanın garbinde Kobe ve Vakayama nuntakalarında bir zelze- le hissedilmiştir. İnsanca zayiat yok- tur. Olsa da herhalde mühtm değil dir; Leh yahudileri “Leh Başvekili katillere meydan verilmiyeceğini söylüyor Varşova 25 (A.A) — Lehistan Baş vekili general Skiadkowski demiştir ki: «Geçen sene olduğu gibi Yahudilerin katledilmesine ve kindarane hücum- lara bütün kuvvetimizle mümanaab bir meseledir. Köylülerin hayat seviye- lerinin yükselmesi Yahudilere karşı bir hareket değildir.» Bir Yürük gayrimeşru > hareketinden dolayı karısını öldürdü Izmir 26 (Telefonla) — Torbalı kazasında yürük çadırında otüran yürük Yusuf gayrimeşru hareketin- den dolayı karısı Teslimeyi tabanca ile. öldürmüştür. Yusuf işlediği ci- nayeti örtbas etmek maksadile zabı- taya müracaaf etmiş ve karısının intihar ettiğini bildirmiştir. Faks Âdemle Havvayı, en eski medeniyeti gören ve elân yaşıyan bir servi ağacı En çeşidli hayvan cinslerine rhalik olan Meksiko ayni zamanda ağaçları ve otları en fazla olan memlekettir. servi ağaçları pek meşhurdur. Fakat bu ağaçların eskiliği ve azameti San- ta Maria del 'Tule mezarlığında duran mukaddes servi ağacının yanmda hiç mesabesinde kalır. Bu servi dünyanın en eski ağacı diye tanınmıştır. «Ağaçların ağacı diye tavsif olu. nan bu mukaddes servinin sekiz, on faciayı oynarlarken o ağaç yerinde büyüyordu, Babil dev- letinin yükselmesini ve inkırazıni şarklan garbe esen rüzgürlar ona bil- dirmişti, Yukatarnı medeniyetinin or- tadar kaybolduğunu işitmişti. Bir za- manlar yeryüzünde yaşamış olan dev gibi hayvanlar onun gölgesinde din- lenmişlerdi. Mukaddes servi dünyada mevcud insan eserlerinin en eskisinden daha eskidir. Mısırdaki ohramlar onun ya nında yeni doğmuş çocuklar gibi ka- lır, Mısırın Luksor ve Kamak mabed- Robert Taylorun resmine bakarken Bir Çingene çocuğu cebin- deki cüzdanı aşırmış! İzmir (Akşam) — İzmir ikinci sulu ceza mahkemesinde enteresan bir mu- hakem görülmüştür. İskarpa kızı Ame- rikan koleji talebesinden Bn. Rita, ar- kadaşı Bn. Matilda ile Kemeraltındaki kız, koşanları takip etmişler ve polis- arkadaşları İsmaili ve Bekir derhal mahkemeye verilmiş ve suçu sabit olan. Hayreddin, yaşının küçüklüğü de na- garı dikkate alınarak bir ay hapse mah» | kolej talebelerine: — Bir daha artist kartı alırken faz- la dalgın görünmeyin nasihatinde bu- Tunmuştur. Kalorifer bacasın- dan mı çıkmış? Katırcıoğlu hanı yângını* tahkikatı henüz bitmedi Katırcıoğlu hanındaki yangın etrâr fnda müddelumumilik tahkikata de- vam ediyor. Yangın yerinde tahkikat ve tedikikat yapmak üzere Sultanah- med birinel sulh ceza hâkimi B. Reşi- din riyasetinde teşkil edilen ehii hibre heyeti dün de hanın yanan kısımlar rında takikstla meşgul olmuşlar dır, Tahkikat henüz ikmal edilmediği işin rapor verilmemiştir. Müddelumumiliğin şimdiye kadar yaptığı tahkikata nazaran yangmın kalorifer babasından çıktığı elrafm- da kuvvetli bir ihtimal mevcuddur. Fakat katf netice anlaşılmamıştar, —- Meksikada on bin ya- rerek geçerler. Bu tehlikeli ağaçta ne gibi kimyevi evsaf var, ne esrarengiz kuvvetler hüküm sürüyor? Bunlar ta» biatin birer muammasıdır. Henüz hal- Jedilmiş değildir. tar. Çünkü dinamit ağacının tek nü- munesi orada bulunuyor. Bu ağacın Üzerinde «tehlikelidir» Toyhası asılıdır. Çünkü portakal büyüklüğündeki mey- Elektrik işlerinde çalışa 3 sınıf ehliyetname Meksikoda yetişen diğer garib ağaç- rinde hem çiçek, hem ham, hem de Hiç birist de bozulmamıştır klara Nafia Vekâletinin hazırladığı tamime göre bu 3 smıfa mensup olanlar ne gibi işler görecekler? Ankara 25 (Akşam) — Nafia Ve- kâleti elektrik işlerinde çalışmak isti- yenlere verilecelk ehliyet vesikaları- nın ne şekilde ve kimlere verilebilece- elektrik şubesinden veya buna benzer yabancı mekteplerden, yerli ve yaban- cı tanınmış elektrik malzeme fabrika» Jarı usta kurslarından mezun olduk- larına dair şehadetname getirenler, 2 — Enaz ik tahsfi görüp tedev- Tet ve belediyelere ald fabrika, atelye, imalâthane, hastane ve gemilerde ve- yahut elektrik mühendislerinin nez» Tet ve idaresi altında bulunan husust müessese ve imalâthanelerde üç sena müddetle bilfiii çalışmış ve liyakat göstermiş bulunduğunu vesika ile is- lar, 4 — 1/4/987 de meriyete giren tali. mattan evvel ikinel sınıf ehliyete» meyi haiz olanlar (Bunlardan tahsil ve müddet vesikası aramimmyacak te) İkinci sinif ehliyetnameliler ne gibi işleri yapabilecekler İkinci smıf ehliyetnameyi haiz olan- lar şu işleri yapabileceklerdir: 25 kilovata kadar ve en çok müte- madi 600 volt ve mütenavib safhalar arası 400 voltluk tevettürlerle işliye- cek bilcümle dahili elekirik tenvirat ve tesisatı, 25 kilovat taktiinde ve en çok mü- temadi 600 volt ve mütenavib safha- lar arası 400 voltluk tevettürle işler kuvvei muharrike tesisatı, Zil ve benzeri işaretleşme tesisatı, radyo ahizelerinin anten ve mümasili tesisatı. © İkinci sınıf ehliyetnameliler insan ve eşya taşıyan asansör tesisatı yapar mazlar, Uçüncü sınıf ehliyetnameliler Üçüncü sınıf ehliyetname, üç sınıf köy mektebi derecesinde okur yazar olup ta elektrik tesisat işlerinde en &8 üç sene müddetle bili çalışmış olan- lardan yapılarak imtihanda muvaf- bir köylü öldü İzmir 25 (Telefonla) — İzmir - Ur la şosesi üzerinde bir araba kazası oldu. Hüseyin adında bir köylü ka- fatası delinmek suretile öldü. Tahkikat yapılıyor. A i |